Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota helt manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Jag har en gammal Rollei som tyvärr har slutat mäta ljuset. Finns det några riktlinjer att gå efter om man vill fota ändå? Jag är alltså ute efter typinställningar för t ex sol, moln, mitt på dagen mm.

Expo

Hej ... Tidningen Foto hade ett rep. om detta för 2-3 nummer sedan i deras "systemkamera skola" Det var en liten rikttabell med bländare & slutartid. Hoppas att den kan vara till din hjälp !

Hej

ladda den med neg film och kolla anvisningen som står i filmkartongen. Neg film borde orka med ganska kraftig felexponering så nån mer sofistikerad mätning behövs ju ej.

Hälsning
Johan

"Sunny sixteen"-regeln säger väl att man för motiv i solsken kan exponera efter bländare 16 och den relativa tid som ligger närmast ISO-talet, dvs 1/125 för 100 ISO film, 1/250 för 200 ISO osv. Rätta mig om jag har fel, någon!

Det är ju något att utgå ifrån iaf, man får sedan givetvis kompensera för molnigt/mulet väder. Alternativexponeringar är bra i sammanhanget!
/Fredrik

Är det inte bättre . . . .

....att laga kameran och slippa allt det här strulandet?

Min erfarenhet är att sunny 16 funkar ganska dåligt i vårt mulna land. Det brukar vara ganska många stegs skillnad mellan mulet och mulet. Har för mig att regeln brukar tolkas som f/8 eller något i mulet väder, och det får jag nog sällan som resultat om jag mäter.

Har du inte en annan kamera att använda som ljusmätare?

Det brukar finnas såna där tabeller med "rekommenderade" exponeringsvärden i de flesta fotoböcker. Köper du en sån så får du ju annan trevlig läsning också nu i mörkret.

En idé: Köp en beg. handhållen ljusmätare. Borde gå att hitta från ett par hundringar och uppåt på loppmarknader och liknande. 30-40 år gamla mätare fungerar ofta riktigt bra och har hög nostalgi- och hippfaktor.

Börja fota manuellt

Du skall helt klart börja fota manuellt ett tag. Du lär dig att förstå lite mera om hur det fungerar med ljusmätning. Ljusmätare varierar dock väldigt i pris. Börja med att köpa en billig variant. Försök få tag i en med sk diffusor. Då kan du mäta det infallande ljuset. Ibland kan man vilja ta kort som egentligen hade lurat kamerans mätning.

Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar