Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota helt manuellt
- Trådstartare didg
- Start datum
FredrikB
Aktiv medlem
"Sunny sixteen"-regeln säger väl att man för motiv i solsken kan exponera efter bländare 16 och den relativa tid som ligger närmast ISO-talet, dvs 1/125 för 100 ISO film, 1/250 för 200 ISO osv. Rätta mig om jag har fel, någon!
Det är ju något att utgå ifrån iaf, man får sedan givetvis kompensera för molnigt/mulet väder. Alternativexponeringar är bra i sammanhanget!
/Fredrik
Det är ju något att utgå ifrån iaf, man får sedan givetvis kompensera för molnigt/mulet väder. Alternativexponeringar är bra i sammanhanget!
/Fredrik
Min erfarenhet är att sunny 16 funkar ganska dåligt i vårt mulna land. Det brukar vara ganska många stegs skillnad mellan mulet och mulet. Har för mig att regeln brukar tolkas som f/8 eller något i mulet väder, och det får jag nog sällan som resultat om jag mäter.
Har du inte en annan kamera att använda som ljusmätare?
Har du inte en annan kamera att använda som ljusmätare?
Sinuslinus
Aktiv medlem
Det brukar finnas såna där tabeller med "rekommenderade" exponeringsvärden i de flesta fotoböcker. Köper du en sån så får du ju annan trevlig läsning också nu i mörkret.
goeran
Medlem
Till Rollei 35 passar "WEIN Cell PX625" -batterier.Finns hos de flesta välsorterade fotohandlare eller kan beställas på:
www.microtools.com/Merchant2/e_batteries.htm
www.microtools.com/Merchant2/e_batteries.htm
LasseL
Aktiv medlem
Börja fota manuellt
Du skall helt klart börja fota manuellt ett tag. Du lär dig att förstå lite mera om hur det fungerar med ljusmätning. Ljusmätare varierar dock väldigt i pris. Börja med att köpa en billig variant. Försök få tag i en med sk diffusor. Då kan du mäta det infallande ljuset. Ibland kan man vilja ta kort som egentligen hade lurat kamerans mätning.
Lasse
Du skall helt klart börja fota manuellt ett tag. Du lär dig att förstå lite mera om hur det fungerar med ljusmätning. Ljusmätare varierar dock väldigt i pris. Börja med att köpa en billig variant. Försök få tag i en med sk diffusor. Då kan du mäta det infallande ljuset. Ibland kan man vilja ta kort som egentligen hade lurat kamerans mätning.
Lasse