Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i trist klassrum

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Just det. Ska fota en man från Stockholm som överlevde Auschwitz imorrgon. Han kommer till skolan och tänkte lämna digitalkameran hemma och köra med analogen. Klassrummet är som vanligt, mesta ljuset kommer från lysrör. Räcker ISO 200? Vilken slutartid i så fall. Jag har inte möjlighet till stativ eller blixt.

Tack på stressad förhand //Markus
 
Senast ändrad:
Tveksamt, jag skulle kört på blixt om du har tillgång till det. Du hamnar nog på väldigt långa tider med bef. ljus såhär års...
 
Om du ska köra i befintligt ljus så bör du använda t ex Fuji Superia 800 eller liknande. Då får du väl en tid på 1/125, f=4 dvs frihandstagning borde funka. Skulle gärna använda svag upplättningsblixt men det funkar säkert ändå om du placerar personen så att ansiktet blir lagom belyst utan djupa skuggor.
/Harald
 
Jag brukar

köra med ISO 400, 1/60, för att klara handhållen 50mm. Sedan låter jag automatiken välja bländare, men det blir i storleksordningen 2-4 beroende på hur mycket naturligt ljus & hur starka lamporna är.
 
Kör med en fuji 800 film om du inte vill använda blixt, en finkornig och bra film för ändamålet som funkar utmärkt i lysrörsbelysning. Och det korn den genererar skulle nog kunna ge en lite rå och dokumentär känsla till bilden som säkert passar bra i sammanhanget.

Om du har möjligheten kan du be en kompis ställa sig med en reflexskärm (vit kartongskiva tex) och lätta upp ljuset så slipper du de värsta skuggorna i ögonholorna framförallt. Fast, vem vet, det kanske passar bra det också?

/Joakim
 
Jag rekommenderar dig att köra med sv/v film för att få en lite "historisk koppling" till Auschwitz. För mig skulle det i alla fall kännas mer rätt. Du slipper också undan problemet med färgstick som lamporna i klassrummet annars kan ge. Om du inte framkallar själv kan du köra med svartvit C-41 film som framkallas hos ditt lokala labb. Precis som en vanlig negativ färgfilm alltså. Jag rekommenderar Ilford XP2 Super 400 som kan exponeras efter såväl ISO 50 som ISO 800 och sedan ändå framkallas normalt.

I klassrum brukar det vara stora fönster som släpper in ganska bra med ljus. Så har du ett hyfsat ljusstarkt objektiv bör du kunna köra efter ISO 400 tycker jag. Annars är det bara att höja ISO-talet eftersom XP2 håller fint upp till ISO 800.

Ta sedan med din digitalkamera om du också vill ha bilder i färg. Nu är jag inte så "haj" på digitalkameror precis..men med sådana brukar man ju kunna ändra vitbalansen beroende på i vilket ljus man fotograferar.
 
Ljus/stämning viktigare än skärpa

400 räcker säkert bra, och med sv/v har du i värsta fall flera stegs latitud till jämfört med färg. Och med stöd från en stolsrygg eller en vägg går det i regel att på längre tider (ända ner till 1/8 eller så) pricka in åtminstone en bild på 3-4 stycken med hygglig rörelseskärpa. Och skärpa är inte alltid så livsviktigt heller tycker jag, som just skall sätta mig ner för att se Troells film om Georg Oddner -- en av Oddners mest kända bilder är den på DVD-omslaget med den ryska matrosen på dansgolvet. Inte knivskarp precis, men vilken bild.

Jag vet inte vad Ricoh KR-10 Super kan (den ser förtroendeingivande traditionell ut), men har den bara hygglig mätning (gärna spot) och sökare (gärna kombinerad snittbild/mikroprisma), då har du fullt tillräcklig kontroll över exponering och skärpa. Aven utan automatik, som enligt min åsikt många gånger gör att man faktiskt får sämre bildmässig kontroll.

hälsningar, /Johannes
 
Yack för alla snaba svaren. Har 20 exponeringar kvar på rullen som sitter i nu och den är på ISO 200, kan man bara vrida upp så att kameran tror det är 400 eller dylikt?
 
Jag tycker att du innan föreläsningen går och frågar mannen om du får porträttera honom efteråt vid en plats med bra ljusförhållanden. Ett fönster ger ett fint ljus. Då räcker filmkänsligheten till. Lätta upp skuggorna lite lagom med den inbyggda blixten. Vill du fotografera under föreläsningen rekommenderar jag dig Fuji 800-film. Ändrar du inställningen på filmen mitt i rullen måste du framkalla den med pressning hos någon som kan göra det (proffslab.) och att de första bilderna blir överexponerade. En normal film klarar två stegs överexponering om det inte är väldigt kontrastrika bilder. Ett litet bordsstativ gör att du kan använda längre brännvidder utan att få skakningsoskärpa.
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto