Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i konsertljus

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag tänkte bara för skojs skull ta med kameran med färgfilm på melodifestivalen till helgen. Så läste jag att scenen är "Större och glittrigare än någonsin". Ljuset ser ut att vara lite väl mycket och jag vill gärna ha era tips om hur jag på bästa sätt fotograferar under de förhållandena. Scen/konsertfoto är inte alls min grej egentligen, fast det är just därför jag vill testa. Kul vore ju om det blev några bra bilder också.. Kolla gärna ljuset på nederta bilden här och kom med de tips ni har.

Hej.

Jag är inte säker, men är det inte fotoförbud utan presspass? Har för mig att vakternas kontroll var enormt stor för både allmänheten och oss som var där för att jobba.
När det gäller filmval tänkte jag själv ta med Fuji 800. Den brukar funka bra till sånt.

mvh
Oscar

Jag har faktiskt ett presskort (som jag inte borde ha längre då jag inte jobbar så i dagsläget), men är inte i jobb så det tänkte jag inte utnyttja. Dock har jag ringt och frågat om det var förbud (utan att nämna presskort och utan att presentera mig som fotograf) och det skulle inte vara några problem.

Jag kör med portra 800, ev smäller jag av någon blixt också för att testa effekten. Jag tänkte mest fota för att träna i den miljön då det som sagt intye är min grej. Det jag är mest fundersam på är hur ljuset kommer att vara.

Antar att det är tevesänding och då brukar det krävas mycket ljus för att bilderna ska bli bra i stugorna. Jag antar därför att det finns mycket gott om ljus där tevemänniskorna vill ha ljus Fast nu har det gått en sisådär tjugo årsedan jag läste om teveknik senast och den har utvecklats rejält.

Jag tycker det verkar vara märkligt att teve skulle tillåta fotografering av sina produktioner. Blixtljus antar jag är det som är minst populärt att det kommer farande upp på scen. Jag har inte förstahanduppfiter om detta bara en fundering och därmed ingen sanning.

Jag har märkt att i de flesta fall blivit bättre på konsert med något stegs underexponering. 800 film bör räcka gott. Har du möjlighet, ta med ett enbensstativ :)

Blixt är väl knappast att rekommendera, då ska du vara väldigt nära scenen. Angående ljus på konserter så vet jag inte hur SVT har det, men när jag pressfotade på NRJ Radio Awards var det riktigt mörkt. Förstod inte varför det var så lite ljus, egentligtn. Stativ (kör emellertid inte för långa slutartider), ett ljuskänsligt objektiv (tele) och ett ISO-tal på runt 800 bör dock vara ganska okej.

Jag tycker det verkar vara märkligt att teve skulle tillåta fotografering av sina produktioner. Blixtljus antar jag är det som är minst populärt att det kommer farande upp på scen.
Ackrediterade pressfotografer har inget problem med detta (kan dock inte tänka mig att det uppskattas). Generellt sett brukar det vara så att man inser att det inte är någon idé att använda blixt innan man får komma närmare artisterna och fotografera dem. Sedan brukar publiken vara så långt ifrån scenen hela konserten att blixtar aldrig når riktigt fram.

Knappast förbjudet;)

Det var inga problem alls. Platsen jag hade var faktiskt bättre än pressfotografernas. De stackarna fick stå i en klunga nästan mitt emot mig och trängas som sjutton nedanför scenen. Jag var närmare, kunde använda rinken som surrogat för stativ och var i höjd med scenen. Bakom mig stod fyra vakter, varav två helt ogenerat smällde av sina kompakter med blixt minst en gång per låt. Så förbjudet verkade det alltså inte. På utvägen kunde man knalla ut med kameran över axeln med ett tele på och det var ingen som ifrågasatte något då heller..

Fast SVT var lite ego och for runt med sina kamerakranar mitt framför mesta tiden förstås. Dock inget förbud eller irritation som märktes iaf;)

Jag bodde tidigare i England och där det var näst intill omöjgligt att försöka ta kamera till konserten. Ävan ganska okända gruppena/platsena & rockfestival hade fotoförbud. Roligt detalj var dock att det gälde endast om man hade systemkamera, med kompakt det var inga problem!

Kul att läsa kommentaren om kamerakranarna.

Det var väl på gränsen till den värsta bildproduktion jag sett med kontinuerliga rörelser med kamerorna. Man blev ju åksjuk av att sitta hemma i soffan. Som gammal Karlstadbo skämdes man ju, fast det var förhoppningsvis inte en lokal bildproducent.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto