Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fota cykel-SM. Tips?
- Trådstartare Arne S
- Start datum
Arne S
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Segerns sötma...
(Ja, min kamera var klibbig efter)
Ja du. Det hade räckt att slicka på frontlinsen så hade du inte fått köra hem...
PeBro
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Denna bild är tagen under ett tempolopp under förra årets veteran-SM på cykel. Lång slutartid och bändare därefter. Man kan ta till med bländare 22 därför att den långa slutartiden gör ändå bakgrunden suddig. Givetvis beror slutartiden även på cyklisten hastighet, ju fortare ju kortare i och med kameran sveper snabbare.
Andra idéer är att plåta med blixt på passerande cyklister där blixten slår på andra ridån, vilket bör låsa fast cyklisten. Bör kunna funka under både panorering och fotografering utan panorering men med för lång slutartid.
Hej Roland!
Cyklisten du fotat är (tror jag) Joachim Borin från ECI Champion.
Mvh / Peter
PeBro
Aktiv medlem
Arne S skrev:
I morgon, 31/7, går kortbane-SM i cykel av stapeln här i Åstorp.
Jag har tänkt ge mig ut för att försöka få några(bra?) bilder på detta.
Någon som har lite bra tips att komma med, jag tar tacksamt emot alla idéer.
Min tanke är att försöka få en bra plats i någon kurva. Kortbana är ju ganska fartfyllt, så där bör man kunna få lite häftiga vinklar tycker jag.
Övrigt att tänka på? Brännvidder? Hur panorera? Var lägga fokus osv. Som sagt, jag vill gärna ha tips.
/Arne
Bättre sent....
Som tidigare nämnts panorera med cyklisten/erna, använd gärna blixt för att frysa bilden. Avs. objektiv skulle jag rekomendera tele, gärna ett 2-300 för att komprimera ihop cyklisterna och på så sätt få större dramatik. Med vidvinkel kan du få otroligt bra och annorlunda bilder om du ligger platt på mage riktigt nära, var försiktig bara! Prova även andra vinklar, ev. klättra upp på ett elskåp (ett sånt Jeppe tagit skydd bakom ) eller liknande. Att luta kameran brukar ge dramatiska bilder speciellt i kurvor. Vid linje och/eller tempolopp. Prata med arrangören, kanke finns det möjlighet att fota från en MC, lite ovant i början och man måste lita på föraren eftersom man själv sitter bakåtvänd på "bönpallen". Det funkar också att sitta i bagageutrymmet i bil men som sagt lyssna med Arr.
Lycka till i ev. framtida sejour / Peter