Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i regnväder

Produkter
(logga in för att koppla)

ernor_86

Medlem
Hej

Jag tycker man ser väldigt få bilder tagna i dåligt väder, regn/snöfall. De flesta kanske inte vågar sig ut då med sina dyra kameror (som in tål allt för mycket väta) vilket kanske är helt logiskt.

Men om man skulle vilja fota eller i alla fall vara beredd på att fota i någon form av nederbörd, hur gör man då?

Har nån något tips på någon bra hemmagjord lösning för att skydda kamera + objektiv från väta vid nederbörd? Eller finns det bra grejer att köpa?

- Erik

finns miljarder trådar om detta i forumet, sök så finner du.

Men klart enklaste o enligt mig bästa tipset är genomskinliga plastpåsar och gummisnoddar!

Kameror tål mer än vi tror, och dåliga väder ger spännande bilder.

Ut i oväder, blåst, regn och åska! Trä en plastpåse över kamerahuset och en gummisnodd runt objektivet om du är osäker. Sätt på ett UV-skydd.

ernor_86 skrev:
Hej

Jag tycker man ser väldigt få bilder tagna i dåligt väder, regn/snöfall. De flesta kanske inte vågar sig ut då med sina dyra kameror (som in tål allt för mycket väta) vilket kanske är helt logiskt.

Men om man skulle vilja fota eller i alla fall vara beredd på att fota i någon form av nederbörd, hur gör man då?

Har nån något tips på någon bra hemmagjord lösning för att skydda kamera + objektiv från väta vid nederbörd? Eller finns det bra grejer att köpa?

- Erik

Har inte upplevt detta som något större problem.... :)
Vid stadsvandringar, fjällvandringar från 1960-talet.
(Beror nog på utrustningen...
Har en M Leica med 35 mm Summicron).

Kameran innnanför regnjackan, lilla fyrkantiga motljusskyddet är på.
Tar fram kameran, click, och så in med kameran.

Kameran har dock varit "ganska fuktig" ibland, men alltid funkat! :)

I stan,
om det skulle störtregna,
paraply i vänsterhanden, kameran i högerhanden.

Sedan kan man försöka ha vinden i ryggen! :)

Det finns i princip två grundmetoder, antingen har man kameran under kläderna så mycket som möjligt eller så klär man in den (i plast e d) och har den ute i regnet hela tiden. För lite duggregn eller någon enstaka regnskur klarar man sig i allmänhet bra med den första metoden, men om man i förväg planerar en fotosession i rejält oväder så är naturligtvis den sista att föredra.

Sedan gäller det att skydda frontlinsen/filtret samt sökaren. För sökaren brukar jag använda en stor vridbar ögonmussla (ena halvan av ett par skyddsglasögon) kompletterad med ett stycke plast som jag lyfter upp över kameran när jag ska fotografera. I kombination med en vidbrättad hatt fungerar det hyfsat eftersom man ju i nödfall kan torka av sökarlinsen. Frontlinsen är mycket värre att få acceptabelt ren under "fältmässiga förhållanden" så där måste det till STORA motljusskydd. Hembyggen är bäst, de små leksakerna man kan köpa är i allmänhet alldeles för små för att göra någon större nytt i ett rejält oväder. Det kan inte nog understrykas att det måste till stora grejer, det finns ingenting som heter "överdimensionerat" i det här sammanhanget :)

Hejsan,

Jag kan väl säga att med min egen utrustning hade jag inte vågat ut även att det ger mycket mer spännande bilder.

Dock så praoade jag en vecka på Bildbyrån i Hässleholm och fick med mig en av deras 1D mark II N kameror och ett 70-200 2.8 L ut i ösregn och det gav rätt snygga bilder. Tror jag har en bild uppladdad här på FS från Hässleholm. Hur som helst så går det bra att ta med kameran ut i regn. Dock är jag för feg för att ta med min utrustning ut.

Mvh
Benjamin

Det kan bli riktigt fina bilder i regn, och det finns utmärkta regnskydd som gör att man inte behöver vara så oroligt för kameran.

Jag har ett transparent skydd från Kata till min, men det är inte helt smidigt att använda. Jag har sett ett tillverkat av Newswear som verkar smidigare , men det är gjort för 300/2,8 och uppåt.

Med min 300/2,8 har jag kört med en regnponcho i liten storlek - halsen på den går utmärkt att knäppa igen runt motljusskyddet, och sedan kan både jag och kamera sitta under resten av ponchon :)

Jag fick ett kul tips en gång... När man bor på hotell så brukar de ofta ge en en liten kartong med en badmössa (+ de traditionella shampoo och tvål mini-flaskorna). Denna badmössa är bra att använda som regnskydd, det finns resår på den som gör att den sitter kvar på kameran. Beroende på vad man tycker är bäst så kan man antingen göra ett hål i mössan där man trär ut objektivet, eller så använder man en gummisnodd eller nåt att fästa rund objektivet.

//A

Pupillen skrev:
Det kan inte nog understrykas att det måste till stora grejer, det finns ingenting som heter "överdimensionerat" i det här sammanhanget :) [/B]

Kanske en såndär strut som hunden eller katten får hos veterinären när den skall hindras från att slicka på sitt sår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar