ANNONS
Annons

fota fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej du....

Jag tycker inte att jag får tillräcklig skärpa ibland, vad kan jag tänka på tycker du? skulle det gå att få bättre?

Här har jag lite bilder du kan titta på!!
http://starken84.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=8994

För skärpa krävs först och främst en kort slutartid. Det är oftast inga problem att få utomhus, speciellt en solig dag. Slutartiden runt 1/640 borde räcka men ännu kortare skadar ej. Sen får man också tänka på att de flesta objektiven levererar lite sämre skärpa när de körs på största möjliga bländare så man kan försöka blända ner lite för bättre skärpa. Sen gäller det ju också att träffa rätt med skärpan, på länken ovan ser jag att skärpan sitter på bakgrunden istället för huvudmotivet på någon bild (kanske mest uppenbart på den sista bilden i albumet). Bäst (enklast?) enklast är kanske att välja en fokuspunkt så man har full koll på var kameran fokuserar och försöka hålla den punkten på spelaren man fotograferar.

Sen får man inte heller glömma att det går väldigt många dåliga bilder på en bra bild. Det gäller att ta rejält med bilder för att träffa rätt. Speciellt innan man börjar få rutin som fotbollsfotograf.

Betalning?

Vad är rimligt att ta i betalning för en förening som vill ha säg 20-30 bilder att publicera efter matchen på hemsidan?

Mellan tummen och pekfingret.

Vad är rimligt att ta i betalning för en förening som vill ha säg 20-30 bilder att publicera efter matchen på hemsidan?

Mellan tummen och pekfingret.

Det beror mycket på föreningen. Mycket grovt indelat: Förening som omsätter stora pengar får betala som vilken annan kommersiell kund som helst. Små fattiga föreningar som överlever på ideellt arbete plus försäljning av lotter och varmkorv ... Där brukar jag (och många andra) bjuda på små bilder för föreningens webb. Sedan kan man givetvis hitta många mellanlägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar