** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

fota grafitti

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
hejsan ja skulle vilja fota grafitti men får jag det? Skulle helst vilja vara med nån när dom målar och fota det under tiden men hur får jag sen använda bilderna? Det är ju olagligt.. och tex på bilddagboken får man inte lägga upp bilder som är olagliga.. får man elle får man inte?

annizz skrev:
hejsan ja skulle vilja fota grafitti men får jag det? Skulle helst vilja vara med nån när dom målar och fota det under tiden men hur får jag sen använda bilderna? Det är ju olagligt.. och tex på bilddagboken får man inte lägga upp bilder som är olagliga.. får man elle får man inte?

Du kan inte plåta vid någon laglig graffiti vägg? Där får dom ju måla, och du får rimligtvis fota?

Sen är ju frågan, det finns ju böcker som "dem kallar oss klottrare" och liknande om graffiti, där dom i boken tagit bilder när målarna målar, så helt olagligt kan det väl inte vara att fota?

men det är ju olagligt att måla å man får ju böta hur mycket som helst om man åker fast, tänk om dom ser mig som medhjälpare?

På en laglig vägg är det lagligt att måla, det finns inte så många dock. Kan kolla runnt lite vart det finns några, har lite dålig koll på det idag. Att följa med någon som målar olagligt vet jag inte, det kan bli så att man åker fast för medhjälp.

Jimpawa skrev:
På en laglig vägg är det lagligt att måla, det finns inte så många dock. Kan kolla runnt lite vart det finns några, har lite dålig koll på det idag. Att följa med någon som målar olagligt vet jag inte, det kan bli så att man åker fast för medhjälp.

Man måste lida för konsten!

Näe men risken att du åker fast är nog liten... Nu kan jag inte lagen särskilt bra ang grafitti men som dokumenterande fotograf så har du nog ganska många friheter... Du kan ju rimligtvis inte åka fast för medhjälp om du fotograferar en person som rånar en gammal tant... Eller han som fotograferade sprägningen av värdetransportbilden på E4:an, spränga bilar på en bensinmack är olagligt i sverige.. men han som fotograferande åkte inte dit för medhjälp...

Ganska överdrivna exempel, men om du inte uppmanar dessa målare att måla på olagliga platser så kan du nog ine åka fast... Men mycket handlar nog om hur du ska fotografera och vad syftet är.

Ska du ta en cool reklambild för H&M och du ber några kids måla tags på fasaden till tingsrätten så kanske du åker fast för något brott, men står det redan några ungdomar o målar på en bropelare mitt i natten och du åker dit och dokumenterar så är det nog ok...

Men vill du vara helt på säkra sidan, ring polisen och fråga, eller en advokat eller vad som.. var ärlig och berätta hur det ligger till. ta namnet på personen du pratar med som referens om något händer, då kan du ialla fall styrka att du har gjort vad du kunnat för att vara hederlig.

Tveksamt

Frågan är kanske vad som gäller när man följer med och dokumenterar någon eller några som tänker begå brott.

Som medborgare borde du förstås istället försöka avstyra brottsligheten eller tillkalla polis.

Tänk om du bestämmer dig för att dokumentera värdetransportrånares vardag eller kanske hänger med ett gäng skinnbulor som ska knacka några bögar en lördagskväll.

Din närvaro kanske till och med triggare en mer omfattande verksamhet/brottslighet just därför att man vill synas och nå ut med sina målningar.

Att dokumentera graffiti som redan är utförd eller när det målas på lagliga platser är förstås juridiskt ok som någon redan nämnt.

Re: Tveksamt

Freddan S skrev:

Att dokumentera graffiti som redan är utförd eller när det målas på lagliga platser är förstås juridiskt ok som någon redan nämnt.

Men får man publicera sina bilder? Målaren har väl upphovsrätten, eller?

//Anders

Re: Re: Tveksamt

WFS) (Graylingman skrev:

//Anders

Vilken gatumålare skulle snea på att någon spred det som de desperat sprutar runt på fasader?

Anna: Du får inte göra dig skyldig till olaga intrång, så du får snällt hålla dig utanför spårområden och annat.

Antar att du tänker hänga på några målare som du är bekant med, då kan du ju snällt fråga om du får sprida deras "copyrightskyddade verk"

Ta på dig varma oömma kläder, och håll dig borta från färgfläckar.

Se till att målarna inte är identifierbara, om bilderna skulle komma på avvägar

Du kan ju kanske åka dit för medhjälp om du står vakt samtidigt, om du blir gripen så är det bara att hålla käft och inte prata om ngn annan, bara säga att du gick förbi och tog några bilder, radera minneskortet och sitta av sex timmar.

Använd inget starkare än dubbel espresso, målare brukar knarka alldeles för mycket.

En slavblixt och stativ kan vara bra saker att ha.

Lycka till

nu har jag gjort de.. å de gick bra..
men shit vilken kick ja fick å de va varken av espresso elle knark haha.. vill fota mer såna grejjer de va ju as kul.. va ute till 3 tiden på natten, va lite seeg i skolan heh..men skulle verkligen behövt ett stativ men vågade inte ta med det ifall ja var tvungen att behöva springa..

annizz skrev:
nu har jag gjort de.. å de gick bra..
men shit vilken kick ja fick å de va varken av espresso elle knark haha.. vill fota mer såna grejjer de va ju as kul.. va ute till 3 tiden på natten, va lite seeg i skolan heh..men skulle verkligen behövt ett stativ men vågade inte ta med det ifall ja var tvungen att behöva springa..

Härligt :) men du glömde kanske något? var hittar vi bilderna? :) .. måste ju få se resultatet ..

MVH Billy

absolut ja kommer lägga upp dom i mitt album snart :) kanske redan ikväll min bästa bild lägger ja upp här

här är en bild som ja tog.. jag ändrade färgerna för ja tyckte inte den var så bra innan.. vad tycker ni?

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    45.2 KB · Visningar: 416
Vad är det för skitsnack att graffitimålare knarkar?

Vad gör en till journalist? Borde inte fotograferande av målare in action räknas som ett repotage, målarna kanske kan hävda meddelarskydd?
Nu är jag ute och cyklar på ostadig is :)

I graffiti forumet på: http://www.whoa.nu hänger det en hel del graffiti målare. Eller snarare en del kids som kallar sig för graffiti målare, för att dem tycker att det är coolt.
Men släng upp en tråd där, du kommer säkert att få svar från någon.

Mig vettligen är det inte olagligt att fota någon som målar.

Re: Re: Tveksamt

WFS) (Graylingman skrev:

//Anders

Du får fotografera konstverk, statyer, målningar och sånt. Det är du som har upphovsrätten till bilderna. Konstverket eller klottret är det konstnären eller gärningsmannen som har upphovsrätten till...

/Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar