Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota lägenheter som yrke

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt mig uttrycka det lite annorlunda.
Trådskaparen har oerhört mycket att vinna på att få gå på sidan av någon som behärskar helheten av mäklarfotografering.

Att försöka lära ut det via ett internetforum kommer inte att bli bra.
Framför allt, det kommer inte att bli i närheten av lika bra som att få lära sig av någon som redan har de kunskaper som krävs.

Det finns några stora företag som är inriktade på att agera underleverantörer av bilder till mäklarföretagen.
Gemensamt för dessa är att de lär upp alla sina fotografer via workshops.
Det är ingen tillfällighet.

håller med att gå in o köra en manual på internet ger inget bättre att gå vid sidan men samtidigt jag tror få är intresserade av att ha någon vid sidan för dels så är schemat späckat o visa o lära ut det som man lärt sig själv genom hårt arbete är knappast särkilt givande om man inte ordnar kurser o tar betalt för det.

Testade räta upp kameran. Vattenpass var en bra idé, skall kika efter det på Cyberphoto.

Den här gången körde jag en blixt på TTL rätt upp i taket. En bild underexponerad i naturligt ljus, en rätt exponerad inomhus med naturligt ljus, och en rätt exponerad med blixt på ttl. Jag märkte direkt hur otroligt mycket skuggor som skiljer sig mellan blixt bilden och den med naturligt ljus.

Här stängde jag av fönsterna till höger med rullgardin, då kanske inte alla rum har så många fönster som tidigare nämns i tråden. Nu var dock soljuset lysande rätt in i rummet genom de 2 fönsterna längst bak, så man ser en solstrimma på filten som stör. Jag börjar ana att det är bäst att fota lägenheter när det är molnigt ute, eller helt enkelt rätt tidpunkt på dagen.

det är fortfarande snea linjer kameran är inte rak dessutom är det inte snyggt att ha vidvinkel o ett föremål nära som blir helt fel proportioner (tv) välj då hellre en annan vinklel klipp tv i mitten den kommer ändå se stor ut. Ang blixt o befintligt ljus det skiljer markant beroende på ljuset ute o inne ibland behövs knappt blixt alls ibland behöver man gå hårdare med nackdel att bilden blir hårdare o man dödar befintligta ljuskällor o tar du för lång expo o det är ljust ute (solig dag) så fräter du ut alla fönster.
Sedan finns det fler nackdelar med stark blixt dels så får du blänk i tavelglas samt i fönster så oftast får man ta en med blixt o en utan o sedan sätta ihop dom delar där blänket inte syns.
Jag har en hemsida med mycket mäklarbilder på där kan du se exempel på mer än vanliga mäklarbilder.
www.ovenilsson.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar