Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

RLN

Medlem
Jag söker en digital systemkamera som kan fota utomhus i mörker och inomhus med dålig belysning. Jag funderade först på en EOS 350D, eftersom den är riktigt prisvärd, men vad jag förstår så tar den riktigt usla kort i dåligt ljus (går detta att lösa?). Jag hade tillgång till en EOS 30D innan och den tog också jättedåliga kort i mörker, i varje fall med standardblixt och objektiv. Min budget är 7000 kr. Därför är ju 350D bra, den kan man få för 5500 kr helt ny inkl moms. Jag skall inte bara fota under dessa omständigheter, men eftersom det händer många saker i mörker/skymning och inomhus så måste kameran kunna ta bra bilder även då!
 
Oavsett vilken kamera du köper måste du köpa ett ljusstarkt objektiv, både nikon och canon har prisvärda 50mm 1.8 objektiv. Dessa ska du använda om du vill kunna ta bilder i dålig belysning med hyggliga slutartider.

Du kan alltid ta nattbilder med kit-objektivet om du använder stativ och 3-4 minuters slutartid, detta kräver ju dock att motivet är stilla ;)
 
RLN skrev:
Jag hade tillgång till en EOS 30D innan och den tog också jättedåliga kort i mörker, i varje fall med standardblixt och objektiv.

Vad är det för motiv och på vilket avstånd är dessa, när du tar mörkerbilder?

Blixt utomhus på avstånd kräver ordentligt med kraft. Den inbyggda blixten kan inte göra underverk under dessa betingelser. Jag rekommenderar en separat blixt och/eller ljusstark optik, men bägge kan lätt spräcka den rejälaste budget...
 
Okej, men låt säga att jag köper en 350D, vilket objektiv och vilken blixt skulle ni rekommendera för att jag skall kunna ta bra bilder i mörker?
 
Du måste svara på Pers fråga:"Vad är det för motiv och på vilket avstånd är dessa, när du tar mörkerbilder?"

Och vad menar du med dina ord:"bra bilder i mörker"? Vad är det du vill uppnå?
 
Erik Schalin skrev:
Du måste svara på Pers fråga:"Vad är det för motiv och på vilket avstånd är dessa, när du tar mörkerbilder?"

Och vad menar du med dina ord:"bra bilder i mörker"? Vad är det du vill uppnå?

Bilderna jag tog med 30D var inomhus i ett ca 60 m2 stort rum, kanske fem meter från objektet, en människa som pratade vid ett podium. Ljuset var ok, vanlig inomhusbelysning. Men bilderna blev riktigt mörka. Jag vill kunna ta såna bilder, men även på konserter, folksamlingar i mörker och andra händelser i mörker/dåligt ljus. Typ såna här:

http://www.pppress.se/images/PPBRA2-20070815/images/prevs/prev4.jpg
http://www.pppress.se/images/PPBRA2-20070815/images/prevs/prev1.jpg
http://www.pppress.se/images/PPBRA2-20070815/images/prevs/prev7.jpg
http://www.pppress.se/images/PPMOSKE-20070815/images/prevs/prev1.jpg
http://www.pppress.se/images/PPKONSERT-20070224/images/prevs/prev9.jpg
http://www.pppress.se/images/PPKONSERT-20070224/images/prevs/prev7.jpg
http://www.pppress.se/images/PPSKRATT2-20060801/images/prevs/prev1.jpg
 
RLN skrev:
Okej, men låt säga att jag köper en 350D, vilket objektiv och vilken blixt skulle ni rekommendera för att jag skall kunna ta bra bilder i mörker?

Inom din budget passar egentligen bara Canon EF 50mm f/1.8 som Anders Björk tipsade om ovan. Den har jag själv till min 350D och förutom att den är ljuskänslig är den helt ok skärpemässigt. Det enda negativa är att den ger ett ganska snävt utsnitt på en 350D.

Personligen föredrar jag nattbilder på stativ och längre slutartider än använder blixt men det beror ju lite på motiv också.

/J
 
Joel Höglund skrev:
Inom din budget passar egentligen bara Canon EF 50mm f/1.8 som Anders Björk tipsade om ovan. Den har jag själv till min 350D och förutom att den är ljuskänslig är den helt ok skärpemässigt. Det enda negativa är att den ger ett ganska snävt utsnitt på en 350D.

Personligen föredrar jag nattbilder på stativ och längre slutartider än använder blixt men det beror ju lite på motiv också.

/J

Okej. Kan du lägga upp nån mörkerbild du tagit med din 350D/50mm f/1.8?
 
RLN skrev:
Bilderna jag tog med 30D var inomhus i ett ca 60 m2 stort rum, kanske fem meter från objektet, en människa som pratade vid ett podium. Ljuset var ok, vanlig inomhusbelysning. Men bilderna blev riktigt mörka. Jag vill kunna ta såna bilder, men även på konserter, folksamlingar i mörker och andra händelser i mörker/dåligt ljus. Typ såna här:

http://www.pppress.se/images/PPBRA2-20070815/images/prevs/prev4.jpg
http://www.pppress.se/images/PPBRA2-20070815/images/prevs/prev1.jpg
http://www.pppress.se/images/PPBRA2-20070815/images/prevs/prev7.jpg
http://www.pppress.se/images/PPMOSKE-20070815/images/prevs/prev1.jpg
http://www.pppress.se/images/PPKONSERT-20070224/images/prevs/prev9.jpg
http://www.pppress.se/images/PPKONSERT-20070224/images/prevs/prev7.jpg
http://www.pppress.se/images/PPSKRATT2-20060801/images/prevs/prev1.jpg

Bilder som de tre sista i länkarna löser du med ljusstarkt objektiv och utan blixt. Fotograferna har då använt befintliga ljuset.

Du skulle kunna börja med objektivet jag och Anders tipsat om ovan och köpa till en extern blixt senare. Exempelvis en Canon Speedlight 430 EX räcker gott till sådana dokumentärbilder som i de övriga länkarna.
 
RLN skrev:
Bilderna jag tog med 30D var inomhus i ett ca 60 m2 stort rum, kanske fem meter från objektet, en människa som pratade vid ett podium. Ljuset var ok, vanlig inomhusbelysning. Men bilderna blev riktigt mörka. Jag vill kunna ta såna bilder, men även på konserter, folksamlingar i mörker och andra händelser i mörker/dåligt ljus. Typ såna här:

Vad du behöver är nog en rejäl blixt. En 350 med kitoptik duger säkert bra, men du behöver en blixt som har större kraft än den inbyggda. Jag är en simpel Nikon-person och vet inget om Canon-blixtar, men du behöver en motsvarighet till en NIkon SB600 eller SB-800, vad dessa nu heter. Räkna med 2000-3000:- för blixten.

En Speedlite 430EX, kanske? Ni som är bekanta med Canons blixtar kan väl hjälpa Richard?

Per.

Edit: Joel skrev under tiden jag gjorde detsamma...
 
Många av bilderna du refererade till är tagna med blixt, inte särskilt bra taget med det är väl nyhetsbilderantar jag och då spelar inte tekniken eller kvaliten så stor roll.

Inbyggda blixten är ganska klen så skaffa en extern.

Objektiven vid blixtfoto behöver inte vara så ljuskänsliga men utan blixt så måste du ha enormt ljusstarka gluggar, dom kostar i regel skjortan. Undantag finns. Canon EF 50mm 1,4 är en underbar glugg... och den är "prisvärd"

Ang dåliga bilder i mörker och att du får mörka bilder:

Mörka bilder får du bara föratt du inte vet hur man fotograferar elelr att blixten var för klen. Köp en 430EX ledtal 43. Även i bäcksvarta utrymmen kan du få en bildsom är kritvit även utan blixt... du kan få en landskapsbild mitt i natten att se ur som om det är dag...

Dåliga bilder vet jag inte vad du menar, men är det mörkt ute så kan man skruva upp ISO och det resulterar i mer brus i bilderna, Canon råkar ligga i absoluta toppskiktet när det gäller lite brus i sina bilder, så är det någon kamera som är "bättre" på mörka omgivningar så är det Canon. I övrigt klarar alla systemkameror samma sak oc hdet är bara fotografens kunskaper som styr, samt en blixt.

Ang budgeten så ska jag inte vara elak, men bara för att du skrapat ihop 7000 kronor så betyder inte det att du har ett paket som är färdig att ta an hela världen. Då får du öka din budget betydligt.

Du har en kamera och ev ett ok objektiv, thats it.

Du kommer behöva en extern blixt eftersom den inbyggda är tråkig och tämligen klen samt svår att kontrollera. Det kostar ytterligare några tusen.

Sedan kanske du vill ha ett ljusstarkt objektiv kostar även det bara några tusen. Bara dom två sakerna skulle ajggissa kostar lika mycket som en ny 350D elelr tom lite mer.

Ett tips är således att börja med det man har, öva upp färdigheten, lär dig hur sakerna fungerar och hur du kan utnyttja dina saker på bästa sätt. kompliterar med saker du märker hämmar din utveckling.

Framförallt tro inte att en systemkamera bara kostar ingångsköpet!
 
Denna bilden är tagen sent på kvällen uppe i norra sverige. ingen belysning alls förutom en svag lampa i taket riktat mot sångaren.

Utrustningen var en Canon 20D objektiv 28-70 2.8L

Objektivet kostar över 10.000:- men jag tror inte jag hade klarat ta bilden med ett objektiv som inte hade den ljusstyrkan. Ingen blixt har jag använt och det var handhålelt utan stativ.

Det jag vill påvisa är att man kan styra hur man vill att en bild ska se ut och bli, man kan fotografera i kolmörker men även få detaljer som framträder. men man måste inse att tekniken och hur man gör är viktigt och att fotografering ibland är en otroligt dyr matrealsport. Nu kommer vissa säga att man kan köpa Holga kameror för några hundralappar och ta skitbra bilder, ja jag hålelr med. Utrustningen är inte allt. Men ibland stoppas man av naturlagarna :)
 

Bilagor

  • lllllllllllllll.jpg
    lllllllllllllll.jpg
    41.9 KB · Visningar: 731
Okej, så jag kan lugnt gå och köpa en 350D utan att sen behöva tänka: "Fan, med den här kameran kommer jag inte kunna ta bra bilder". Det avgörande är hur mycket jag lär mig, vilken extra blixt och objektiv jag köper? En annan fråga. Finns det någon annan kamera i ungefär samma prisklass som 350D jag bör överväga innan jag slår till?
 
"Objektivet kostar över 10.000:- men jag tror inte jag hade klarat ta bilden med ett objektiv som inte hade den ljusstyrkan. Ingen blixt har jag använt och det var handhålelt utan stativ."

Nej visst det skulle inte gå att ta samma bild med ett 24-105 IS L. Men 2.8 i dessa sammanhang är inte särskilt ljusstarkt det heller. Vet inte så mkt om EF 50 1.2 angående prestanda på största bländare. Själv har jag ett EF 50 1.4 och tycker att den har på tok för dålig autofokus i sämre ljusförhållanden i jämförelse med ett 17-40, har inte heller kommit fram till hur mkt man bör blända ner för att få god prestanda. Men visst är det kul att fånga stämnings bilder med inställningar som ISO 1600 och bländare 1.4 och 1/50 sekund.

Men som Erik säger så är det en klar för del att ha ett hus med bildstabilisering när man använder ett fast 50 X eftersom det alltid saknar bildstabilisering i objektivet.
 
Om du kollar på mina bilder så är bilden på The Sounds tagen med min Nikon D70 med kitobjektiv 18-70mm 3.5-4.5, handhållen i publikhavet.
Dvs inga optimala föhållanden. Kameran är satt till ISO 1600 och bilden är efterbehandlad med bla. neat image för att tvätta bort bruset, dessutom är den ganska hårt beskuren, därav dålig upplösning.

Med andra ord, det går att ta OK bilder med enkla grejor. Bildstabilisering i huset eller objektivet fungerar BARA om motivet står stilla, ingen stabilisering i världen kan få någon att stå extra stilla ;)

Jag skulle iallafall överväga att köpa en Canon 400D, om inte prisskillnaden är för stor. Annars kan man kolla på Nikon D40 och lägga pengar på Nikons 50mm 1.8 för runt 1500:-

Alltid en avvägning, men som andra har sagt innan, tro inte att det slutar att kosta efter att du köpt kameran, jag pröjsade runt 10k för min kamera och har sedan dess lagt typ 9k på objektiv och tillbehör. Och jag är långt ifrån proffs ;)
 
_pin skrev:
Om du kollar på mina bilder så är bilden på The Sounds tagen med min Nikon D70 med kitobjektiv 18-70mm 3.5-4.5, handhållen i publikhavet.
Dvs inga optimala föhållanden. Kameran är satt till ISO 1600 och bilden är efterbehandlad med bla. neat image för att tvätta bort bruset, dessutom är den ganska hårt beskuren, därav dålig upplösning.

Med andra ord, det går att ta OK bilder med enkla grejor. Bildstabilisering i huset eller objektivet fungerar BARA om motivet står stilla, ingen stabilisering i världen kan få någon att stå extra stilla ;)

Jag skulle iallafall överväga att köpa en Canon 400D, om inte prisskillnaden är för stor. Annars kan man kolla på Nikon D40 och lägga pengar på Nikons 50mm 1.8 för runt 1500:-

Alltid en avvägning, men som andra har sagt innan, tro inte att det slutar att kosta efter att du köpt kameran, jag pröjsade runt 10k för min kamera och har sedan dess lagt typ 9k på objektiv och tillbehör. Och jag är långt ifrån proffs ;)
Kul att se att det finns fler än jag som anser att bildstabilisering är riktigt användbart först om man har ett tele. Trodde jag var ensam.

Just nu har jag objektiv för ca 13k. Tur att jag fick ett bra sommarjobb.
 
Lennart Lidberg skrev:
Tyvärr så hjälper det inte så mycket när man ska ta kort på rörliga motiv, dvs människor.
För 100 år sedan när porträttfotografin var ung så var tiderna minst 2 minuter och de porträtten lever än i dag. Det finns en amerikan som pysslar, eller i alla fall har pysslat, med våta collodiumplåtar som resande porträttfotograf. Alltså i modern tid. Kommer inte på vad han heter just nu.
 
ANNONS