Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fota gravstenar
- Trådstartare Arne1453
- Start datum
matnyttige
Aktiv medlem
Ja, det blev lite väl tjatigt nu. Vi kommer ingen vart. Vissa anser tryckfriheten är helig och vissa Koranen.
PMD
Aktiv medlem
Nej, konflikten du beskriver står inte mellan yttrandefrihet och religionsfrihet. Konflikten står mellan yttrandefrihet och intoleranda människor som inte vill att alla ska ha yttrandefrihet.Du menar att "Yttrandefriheten står inte i konflikt med religionsfriheten."
Och jag menar att det gör det när folk blir sura och kräver censur så fort man printar "fel" saker i en tidning.
(Resten av ditt inlägg håller jag med om).
PMD
Aktiv medlem
Precis! Bögarna får väl skylla sig själva om de blir gaybashade när de uppträder så provokativt.Det där resonemanget låter ungefär som de som blir överkörda när de går över övergångstället och säger samtidigt "Ha, ha, jag blir överkörd men den som kör över mig gör fel inte jag!". Vad hjälper det om de blir invalider?
Bengt Sändh
Avslutat medlemskap
Låt oss vara tolleranta och respektera religionsfriheten. Alla religösa skall ha trosskydd.
Lärfars
Aktiv medlem
Som svar på det ursprungliga inlägget, innan koranen, 11:e september och andra saker tog överhanden så finns det en kyrkogård här i stan med en skylt med ordningsregler på. På den står det att det råder fotoförbud på kyrkogården. Cykla fick man inte heller göra.
Nu står säkert lagen över dessa regler men uppenbart tycks det ändå vara att man inte vill att folk fotar. I alla fall inte på den kyrkogården.
Nu står säkert lagen över dessa regler men uppenbart tycks det ändå vara att man inte vill att folk fotar. I alla fall inte på den kyrkogården.
tormig
Aktiv medlem
Varför frågar du inte de som rimligtvis borde ha koll på läget? Som kyrkogårdsförvaltningen, kommunen eller vilka det nu kan vara som har hand om begravningsplatserna. Istället för att starta en tråd här som givitvis genast ballar ur när alla självutnämnda jurister kommer med tvärsäkra påstående i den ena eller andra riktningen. För att sedan spåra ur totalt.Jag tänker fota gravstenar från 1800-talet fram till ca 1960 med ett visst tema. Vad händer om jag publicerar fotona eller gör en utställning? Kan det tyckas vara olämpligt, kan anhöriga ta illa vid sig? Gravstenarna är ju synliga för alla och om man visar dem precis som de ser ut utan manipulation borde det vill inte anses vara olämpligt?
Finns det någon fotoetik som kan vara vägledande?
Lärfars
Aktiv medlem
Varför frågar du inte de som rimligtvis borde ha koll på läget? Som kyrkogårdsförvaltningen, kommunen eller vilka det nu kan vara som har hand om begravningsplatserna. Istället för att starta en tråd här som givitvis genast ballar ur när alla självutnämnda jurister kommer med tvärsäkra påstående i den ena eller andra riktningen. För att sedan spåra ur totalt.
Han frågade väl inte om vad som var lagligt utan om det kunde tas illa upp av t.ex. anhöriga. Det tror jag inte kommunen eller någon annan instans har så många åsikter om. Så frågan hör nog hemma här, men som du säger har dom en förmåga att spåra ur ibland.
matnyttige
Aktiv medlem
Jag antar att du räknar mig till de tvärsäkra juristerna.Varför frågar du inte de som rimligtvis borde ha koll på läget? Som kyrkogårdsförvaltningen, kommunen eller vilka det nu kan vara som har hand om begravningsplatserna. Istället för att starta en tråd här som givitvis genast ballar ur när alla självutnämnda jurister kommer med tvärsäkra påstående i den ena eller andra riktningen. För att sedan spåra ur totalt.
Men jag menar nog att världen varken är svart eller vit. Så inte ens kyrkogårdsfäörvaltningen, kommunen eller gravgrävarna kan ge ett självklart svar.
Att fråga någon som är totalt ointresserad av foto kanske inte är så givande dessutom. Varför ska man ta en bild på något överhuvudtaget kanske de som svarar tycker.
Själv tycker jag att det borde vara mindre stötande att plåta äldre gravar men att man bör vara försiktig så man inte vanärar någon med bilderna. Respekt är ett ord som går bra även här.
//Självutnämnde Besserwissern Mats
gorse
Aktiv medlem
Jag skulle tro att det inte finns ett rätt svar, varken av kyrkogårsförvalntningen eller nån annan. Vi är ju inte ens eniga här på forumet, varför skulle man veta säkert nån annanstans?
Jag tycker inte det är stötande att fotografera gravar över huvudtaget. Andra kanske tycka motsatsen. Jag röstar för att man gör det man känner sig bekväm med. Jag är rätt bekväm med det mesta men om någon ber brukar jag ta hänsyn till det.
Jag tycker inte det är stötande att fotografera gravar över huvudtaget. Andra kanske tycka motsatsen. Jag röstar för att man gör det man känner sig bekväm med. Jag är rätt bekväm med det mesta men om någon ber brukar jag ta hänsyn till det.
aake
Aktiv medlem
Tidigare verk
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så om någon redan nämnt detta så hoppa över:
År 2001 kom boken "Minnets stigar. En resa bland Svenska kyrkogårdar" av Hans Hammarskiöld, Anita Theorell och Per Wästberg ut på bokförlaget Max Ström.
Ett verk med mängder av fina bilder på kyrkogårdar, gravar och gravstenar från hela landet. Mycket läsvärd, även för den som inte är i akut behov av gravplats.
aake
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så om någon redan nämnt detta så hoppa över:
År 2001 kom boken "Minnets stigar. En resa bland Svenska kyrkogårdar" av Hans Hammarskiöld, Anita Theorell och Per Wästberg ut på bokförlaget Max Ström.
Ett verk med mängder av fina bilder på kyrkogårdar, gravar och gravstenar från hela landet. Mycket läsvärd, även för den som inte är i akut behov av gravplats.
aake
PMD
Aktiv medlem
Lagen säger att den som äger, eller disponerar en fastighet, får förbjuda fotografering på fastigheten. I det här fallet torde det väl vara Svenska Kyrkan, i form av kyrkogårdsförvaltningen, som äger eller disponerar fastigheten. Sålunda gäller fotoförbudet.Som svar på det ursprungliga inlägget, innan koranen, 11:e september och andra saker tog överhanden så finns det en kyrkogård här i stan med en skylt med ordningsregler på. På den står det att det råder fotoförbud på kyrkogården. Cykla fick man inte heller göra.
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Jag Googlade på "tillstånd att fotografera på kyrkogård" och fick fram några träffar: http://www.google.se/search?q=tills...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a
Kollade den första från Flashback: https://www.flashback.info/archive/index.php/t-178951.html där "Derisision" i sista inlägget längst ner skriver: "...Så länge det inte står något om att fotografering är förbjuden, eller att ägaren av marken/byggnationen upplyser dig om att så är fallet, så är det fritt fram att fota var som helst. Ingen utom polisen har rätt att ta minneskort/film av dig, och det krävs då beslut av åklagare.
Men nog bör man vara varlig när det gäller kyrkogårdar tycker jag, av ren respekt. Säger nån att det ser illa ut, eller att man borde låta bli så ska man nog hålla sig borta.
Jojo, självklart. Om det är besökare där är det ju inte värre än att man kan vänta ett tag. Men om någon helt utomstående kommer, när själva kyrkogården är tom, och säger att det man ska låta bli så vet jag inte om jag håller med, iom att man inte skulle kunna urskilja en enskild grav och se namnet på fotografierna. Det är inte heller så att jag tar med mig bergsprängaren eller nåt medans jag fotograferar, utan jag går in, går omkring lite, tar några kort, och går ut."
Ändrade frågan något och fick bättre träffar: "tillstånd fotografera gravstenar"
Då dök "Handbok för kulturhistorisk inventering, bevarande och återanvändning av gravanordningar" upp.
http://www.forsamlingsforbundet.se/...20070330185940_Admins326/CGK_Handbok_2007.pdf
Här finns det lite om vem har äganderätt till gravanordningar och hur den kan förändras över tiden. Det kan vara intressant! Sedan finns lite om inventering och fotografering av gravanordningar och då skriver man att man gärna kan kontakta Riksantikvarieämbetet vid frågor om fotografering i samband med gravstensinventeringar. Alltså, dit kanske man kan vända sig... men vad ska de svara då? Jo, det är väl ok att fota.
Som jag ser det är det helt ok att fotografera gravstenar, men det är hur man använder bilderna som kan vara det känsliga. Men, det har vi väl kommit fram till flera gånger i den här tråden, eller?
Kollade den första från Flashback: https://www.flashback.info/archive/index.php/t-178951.html där "Derisision" i sista inlägget längst ner skriver: "...Så länge det inte står något om att fotografering är förbjuden, eller att ägaren av marken/byggnationen upplyser dig om att så är fallet, så är det fritt fram att fota var som helst. Ingen utom polisen har rätt att ta minneskort/film av dig, och det krävs då beslut av åklagare.
Men nog bör man vara varlig när det gäller kyrkogårdar tycker jag, av ren respekt. Säger nån att det ser illa ut, eller att man borde låta bli så ska man nog hålla sig borta.
Jojo, självklart. Om det är besökare där är det ju inte värre än att man kan vänta ett tag. Men om någon helt utomstående kommer, när själva kyrkogården är tom, och säger att det man ska låta bli så vet jag inte om jag håller med, iom att man inte skulle kunna urskilja en enskild grav och se namnet på fotografierna. Det är inte heller så att jag tar med mig bergsprängaren eller nåt medans jag fotograferar, utan jag går in, går omkring lite, tar några kort, och går ut."
Ändrade frågan något och fick bättre träffar: "tillstånd fotografera gravstenar"
Då dök "Handbok för kulturhistorisk inventering, bevarande och återanvändning av gravanordningar" upp.
http://www.forsamlingsforbundet.se/...20070330185940_Admins326/CGK_Handbok_2007.pdf
Här finns det lite om vem har äganderätt till gravanordningar och hur den kan förändras över tiden. Det kan vara intressant! Sedan finns lite om inventering och fotografering av gravanordningar och då skriver man att man gärna kan kontakta Riksantikvarieämbetet vid frågor om fotografering i samband med gravstensinventeringar. Alltså, dit kanske man kan vända sig... men vad ska de svara då? Jo, det är väl ok att fota.
Som jag ser det är det helt ok att fotografera gravstenar, men det är hur man använder bilderna som kan vara det känsliga. Men, det har vi väl kommit fram till flera gånger i den här tråden, eller?
gorse
Aktiv medlem
Tomas, det var vad jag kom fram till och skrev förut.
Och, kan nån ta illa upp vid användadet så skiljer sig väl inte gravstenar från alla andra upptåg man kan kan få för sig på internet och tidningar och vad nu det kan komma i fråga som kan reta någon.
Det går väl att rita en gravsten eller kyrkodetalj så det det blir upprörda känslor. Påminner mig faktiskt om ett punkband häromåret som skulle spela på Skylten i Linköping. De hade på sin poster nån som sket på kristus. Det blev ett härrans liv, men postern satt kvar.
Och, kan nån ta illa upp vid användadet så skiljer sig väl inte gravstenar från alla andra upptåg man kan kan få för sig på internet och tidningar och vad nu det kan komma i fråga som kan reta någon.
Det går väl att rita en gravsten eller kyrkodetalj så det det blir upprörda känslor. Påminner mig faktiskt om ett punkband häromåret som skulle spela på Skylten i Linköping. De hade på sin poster nån som sket på kristus. Det blev ett härrans liv, men postern satt kvar.