Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota dressyrhästar men tappar fokuspunkterna och skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaS1

Medlem
Hej!!!
Nybliven medlem som sucktar efter hjälp från kunniga! =)
Jag har ett Canon D7 mark II med ett canonobjektiv på 70-300, 4-5,6 som jag fotar med.
Har dock märkt att när jag kör AI servo, för att få få fokus på ryttare och häst i en massa snabba rörelser, så fokuserar inte den på ryttaren nånting, utan nästan enbart på hästens sida!
Har alla 65 punkerna valda som går, alltså MAX. Man vet ju inte vart de kommer i bilden.
Jag tänkte prova köra med TV och snabba på bländaren till nånstans över 1/1000 iaf. Har kört AF också, är det något att frångå? MF? känns bara svårt att hinna ändra om det hela tiden. Även när de stod stilla och jag skulle ta kort så blir skärpan kass! Fast de har fokus då iaf. Jag fattar ingenting! Tips på vad jag kan försöka köra med för inställningar?? Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh Maria
 
Kan du lägga upp någon bild som visar det du menar? Det blir nog lättare att hjälpa dig då.

Jag kan dock gissa på några saker:
- i AI-servo tror jag att kameran tar en bild när du trycker av, vare sig kameran har hittat skärpa eller inte. Om du väljer ett annat AF-läge tar kameran ingen bild utan att ha hittat skärpa.
- hästar rör på sig, då är det svårt att ställa skärpan där du vill ha den
-om du använder alla AF-punkter vet kameran inte vilken av dem som är viktigast för dig, var du vill ha skärpan. Aktivera en punkt i taget bara, så kameran vet var du vill ha skärpa
 
Låter som ditt problem skulle gå att lösa med att bara använda en fokuspunkt istället för att låta kameran själv försöka lista ut var du vill ha fokus.
Då går det inte att komponera bilden riktigt på samma sätt men så länge du har fokus på rätt ställe borde det bli skarpt.

*edit* attans Uffe hann före.
 
Mjo, men min erfarenhet av hästar och dressyr är ju att de går tämligen förutsägbart, således borde manuellt fokus kunna fungera bra.
Tipset om at minska ner AF-området är bra, men pröva med manuellt fokus (även om det blir svårare öven en 100 mm (160mm FF ekvivalent).

-J!
 
Mjo, men min erfarenhet av hästar och dressyr är ju att de går tämligen förutsägbart, således borde manuellt fokus kunna fungera bra.
Tipset om at minska ner AF-området är bra, men pröva med manuellt fokus (även om det blir svårare öven en 100 mm (160mm FF ekvivalent).

-J!

Varför skall man använda mauellt fokus? Det är väl att göra det onödigt svårt för sig?
Tror du någon sportfotograf idag använder manuellt fokus utom i speciella situationer?

För det första bör man använda följande fokus och bregränsa fokus punkten till en eller eventuellt med hjälppunkter.
Sedan hjälper det mycket att flytta fokus till AF knappen på kamerans baksida och kopppla bort den från avtrycket.
Sedan har man idag en mängd inställningar för AF att välja på i kameran. Det gäller här att hitta rätt bland alla alternativ. Både ens eget sätt att fotografera och typen av motiv avgör vad som är rätt inställning. Man får helt enkelt prova sig fram.
 
Ja, man får prova sig fram och se vad som funkar bäst för en.
Med MF och zoom på samma brännvidd kommer man långt, jag är av typen som inte gillar att samma motivserie har 511 brännvidder..
Jag kör mycket MF, roar mig med gamla analoga linser på mina Fuji; men även med en Fujinon brukar jag köra MF och låta AF hitta fokus och sedan är det låst..
Givetvis kan AF och sportfotografi ta den speciella grejen, men int' f köper jag det fullt ut, det fotades bra även på 50/60-talen etc, motiv i rörselse kan ofta förutses och man förfokuserar på en given punkt ..



-J"
 
Ja, man får prova sig fram och se vad som funkar bäst för en.
Med MF och zoom på samma brännvidd kommer man långt, jag är av typen som inte gillar att samma motivserie har 511 brännvidder..
Jag kör mycket MF, roar mig med gamla analoga linser på mina Fuji; men även med en Fujinon brukar jag köra MF och låta AF hitta fokus och sedan är det låst..
Givetvis kan AF och sportfotografi ta den speciella grejen, men int' f köper jag det fullt ut, det fotades bra även på 50/60-talen etc, motiv i rörselse kan ofta förutses och man förfokuserar på en given punkt ..



-J"

Jo tack jag fotade också på den tiden vi inte hade AF. Fast jag förstår inte varför man skall hänga kvar vid ett gammalt sätt att fota. Kör man med manuella objektiv får man ställa fokus själv.
Det är ett av skälen jag sällan använder mina Leica R objektiv på min Fuji.
Fujis egna är minst lika skarpa och de har AF. Det är inte hur jag bär mig åt att få till en bild som är intressant.
Det är att jag får så många bra bilder som möjligt som är målet.
 
Jag tycker det låter lite märkligt att du får skärpa på häst men inte ryttare från sidan. Rör det sig om 30-40 cm skärpedjup? Det borde man väl få med f4 med en cropkamera(?) Eller har jag missförstått det och det är en annan vinkel? Annars gissar jag att det är rörelseoskärpa på ryttaren, men att gå till 1/1000 känns klart överdrivet för en häst (med ryttare) som travar/skrittar. Är det någon panorering inblandad som ställer till det för bildstabiliseringen? Som sagt, en exempelbild vore bra.....
 
Hej alla!!
OJ vad fort det gick att få svar! ska åka iväg o jobba nu så kommer inte kunna svara så snabbt, men lägger in en bild som exempel. Har fö alltid kört AF, men blev tipsad om MF för att få grym skärpa...men nån som hela tiden rör sig åt ena eller andra hållet i trav eller galopp, eller gör piruetter eller liknande, ja de ändrar hela tiden avståndet...Slutaren på den blir på Auto (provade då jag fick panik när jag stod o fota o det inte blev bra) står på ca 1/400-1/600 ....räcker det verklige? Och just ATT den säger den hittar fokus men det blir ändå oskärpa......Tack så länge!
 
AI servo justerar ju fokus hela tiden när du har halvt nedtryckt och är rätt läge att använda men du kanske skulle välja 9 eller 15 fokuspunkter som du flyttar uppåt i mitten för att sikta på ryttaren. Hästen kan ju vara ganska kontrastlös och enfärgad på sidan så kameran får svårt att välja och flackar på lite om du har valt för många punkter.
 
Här är 2 snabba exempel...som sagt, heeelt oredigerade. bara tagna ur datorn....Har inte haft detta problem tidigare så förstår inte vad som hänt....Syns inte alls lika bra som i LR. Men som understa bilden är skärpan bra mkt bättre, om än dålig, på hästen, än på ryttarens ansikte. Den har ju ändå sina fokusrutor mestadels låst på hästen, så den borde ju väldigt skarp...Sen kan den ju fladdra iväg o ta på publik o så...Men den hittar sällan ryttarens huvud! Finns många mer men hinner inte leta på dom just nu...
 

Bilagor

  • QS0A8739.jpg
    QS0A8739.jpg
    73.7 KB · Visningar: 630
  • QS0A8935.jpg
    QS0A8935.jpg
    96.2 KB · Visningar: 583
Du har en mycket kompetent kamera. Fast du har ännu inte kunskap hur du drar nytta av den.
Att köra med alla fokuspunkter och tro att kameran fattar vdr som skall vara i fokus är naivt.
Jag brukar kalla det svärmorsläget. Det är vad jag ställer in kameran på när någon som inte vet ett dugg om fotografering skall kunna fota som kameran var en mobilkamera.
Fast det är ju inte det vi vill ha ut av en avancerad kamera.

Du är helt uppenbart nybörjare och det har vi alla varit. Det tar tid att förstå och få alla fotografins grundregler att sitta i ryggmärgen. En bra kamera kan hjälpa en på vägen men den ger inte bra bilder av sig själv.

Om du inte förstår varför bild 1 är sämre än bild 2 så har du mycket att lära dig.
Precis som inom segling golf eller något annat måste man lära sig grunderna och träna för att det hela skall börja bli bra. Så läs på och prova vad du lärt dig.
Det tar några tusen bilder innan det fungerar. Någon har sagt det tar 10 000 timmar att bli bra på något.
Så det finns ingen genväg till att bli en hyfsad fotograf. Även om man har stor talang kräver det övning.
Många tror man kan köpa sig till bra bilder. Det kan man inte. Tro mig som lagt ner flera hundratusen på det.
Du har en jättebra kamera. Nu måste du lära dig att utnyttja den.
Vi på det här forumet kan säkert hjälpa dig på traven. Fast du måste själv skaffa dig mer kunskap och förståelse för slutartider, rörelseoskärpa och hur AF fungerar.
Det finns ingen crash course där man blir en bra fotograf på 15 minuter.
När du själv förstår varför bild 1 är sämre än bild 2 har du kommit en bit på vägen.
 
Du har en mycket kompetent kamera. Fast du har ännu inte kunskap hur du drar nytta av den.
Att köra med alla fokuspunkter och tro att kameran fattar vdr som skall vara i fokus är naivt.
Jag brukar kalla det svärmorsläget. Det är vad jag ställer in kameran på när någon som inte vet ett dugg om fotografering skall kunna fota som kameran var en mobilkamera.
Fast det är ju inte det vi vill ha ut av en avancerad kamera.

Du är helt uppenbart nybörjare och det har vi alla varit. Det tar tid att förstå och få alla fotografins grundregler att sitta i ryggmärgen. En bra kamera kan hjälpa en på vägen men den ger inte bra bilder av sig själv.

Om du inte förstår varför bild 1 är sämre än bild 2 så har du mycket att lära dig.
Precis som inom segling golf eller något annat måste man lära sig grunderna och träna för att det hela skall börja bli bra. Så läs på och prova vad du lärt dig.
Det tar några tusen bilder innan det fungerar. Någon har sagt det tar 10 000 timmar att bli bra på något.
Så det finns ingen genväg till att bli en hyfsad fotograf. Även om man har stor talang kräver det övning.
Många tror man kan köpa sig till bra bilder. Det kan man inte. Tro mig som lagt ner flera hundratusen på det.
Du har en jättebra kamera. Nu måste du lära dig att utnyttja den.
Vi på det här forumet kan säkert hjälpa dig på traven. Fast du måste själv skaffa dig mer kunskap och förståelse för slutartider, rörelseoskärpa och hur AF fungerar.
Det finns ingen crash course där man blir en bra fotograf på 15 minuter.
När du själv förstår varför bild 1 är sämre än bild 2 har du kommit en bit på vägen.

Jo jag har lagt många timmar bakom mig och mitt ändamål är att jag ska fortsätta kunna leverera de bilder jag gjort tidigare med min nikon kamera...köpte en ny för det är just den kamera de rekommenderade som sportkamera då jag fotar hästar i rörelse o då är Microsekunden avgörande för hur "snygg" bilden blir med benrörelser osv som i ryttare har krav på hur det ska se ut för att duga. Men problemet är att kameran inte lyder de jag tycker jag har ställt in den på och ändrar men det blir inte bättre. Så ja.,därför jag är här o ber om TIPS, inte bli proffs på 15 min! O fanns det en en bra manual på att bli proffs så hade jag läst den...Ville bara ha tips om jag gjort nåt fel som jag inte tänkt på.
 
Ett tips när du håller på att leka med kameran är att du ändrar bara en inställning åt gången, och ser hur den påverkar bilden. Helst skall du ha helt statiska motiv, som du kan fotografera hur många gånger som helst utan att någon detalj ändras, då vet du vad effekten av ändringen i kameran blir i bilden.
 
Ett tips när du håller på att leka med kameran är att du ändrar bara en inställning åt gången, och ser hur den påverkar bilden. Helst skall du ha helt statiska motiv, som du kan fotografera hur många gånger som helst utan att någon detalj ändras, då vet du vad effekten av ändringen i kameran blir i bilden.
Ja jag har gjort det en hel del. Men just att kameran tappar både fokus fast den låser på det rörande objektet i Ai servo samt blir oskarpa fast det inte är långt bort och mitt på dagen...DE gör mig väldigt fundersam på vart det gick snett.. :/
 
Börja med att välja en fokuspunkt som du sätter på ryttarens huvud. Det kommer till att börja med vara svårt att följa rörelsen, Du kan också köra med punktfokus plus hjälppunkter som gör det lite lättare att följa fokus.
Sedan måste du ställa in kameran så den fryser rörelsen. Så svaret i bild nummer 1 är att du inte har tillräckligt kort slutartid.
Du är en rookie, en nybörjare. Det har vi alla varit. Det är inget att skämmas för.
Du har en kamera som är bra nog för att tillfredsställa ett proffs. Nu måste du lära dig att behärska den.
 
O fanns det en en bra manual på att bli proffs så hade jag läst den
Canon EOS 7DII har en mycket avancerad och komplex autofokus och därför tror jag att den handbok från Canon som jag tipsade om i inlägg #12 är väl värd att läsa för att komma underfund med hur man bäst ställer in den för olika situationer.

Här kommer länken igen. Som Magnus påpekade så fungerade inte direktlänken så man måste gå via denna länk och sen klicka på länken till PDF-filen nere till vänster:
http://learn.usa.canon.com/resources...uidebook.shtml
 
Jo jag har lagt många timmar bakom mig och mitt ändamål är att jag ska fortsätta kunna leverera de bilder jag gjort tidigare med min nikon kamera...köpte en ny för det är just den kamera de rekommenderade som sportkamera då jag fotar hästar i rörelse o då är Microsekunden avgörande för hur "snygg" bilden blir med benrörelser osv som i ryttare har krav på hur det ska se ut för att duga. Men problemet är att kameran inte lyder de jag tycker jag har ställt in den på och ändrar men det blir inte bättre. Så ja.,därför jag är här o ber om TIPS, inte bli proffs på 15 min! O fanns det en en bra manual på att bli proffs så hade jag läst den...Ville bara ha tips om jag gjort nåt fel som jag inte tänkt på.

Felet du gjort är att du vill ha fokus på ett visst ställe men sedan har du sagt åt kameran att den kan välja att fokusera var som helst.

Välj antingen en fokuspunkt eller en grupp fokuspunker. Framför allt måste du tänka på att autofokusen behöver kontrastrika partier för att hitta skärpan.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar