Annons

Fota flygande fågel

Produkter
(logga in för att koppla)

kopellos

Ny medlem
Hur fotar man bäst en fågel som flyger förbi nära.
För å börja med det grundläggande antar jag att det är kort slutartid som gäller.

Hinner kameran fokusera om man bara trycker av utan att först trycka ner halvvägs för fokusering?
Hur ställer man in fokus på ett så snabbt sätt?
 
kopellos skrev:
Hur fotar man bäst en fågel som flyger förbi nära.
För å börja med det grundläggande antar jag att det är kort slutartid som gäller.

Hinner kameran fokusera om man bara trycker av utan att först trycka ner halvvägs för fokusering?
Hur ställer man in fokus på ett så snabbt sätt?

Beror på vad du har för kamera och vad du har för optik? Mitt 300D och Sigma 100-300 EX IF HSM hinner med iaf..

// Jocke
 
Om man har jagat med hagelgevär så kan man använda sig av samma teknik :)
Följ målet i en lugn svepande rörelse och tryck av bilden-erna när du hinner ikapp fågeln.
Slutartid bestämmer egentligen bara hur du vill att bilden skall bli , dvs kort slutartid ger större chans till en skarp bild.
Lång slutartid ger mer känsla av fart men svårare att få skarp.
Egentligen bara övning och en gnutta tur som gör att man lyckas :)

Mvh

/Andreas
 
Tack för alla svar.
Det är en Canon EOS 350D med objektivet som följde med. Jag får köra lite learning by doing.
Antar att man helt enkelt är tvungen att bara trycka av i och med att allt går så fort.

Två svanar flög oerhört nära mej en gång. Jag tröck av å det blev suddig bild. Det var motsold å jag hade på "auto". Bättre tur nästa gång!
 
kopellos skrev:
Tack för alla svar.
Det är en Canon EOS 350D med objektivet som följde med. Jag får köra lite learning by doing.
Antar att man helt enkelt är tvungen att bara trycka av i och med att allt går så fort.

Två svanar flög oerhört nära mej en gång. Jag tröck av å det blev suddig bild. Det var motsold å jag hade på "auto". Bättre tur nästa gång!
EOS 350D har 7 fokuspunkter. Jag brukar ha svårt med kameror som har fler än en fokuspunkt eftersom jag och kameran sällan är överens om vad som ska fokuseras på. Därför använder jag oftast enbart den mittersta fokuspunkten.

På de flesta av Canons EOS-kameror, inklusive 350D, kan man ändra så att exponeringslåsknappen används för att sätta igång AF, vilket gör att man kan fokusera och trycka av oberoende av varandra. Det här är väldigt bra, tycker jag. Speciellt när jag bara använder mittenfokuspunkten och ofta behöver omkomponera efter att AF har fokuserat.

PD
 
Lite "förarbete" hjälper till

Ofta vinner man väldigt mycket på att titta lite först och sedan bestämma sig för vad man skall försöka sig på och var man skall placera sig.

Vill man tex fota måsar/trutar i flykten kan man ofta manipulera fram en önskvärd situation med snygg bakgrund, förinställd skärpa/bländare (så slipper autofokusen jobba stenhårt, ofta = balla ur i kritiska ögonblick) mha lite bröd e.d. Vill man fota svalor/seglare i flykten (urkul!!!) så försök ställa dig där du sett att de ofta flyger förbi.

Vad jag menar är att ofta kan en "för" kort brännvid kompenseras med lite strategiskt tänkande! Tyvärr har inte alla råd med feta 600mm 4.0 objektiv (tex jag), så då får man helt enkelt fota på ett annat sätt.

mvh/Johan (som tycker autofokus generellt är överskattat)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.