Annons

Fota i snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Ceeso

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Visste inte riktigt var jag skulle placera den här frågan så det kanske är helt fel.

Jag behöver lite snabb hjälp. Jag ska fota en modell utomhus idag. Det är soligt och en hel del snö. Det har nyss börjat snöa lite, inte mycket alls men det kommer snö. Snön är inte blöt utan det är ganska kallt ute (ca -8 grader).

Min första och viktigaste fråga är om det GÅR att fota ute när det snöa över huvudtaget eller finns det risk att kameran blir förstörd?
Min andra fråga är helt enkelt om ni har några andra tips för fotografering i det här vädret?
 
Använd ditt sunda förnuft så borde det fungera med vilken kamera som helst, men ja - man behöver ju mindre sunt förnuft ju mer vädertätad din kamera är :)
 
Eftersom de inte är blötsnö eller regn borde de inte bli nå problem då snön nog inte smälter när de faller på kameran. Men sen om du känner att de känns lite vådligt ta en sopsäck gör ett hål för objektivet o lägg den över huvudet när du fotar. Och om de känns lite overkill kan nog ett motljusskydd på objektivet vara bra både för att förhindra reflexer och för att snön inte landar på linsen.

De finns även viss risk att kamerans autoexponering lägger sig lite för mörkt och gör snön mer grå än vit. Så de kan va bra att överexponera bilderna något men de får du experimentera lite med.
 
Hej på er!

Visste inte riktigt var jag skulle placera den här frågan så det kanske är helt fel.

Jag behöver lite snabb hjälp. Jag ska fota en modell utomhus idag. Det är soligt och en hel del snö. Det har nyss börjat snöa lite, inte mycket alls men det kommer snö. Snön är inte blöt utan det är ganska kallt ute (ca -8 grader).

Min första och viktigaste fråga är om det GÅR att fota ute när det snöa över huvudtaget eller finns det risk att kameran blir förstörd?
Min andra fråga är helt enkelt om ni har några andra tips för fotografering i det här vädret?



Det går utmärkt att fota när det snöar. Snö på samma sätt som vattendroppar kan hamna på objektivet. Ett motljusskydd´på objektivet kan fungera som tak för att slippa detta.Om det snöar horisontellt kan motljusskyddet behöva grävas ur. Kameran klarar oftast mer än vad jag gör i busväder.

Ett ljusmätningstips är att ställa kameran på manuellt och mäta in ljuset i handflatan så att mätaren står på +1. Ett annat alternativ är att mäta mot snön och ställa ljusmätaren på +1½ till +2. Se upp för kontrasten mellan skuggiga partier och soliga partier, där skillnaden i ljus är större än vad kameran klarar av att registrera.

Ett annat tips är att snö är en bra reflektor.

En bild som är tagen i motsvarande förhållanden som du beskriver:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/894918.htm

Lycka till!
 
Äh? Är det inte onödigt oroligt med minusgrader egentligen?

Min erfarenhet är (kanske inte världens största men ändå):

#1 Att batterierna brukar tröttna fort ju lägre temperatur det är. Många reserv om det går. Kraften brukar komma tillbaka när batterierna får lite värme igen. Stoppa de slutkörda batterierna i fickan så kan man köra lite till om en stund (men går lika fort slut igen).

#2 Största hälsorisken för kameran är när man går in igen. Temperaturförändring från minus 20 till plus 20 brukar resultera i extrem kondensering både utanpå och inuti kameran. Stoppa kameran i sin väska innan man går in, och låt allt tina i sin takt innan man plockar upp kameran. Inga problem. Plastpåsar och vädertätning hjälper inte mycket. Plastpåsar förvärrar nästan bara.

#3 Det är frestande att ha kameran innanför jackan när man inte fotar. Jag vet inte, men jag tvivlar på att det är en bra ide. Då smälter snön på kameran, kroppsfukt och ständiga tempertaturväxlingar plussar på kondens. Snöflingor som landar på kameran smälter istället för att ramla av. Jag brukar stoppa ner kameran i sin väska och ha reservbatterierna i fickan.

Att det snöar på kameran tycker jag inte gör så mycket så länge det är ordentligt med minusgrader. Då har jag mer problem med mina egna händer som blir blåfrusna på ett ögonblick. Längtar man själv efter ett paraply gör nog som regel kameran det med.
 
Man lär så länge man lever. Och jag glömmer fort. Jag var på bandy i går och kameran hängde i sin rem om halsen. Jag glömde och gick in i klubblokalen i halvtid. Tjoff, tjockt med kondens över hela kameran i samma ögonblick som jag kom in. Dum som jag var, försökte jag torka av kameran med servetter från varmkorvförsäljningen. Det gick inte bra. Kondensen frös till is på frontlinsen värre än vindrutan på bilen. Då insåg jag misstaget och lade hela rasket i väskan och väntade och hoppades på det bästa.

I morse testade jag kameran och den lever än... :)
 
Ett ljusmätningstips är att ställa kameran på manuellt och mäta in ljuset i handflatan så att mätaren står på +1. Ett annat alternativ är att mäta mot snön och ställa ljusmätaren på +1½ till +2. Se upp för kontrasten mellan skuggiga partier och soliga partier, där skillnaden i ljus är större än vad kameran klarar av att registrera.

Ett annat tips är att snö är en bra reflektor.

En bild som är tagen i motsvarande förhållanden som du beskriver:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/894918.htm

... och som tydligt visar på problemet: kontrasten kan bli ganska brutal. Bilden är helt rätt exponerad, ändå får man svårt med detaljer i klädseln om man samtidigt inte ska klippa nivån helt i snön. Alla mina försök av denna typ har gått nästan åt pipan. Jag har lyckats bäst när jag minimerad snöytan i bilden.

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.