Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota dressyrhästar men tappar fokuspunkterna och skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det är ju en avståndsskillnad...Därför var jag ute efter att få så "platt" bild som möjligt för att få allt i skärpa...då den inte alls ville som mig när de kom på närmare håll...

Så både häst och ryttare bör då alltså få skärpa/fokus om jag tar efter ryttarens ansikte?
Eller blir det samma sak, fast tvärtom, alltså fokus på ryttaren, men ej på hästen?
Jag ska jaga ut lite folk från stallet på gärdet som får rida o jag ska provfota tänkte jag....

Hela ekipaget går aldrig att få i skärpa annat än att du tar rakt från sidan.

Ju mindre bländare desto större skärpeplan (område som kan bli skarpt) men det innebär också att du behöver mycket ljus och/eller öka ISO-talet.
 
Här är 2 snabba exempel...som sagt, heeelt oredigerade. bara tagna ur datorn....
Skulle du kunna lägga upp dessa bilder i t.ex. ditt galleri här på FS? När du lägger in bilder i en forumtråd så blir de väldigt små och all EXIF-data tas bort från dem, vilket gör det svårt att analysera dem.

Så både häst och ryttare bör då alltså få skärpa/fokus om jag tar efter ryttarens ansikte?
Eller blir det samma sak, fast tvärtom, alltså fokus på ryttaren, men ej på hästen?
Det beror på hur ryttaren och hästen är placerad. När du fotar så har du ju ett fokusplan som är parallellt med kamerans sensor (tänk dig en oändligt stor glasskiva utan tjocklek om du inte är bekant med matematiska plan). Allt som ligger på det planet är i fokus medan allt annat är mer eller mindre ur fokus beroende på hur långt ifrån planet man kommer.

När man sedan pratar skärpedjup så ger man fokusplanet en tjocklek, som beror på hur långt ifrån fokusplanet något kan befinna sig och ända vara tillräckligt mycket i fokus för att det ska se skarpt ut. Hur stort skärpedjup du får beror på bl.a. bländare, avbildningsskala och hur den färdiga bilden betraktas.

Med andra ord, om du fokuserar på ryttarens ansikte så kommer ryttarens ansikte och allt annat som befinner sig på samma avstånd från kameran att bli skarpt. Om även hästen ska bli skarp så måste den befinna sig på samma avstånd från kameran som ryttarens ansikte, eller i alla fall nära nog för att skärpedjupet ska dölja att hästen inte är i perfekt fokus.

Om du fotar en häst och ryttare från sidan så bör det alltså inte vara något problem att få båda i fokus, men om du fotar hästen framifrån så kan det bli svårare om du vill få både ryttarens och hästens ansikte skarpa. Om du t.ex. har objektivet på 300mm f/5.6 och fotar en häst och ryttare som är 20m bort så har du ett skärpedjup på ca. 1m, d.v.s. allt mellan ca. 19.5m och 20.5m kommer att vara hyffsat skarpt enligt denna sida. Om du då fokuserar på ryttarens ansikte så har du bara några decimeter framför som kommer se skarpa ut, så hästens ansikte kommer troligtvis bli rätt oskarpt.

Om du vill få både häst och ryttare i fokus så kan en vettig kompromiss alltså vara att fokusera mittemellan häst och ryttare, vilket dock kan bli svårt i praktiken eftersom det sällan finns något för autofokusen att fästa på där. Att minska bländaren hjälper också, men då blir även bakgrunden skarpare vilket kanske inte är önskvärt. Så det finns tyvärr ingen självklar lösning på problemet, det är bara att experimentera och försöka hitta något som fungerar för dig.
 
Du har fått all hjälp du behöver i denna tråden, problemet är att du inte riktigt förstår hur en systemkamera fungerar. Du kanske är van att fotografera men inte att fotografera manuellt eller halv manuellt.
Det första du ska göra är att glömma bort alla 65 fokuspunkterna och TV läget.
Ställ dig sedan frågan vad vill jag styra själv, vill jag styra vart fokus blir och hur stort skärpedjup jag får, (om jag får häst och ryttare skarpt i bilden), ja då ska du använda AV läget alltså bländraprioritet och EN fokuspunkt.
Ställ kameran på auto iso och titta i manualen hur du ställer maxvärdet på auto ison, ställ den på 1600 eller något annat passande
En dyrare kamera ställer ofta större kvav på den som fotograferar än en billig kamera. Det finns inga genvägar till att få bra bilder, det första är att lära sig hur kameran fungerar, ta hjälp utav manualen och framförallt öva ute på ryttare och hästar.
Använder du alla 65 fokuspunkter väljer kameran det närmsta objektet i bilden som den kan sätta fokus på och som har bra kontrast, det är mig veterligen nästan aldrig någon situation som lämpar sig för att använda det läget.
Lycka till med fotandet ;-)
 
Hela ekipaget går aldrig att få i skärpa annat än att du tar rakt från sidan.

Ju mindre bländare desto större skärpeplan (område som kan bli skarpt) men det innebär också att du behöver mycket ljus och/eller öka ISO-talet.

Vågar jag ens prova mitt nya objektiv, ett 50 mm fast objektiv med 1.4 i bländare? Inte provat på annat än till porträtt o närbilder. Det är verkligen grymt i skärpa! Där får jag verkligen en suddig bakgrund på det som inte hamnar i fokus. Skulle jag lyckas att få till det på ett galopperade ekipage så vore det ju riktigt fina bilder! Dock som sagt varierar ju avståndet till kameran beroende på fokus på huvudet på hästen, eller huvudet på ryttaren.. ;) och visst, vet ju att självklart blir det ju fint djup i de bilder man tar framifrån då fokus är på hästen o ryttaren blir ofokus. Men från sidan borde det ju funka så mkt bättre.... :S
 
Vågar jag ens prova mitt nya objektiv, ett 50 mm fast objektiv med 1.4 i bländare? Inte provat på annat än till porträtt o närbilder. Det är verkligen grymt i skärpa! Där får jag verkligen en suddig bakgrund på det som inte hamnar i fokus. Skulle jag lyckas att få till det på ett galopperade ekipage så vore det ju riktigt fina bilder! Dock som sagt varierar ju avståndet till kameran beroende på fokus på huvudet på hästen, eller huvudet på ryttaren.. ;) och visst, vet ju att självklart blir det ju fint djup i de bilder man tar framifrån då fokus är på hästen o ryttaren blir ofokus. Men från sidan borde det ju funka så mkt bättre.... :S

Är det något du inte ska vara rädd för så är det ju att prova. Så länge du inte har en betalande uppdragsgivare förlorar du ju absolut ingenting på att testa.
Jag tycker du ska ge dig ut, inte sätta några krav på bilderna alls utan bara testa och se vilka inställningar som fungerar för dig.
Behöver ju inte vara en tävling utan en träning eller hästar i en hage funkar också för att se hur inställningarna förändrar bilden.

Några saker du kan testa är:
  • Vilken bländarinställning som ger skärpa på både ryttare och häst. (testa på stillastående häst))
  • Vilken slutartid behöver du för att objektet ska "frysas".
  • Hur högt kan du gå i iso innan du tycker det blir för mycket brus.
  • Testa olika fokuseringsinställningar.
  • Kanske testa att fokusera på manken och se om både häst och ryttare går att få skarpa samtidigt.

Själv la min autofokus av för några veckor sedan när jag fotade fotboll så jag fick ofrivilligt möjlighet att testa manuellt fokus i den situationen. Lärde mig mycket men av kanske 40 bilder blev ungefär 5 bilder helt rätt fokuserade och 10-15 stycken helt ok, resten var bara till att radera.
Men nu har jag ju övat på det så nästa gång kanske 10 bilder blir skarpa och jag har blivit en något bättre fotograf.
 
Några saker du kan testa är:
  • Vilken bländarinställning som ger skärpa på både ryttare och häst. (testa på stillastående häst))
  • Vilken slutartid behöver du för att objektet ska "frysas".
  • Hur högt kan du gå i iso innan du tycker det blir för mycket brus.
  • Testa olika fokuseringsinställningar.
  • Kanske testa att fokusera på manken och se om både häst och ryttare går att få skarpa samtidigt.

Själv la min autofokus av för några veckor sedan när jag fotade fotboll så jag fick ofrivilligt möjlighet att testa manuellt fokus i den situationen. Lärde mig mycket men av kanske 40 bilder blev ungefär 5 bilder helt rätt fokuserade och 10-15 stycken helt ok, resten var bara till att radera.
Men nu har jag ju övat på det så nästa gång kanske 10 bilder blir skarpa och jag har blivit en något bättre fotograf.[/QUOTE]

Haha..ja det är ju i kris man bara måste testa sånt som man kanske inte gjort tidigare.. ;)
Jag har provat lite nu igen..o bästa är att ha så snabb slutare som möjligt för att behålla skärpan. Idag blåser det en del o fotat på träd o blommor som rör sig en massa. Fokus har jag flyttat till enpunkts med omgivande punkter...Så ska jag bege med till stallet o skicka upp en ryttare...För stillastående är inga bekymmer alls, o döda ting är ju såå mkt lättare att fota ;)

Ja jag ska prova det andra objektivet så får vi se, det kanske kan bli helhäftigt om man lyckas få riktigt brusiga bakgrunder men skarp häst o ryttare ;)

Tack för svar!
 
Vågar jag ens prova mitt nya objektiv, ett 50 mm fast objektiv med 1.4 i bländare? Inte provat på annat än till porträtt o närbilder. Det är verkligen grymt i skärpa! Där får jag verkligen en suddig bakgrund på det som inte hamnar i fokus. Skulle jag lyckas att få till det på ett galopperade ekipage så vore det ju riktigt fina bilder! Dock som sagt varierar ju avståndet till kameran beroende på fokus på huvudet på hästen, eller huvudet på ryttaren.. ;) och visst, vet ju att självklart blir det ju fint djup i de bilder man tar framifrån då fokus är på hästen o ryttaren blir ofokus. Men från sidan borde det ju funka så mkt bättre.... :S

Det är ett fantastiskt objektiv men skärpeplanet på 1.4 är väldigt snävt och därmed betydligt svårare att sätta skärpan med. Om du däremot väljer 2.8 och uppåt blir det allt lättare. Objektivet är verkligen skarpt och ett av mina absoluta favoriter.

Med 50 mm kräver det förstås att du är nära ekipaget för att fylla sökaren, men det förstår du. :)
 
Plåtar en del hästsport och mina erfarenheter är i korthet;

Av, dvs jag väljer bländare (givetvis en smaksak, bara man har koll på var slutartiden hamnar)

Vanligtvis en slutartid på 1/500 eller snabbare, men det går med längre tider <1/320, kräver dock att man panorera lite…

ISO beroende på det befintliga ljuset samt vilken kombo av bländare och slutartid man vill ha. Kamerans eget brus kan dock sätta begränsning på hur högt man kan/vill gå.

Styr AF med en punkt, brukar sätta AF servo känsligheten (Tracking sensivity) på plussidan.

Zoom är att föredra, 70-200mm passar oftast. 50mm är inget jag skulle rekommendera…

Mitt resultat hittar du här

Fortsätt att plåta, testa och utvärdera (en sak i taget) – Lycka till!
 
Så länge man talar om för 7DmkII vad den ska göra och vad den ska sätta fokus på så är den väldigt väldigt bra. Den tappar dock lite av sin briljans när ljuset blir svagare, då kan autofokusen få lite problem med att hitta rätt.

Nu fotar jag inte ridsport, men mina erfarenheter av liknande är följande:

- den storlek av motiv kräver ofta f/8 för att vara någotsånär helt i fokus
- att använda alla fokuspunkter blir sällan mer än skapligt, kör på 5 eller 9
- flytta runt fokuspunkterna med tumjoysticken så att du har punkterna på den del av ekipaget som du vill ha i fokus
- prova med olika AF case som finns menyn, inte helt kritiskt vilken man väljer, men det gör en del skillnad

Hästar rör sig ganska kontrollerat, så det borde inte vara omöjligt att sätta fokus på rätt ställe, lycka till!
 
Hej Ellinor!
Jag är själv dressyrryttare och tävlar så "hur" jag ska ta bra bilder på ekipagen har jag koll på,
Ljusmätningen är något jag inte använt tidigare...Det kanske är nåt o prova? Är det något du ska ställa in övriga saker efter då? Ison eller vad? ;)

ljusmätning innebär att kameran fokuserar mitt i vid spotmätning, lite vidare vid centrerad mätning och över hela vid matrismätning, hur symboler och så heter vid Canon vet jag inte.
Jag använder det för att ställa in ISO och tid och bländare. Då mäter den mer på hästen och inte på bakgrunden om det är soligt och hästen är mörk och bakgrunden ljus.
Jag har fotat lite på en dressyrtävling och en islandshästtävling som finns under FotografEllinorKempe på Facebook.

Sen får man ju redigera i LR eller PS för att få det som man vill. Men ju bättre bild du får ur kameran desto lättare blir ju redigeringen efteråt.

Jag upplever dock med min kamera att om jag har för lågt iso så orkar inte kameran med detaljerna så då blir det platt och utsmetat. Det gäller främst när jag fortar sport inomhus. Svårt att fixa sen i redigeringen.

Om du har kvar instruktionsboken titta på ljusmätning, vet inte direkt vad avsnittet gällande de olika inställningarna heter.
 
ljusmätning innebär att kameran fokuserar mitt i vid spotmätning, lite vidare vid centrerad mätning och över hela vid matrismätning, hur symboler och så heter vid Canon vet jag inte.
Jag använder det för att ställa in ISO och tid och bländare. Då mäter den mer på hästen och inte på bakgrunden om det är soligt och hästen är mörk och bakgrunden ljus.
Jag har fotat lite på en dressyrtävling och en islandshästtävling som finns under FotografEllinorKempe på Facebook.

Ja vid solsken är det ju rätt jobbigt...ljus himmel och ofta då skuggor på hästen på vissa delar så man vill ha ner ison, men då är det lätt att tappa skärpa pga just för lite ljus på hästen....
Vilken rekomenderar du o prova med?
 
När ditt motiv är mörkt och bakgrunden mycket ljusare så finns det bara två alternativ: antingen så väljer du att få huvudmotivet (i ditt fall hästen) korrekt exponerat (och då blir bakgrunden helt vit) eller så väljer du att ha en korrekt exponerad bakgrund (vilket medför att huvudmotivet blir väldigt mörkt).


------------

Om gränsen mellan "bakgrund" och "huvudmotivet är någorlunda rak kan man fuska lite med avtonade gråfilter. De är en skiva man fäster framför objektivet, helt genomskinliga i ena halvan och grå (i varierande grad) i andra halvan. Övergången mellan helt genomskinlig och grå är inte tvär utan mjuk. Ofta används sådana filter när man fotograferar landskap: landskapet är mycket mörkare än himmeln men med hjälp av ett väl valt filter kan man få himlen att framstå som mörk nog att inte bli överexponerad.

Jag gissar dock att det skulle fungera dåligt för dig med filter.
 
ljusmätning innebär att kameran fokuserar mitt i vid spotmätning, lite vidare vid centrerad mätning och över hela vid matrismätning, hur symboler och så heter vid Canon vet jag inte.
Jag använder det för att ställa in ISO och tid och bländare. Då mäter den mer på hästen och inte på bakgrunden om det är soligt och hästen är mörk och bakgrunden ljus.
Jag har fotat lite på en dressyrtävling och en islandshästtävling som finns under FotografEllinorKempe på Facebook.

Ja vid solsken är det ju rätt jobbigt...ljus himmel och ofta då skuggor på hästen på vissa delar så man vill ha ner ison, men då är det lätt att tappa skärpa pga just för lite ljus på hästen....
Vilken rekomenderar du o prova med?

När du fotar i starkt solljus får du ställa dig så att du har solen i ryggen - om du vill ha en jämn exponering. Då ändrar sig inte heller ljuset särskilt mycket och då kan du ha fasta inställningar för ISO, bländare och slutare.
 
När du fotar i starkt solljus får du ställa dig så att du har solen i ryggen - om du vill ha en jämn exponering. Då ändrar sig inte heller ljuset särskilt mycket och då kan du ha fasta inställningar för ISO, bländare och slutare.

Jag jag har alltid solen i ryggen, ser många som står med solen snett framifrån eller rakt framifrån, och sedan ljusar upp skuggorna, så hästen blir ljus men ser helt jättekonstig ut i sin päls då, blir väldigt onaturligt....Så tar nytta av solen och ber om att de har den rakt ifrån sidan på sig =) dock blir ju sanden de rider i, de vita staketen och himmelbiten som blir med, väääldigt vira...överexponerat ..och ansiktet kan också bli för vitt, därför vill jag ha ner slutartiden så mkt det går men ändå hinna få in tillräcklogt med ljus för att få den skarp nog. Har testat med fokuspunten i mitten plus de intilliggande och de går ju bra då. Och ändrat slutartiden ännu mer, och hellre en lite lagom "mörk" bilde, för den kan jag ljusa upp liiiite i Lr. =)
 
Oavsett hur bra kamera man än köper, så måste man ändå följa fotografins grundregler.

Bländaren (och brännvidd) bestämmer hur mycket som kan bli skarpt samtidigt i djupled. Finns inga trix som förändrar det.

Kort slutartid (för att frysa en rörelse) kräver mer ljusinsläpp vilket kräver större bländaröppning vilket i sin tur ger kortare skärpedjup.

Ja, TS behöver lära sig kameran, men behöver först och främst lära sig grunderna.
Fotografering är fullt av kompromisser. Tar du i ena änden förlorar du i andra änden.

Man vinner inte en dressyrtävling bara för att man har en duktig häst. Man måste tala om för hästen vad den skall göra.
 
Jag jag har alltid solen i ryggen, ser många som står med solen snett framifrån eller rakt framifrån, och sedan ljusar upp skuggorna, så hästen blir ljus men ser helt jättekonstig ut i sin päls då, blir väldigt onaturligt....Så tar nytta av solen och ber om att de har den rakt ifrån sidan på sig =) dock blir ju sanden de rider i, de vita staketen och himmelbiten som blir med, väääldigt vira...överexponerat ..och ansiktet kan också bli för vitt, därför vill jag ha ner slutartiden så mkt det går men ändå hinna få in tillräcklogt med ljus för att få den skarp nog. Har testat med fokuspunten i mitten plus de intilliggande och de går ju bra då. Och ändrat slutartiden ännu mer, och hellre en lite lagom "mörk" bilde, för den kan jag ljusa upp liiiite i Lr. =)

Jag tror du måste lära dig lite grundläggande fototeori för att förstå vad man kan förvänta sig när man fotograferar.

Att få något väldigt mörkt att visa detaljer samtidigt som du vill att något väldigt ljust ska göra detsamma, det skulle jag säga är omöjligt. Det enda sättet att åstadkomma något i den stilen är är att varken över- eller underexponera bilden och sedan justera i efterarbetet.

När du har ett ljus som inte ändras (blå himmel, jämngrå himmel) kan du arbeta med fasta inställningar.

Är det växlande molnighet kan du ta hjälp av kameran och låta den välja ISO åt dig (Auto-ISO).

Läs på om exponering så att du känner dig trygg med hur det fungerar. Sedan kan du testa dig fram med kameran.
 
Jag jag har alltid solen i ryggen, ser många som står med solen snett framifrån eller rakt framifrån, och sedan ljusar upp skuggorna, så hästen blir ljus men ser helt jättekonstig ut i sin päls då, blir väldigt onaturligt....Så tar nytta av solen och ber om att de har den rakt ifrån sidan på sig =) dock blir ju sanden de rider i, de vita staketen och himmelbiten som blir med, väääldigt vira...överexponerat ..och ansiktet kan också bli för vitt, därför vill jag ha ner slutartiden så mkt det går men ändå hinna få in tillräcklogt med ljus för att få den skarp nog. Har testat med fokuspunten i mitten plus de intilliggande och de går ju bra då. Och ändrat slutartiden ännu mer, och hellre en lite lagom "mörk" bilde, för den kan jag ljusa upp liiiite i Lr. =)

Helt rätt. Du får även anpassa ISO så att bländare, slutartid och exponering hänger ihop. Normalt ISO för sportfoto utomhus ligger 2016 på mellan 400-1600.

En och annan liten fläck (som t.ex. delar av staketstolpar) får man acceptera som överexponerad, det brukar gå bra att rädda i LR.
Skuggor i ansikte med mera kan du lätta upp litegrann, "lagom mycket" - så brukar det bli bäst. Vi får komma ihåg att det är verkligheten som vi avbildar och att skuggorna i t.ex. ansikte är något som finns i verkligheten, för att slippa dessa hade vi behövt blixt - och det vill vi ju inte använda. :)
 
Jag har fotat en del "i rörelse" och är också nybörjare.
Jag väljer en fokuspunkt fast och placerar den där jag tänker mig få fokus, kan vara en innebandykille, eller en som kör MC.

Jag har missat sjukt många bilder men med tiden träffat fler o fler och då blir de ofta bra och komponeringen rätt. Men jag har också många bilder med halva personer då jag är styrd av min fasta punkt.

(Jag har tänkt se vad min Nikon erbjuder för följande alternativ)

Jag har också efter en hel del läsande o You-tubande lärt mig mer om skärpedjup och fattat varför det kanske inte var jättelätt att få till fokus med för litet blädartal (hög siffra)

Sen har jag från dag ett ställt in helt manuellt, mot allas råd egentligen, men jag har gjort det för att jag ska liksom tvingas att förstå sambanden, inte sagt att de sitter i ryggraden, men jag tror det hjälpt mig att lära och nu har det blivit en vana redan efter kort tid.

Nu har du ju fått många goda råd och jag har väl inte något att tillföra mer än att man får nöta på och kombinera mycket tryckande på knappen med utvärdering och sökande av kunskap så kommer resultaten.

Jag skulle söka på "fotoskola" "foto kurs" osv på youtube. Man hittar ofta någon favorit och "allt" finns. Jag brukar även gå tillbaka o kika på sådant jag (tror) jag redan kan. Repetition är viktigt och så kan det vara skönt att känna att man har utvecklats när kan kollar och inser att man nu har koll på det som för inte så länge kanske var rena grekiskan :)

Ja som sagt, inte så handfast, men ville bara skriva lite som någon sorts uppmuntran då jag känner igen frustrationen men också vet glädjen när det lossnar lite.

Fota för fullt!

/Per
 
Hittar man någon fotokompis, gärna kunnig sådan, så är det ofta givande att träffas och fotografera tillsammans en stund.
 
Hej och tack för ditt svar!!

Är nere i falsterbo nu o fotar åt dom här...
Har kört loss med manuella inställningarna och ska försöka få ner bländartalet ordentligt o köra manuellt fokus så jag verkligen får djup i bilden..svårt bara när det går fort!
Men tack för lite uppmuntrande ord, de hjälper mer än kritik...det ger man sig själv ganska bra...
Har kikat mkt på tuben där alla säger tvärtom mot folket härinne...så ja...jag kör nog mitt eget race o bara provar o provar... =) =)

Mvh Maria
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar