Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota blixtar (åskoväder!)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ditt svar!

Bulb motsvarar alltså T:t som nämndes ovan?

Jag har faktiskt en fjärrutlösare så då borde det ju gå bra på det sättet då.

Men vad ska man ha för bländare när man tar bilder på blixten? En liten bländare eftersom man har så lång tid och blixtljuset är väl rätt starkt antar jag? (alltså hög siffra!)

Förmodligen är det precis tvärtom - det brukar det vara när jag försöker spekulera! LOL

Hmm.. Kan nog inte svara på om T är samma som bulb. På min 300d står det bulb i displayen ;)

Jag kommer inte ihåg exakt vilka inställningar jag körde, men efterssom exponeringarna ofta blev långa (en minut typ) så hade jag ungefär samma bländare som vid inomhus fotografering. (jag skall kolla exif informationen på orginalbilden när jag kommer hem från jobb). Tillsammans med ett isotal på 100 så tycker jag det blev ganska bra efterssom blixarna lyser upp en heldel.

Har man en speciell bländare för inomhusfotografering?

En annan fråga, vad ska man ha för vitbalans??

MiaT skrev:
Har man en speciell bländare för inomhusfotografering?

En annan fråga, vad ska man ha för vitbalans??

Vitbalansen har jag justerat i efterhand eftersom jag kör i RAW, plåtar alltid med auto på vitbalansen i kameran.

Fattigmans varianten på fjärrutlösare måste vara sekvenstagning med 30 i slutar tider.
Radera bilder kan man altid göra i efterhand.

Ok... Jag har en till, lite jobbig fraga. för att upprepa vad som tidigare var fragat. Jag har (snart) 2 kameror, en Nikon D70. och en Nikon FM2/T. pa D70:n har jag fattat, men pa FM2:an är det da sa att spegeln stänger sig automatiskt när blixten har slagit ner? (läge "B" pa tidsinställningarna) eller maste man springa och stänga den?

Och ursäkta mig för att det fattas ringar över vissa "A:n" ;-)

Om jag har fattat rätt så måste man väl stänga den också?

Men jag kan ju inte den kameran så jag vet inte - det är kanske olika på olika kameror.

T och B

Nej, T och B (Boll, Bulb) är inte riktigt samma sak. Numera finns nästan alltid bara B på kamerorna.

B innebär att slutaren är öppen så länge som avtryckaren är nedtryckt eller trådutlösaren låst. Slutaren stängs när man släpper avtryckaren eller "släpper lös" trådutlösaren.

T innebär att när man trycker första gången på avtryckaren öppnas slutaren och när man trycker nästa gång stängs den.

Ett undantag skulle väl vara D70, som i bulbläge, och när man använder ir-fjärren, logiskt nog blir "T", dvs ett tryck öppnar, ett tryck till stänger.
Kan tänka mig att andra kameror med IR fjärr kan funka likadant.

/E

Jag såg för något år sedan ett intressant program på TV om en Amerikan (tyvärr hittar jag inte namnet nu) som var en av USAs mest kända "blixt" fotografer.

Hans "hemlighet" var att ta en bild, ta en till, ta en till och hålla på så tills han fick blixten.

Hans förklaring var att det spelade ingen roll vad man hade för utrustning till sin hjälp för att försöka fånga bilder av en vacker blixt - Det fungerade helt enkelt inte.

Han körde med stativ och trådutlösare. Tog bilden och räknade 1, 2, 3, 4, 5... släppte trådutlösaren och började om igen.

Jag är i alla fall glad att digitalare har kommit - Han körde på Dia.

Men det är bland det häftigaste jag sett i bildväg!! Hittar jag namnet (skrev ned det) så läggar jag in det i tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar