Annons

Fota blixtar (åskoväder!)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Drar juh fram lite åskoväder här, som verkar gå strax väster om stockholm, som verkar komma söderifrån!

Var självklart sugen som bara den på att försöka fånga lite av blixtarna på bild!

Dock så har jag ingen koll alls på hur man gör för bästa resultat, och blixtarna kommer tyvärr inte tillräckligt tätt för att man skall kunna pröva sig fram hela tiden.

Så som jag har gjort nu är självklart stavit (precis innanför balkongdörren, då det regnar ganska mycket så vill jag inte ställa kameran ute på balkongen)
Fokus på NÄSTAN oändligt (på oändligt verkade det bli ur fokus överallt, även molnen långt borta).

Kör just nu på bländare 9, och bulb, och prövar lite olika slutartider.

Men vad bör jag köra på, är det hyffsat?

Fått en del blixtar, men inga som direkt syns bra.

Kan det bero på fel bländare/slutartid?

Kan säkert förvisso bero lite på att många av blixtarna slår "inne i" eller "bakom" molnen, så de bara lyser upp, men vissa har jag verkligen sett blixten på, men det har inte riktigt blivigt bra på bild.

Så, hjälp mig nu, behöver alla tips och idéer jag kan få angående detta!


/Jocce
 
Det som jag tror de flesta blixtfotografer kör på är att de kör bulb, och ställer slutaren i öppet läge(då med film) och rätt låg känslighet. Blixten är ljus. Sedan när de fångat blixtarna stänger de slutaren.
 
Jag körde bländare 9, ISO 200 och 30".

Ställde på stativet, tryckte i kabelutlösaren (låste)
och gick och käka middag, hade en romantisk kväll med flickan, sen såg vi på lost.
Sen bytte jag batteri ;)

Såg helt ok ut =)
 
Proboarder skrev:
Jag körde bländare 9, ISO 200 och 30".

Ställde på stativet, tryckte i kabelutlösaren (låste)
och gick och käka middag, hade en romantisk kväll med flickan, sen såg vi på lost.
Sen bytte jag batteri ;)

Såg helt ok ut =)

Ah, smart idé det där med 30 sekunders och "låst" knapp.
Men räcker 30 sekunder?


Får prova det till nästa gång, nu verkar det ha dragit över här, och slutat åska :(

Posta gärna dina bilder här sen!


/Jocce
 
Hi Guys!
Jag bifogar en lyckad blixtbild. Kvaliteten är dålig, för neget försvann, och det är en scannad kopia. Jag tog bilden i Holland 1966 med min Leica IIIF och 50mm Elmar, när jag var 19 år. Jag ställde kameran på stativ, bländaren på 8, öppnade slutaren och väntade. När en blixtsituation hade varit, stängde jag och drog fram. Nästa likadant, etc. Jag hade dåtidens sunkiga färgnegativfilm på 100DIN. Batteriet höll hur länge som helst, eftersom det inte behövdes något!
/Robban
 

Bilagor

  • blitz1-1.jpg
    blitz1-1.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,325
Kommentar om att det skulle funka som en slavblixt: Svar JA! Enda skillnaden är att i detta fallet så fyrar en motsvarande flankkänslig elektronikkrets av kameran och inte blixten. Blixten fyrar av sig själv, he, he!! Elektronikens snabbhet är okritisk, men jag kan tänka mig att det är bra att kameran fyras av snabbt. Dock kan vi leva högt på att vi med automatik egentligen fotar resterna av blixten, innan de joniserade och lysande gasmolekylerna (luften) har rekombinerat. Detta fenomen varar lite efter elektriciteteten tagit slut...
/Robban
 
Hmm.

Det borde med andra ord gå att modda en fjärr till kameran?

Tex Canon RS-80 N3 Fjärrutlösare, att den får en sensor som triggar kameran?
 
PatrikAdolfsson skrev:
Hmm.

Det borde med andra ord gå att modda en fjärr till kameran?

Tex Canon RS-80 N3 Fjärrutlösare, att den får en sensor som triggar kameran?

Byggihop med en slavblixt tändare från hama så borde man ju få en fungerande grej.
 
Det här verkar coolt. Men skulle ni kunna förklara mer i detalj hur man gör för en nybörjare? Bulb? Kabelutlösare? 30 sekunder och gick iväg och åt middag?

Vad då?

Stod slutaren öppen under hela middagen eller vad då? Men då fattar jag i så fall inte 30 sekunderna...

Och kan kameran utlösa sig själv på nåt magiskt sätt när blixten kommer? Nej jag fattar noll!

Som ni ser - förklara gärna hur man går tillväga.Förklara som om jag var fem år gammal. ;)
 
MiaT skrev:
Det här verkar coolt. Men skulle ni kunna förklara mer i detalj hur man gör för en nybörjare? Bulb? Kabelutlösare? 30 sekunder och gick iväg och åt middag?

Vad då?

Stod slutaren öppen under hela middagen eller vad då? Men då fattar jag i så fall inte 30 sekunderna...

Och kan kameran utlösa sig själv på nåt magiskt sätt när blixten kommer? Nej jag fattar noll!

Som ni ser - förklara gärna hur man går tillväga.Förklara som om jag var fem år gammal. ;)

Bulb innebär att slutaren är öppen så länge man håller in avtryckaren. Alltså inte tidsbestämd. På Canon EOS heter det "buLb".

Vad gäller 30sek under hela middagen uppfattade jag det som att kameran stod öppen 30sek i omgångar eftersom att trådutlösaren var låst. Alltså ca 2 exponeringar/minut.
 
Svar till Marie om hur det funkar

Hej Marie!
Jag skall förklara båda metoderna. Min blixt som kan ses ovan tog jag såhär: kameran ställdes på ett stativ vänd mot det hållet jag förväntade mig att blixtarna skulle komma från. Jag hade en mycket gammal Leica. Jag öppnade slutaren på något som fanns på gamla kameror, inställning "T" för tid. Ett tryck så öppnar den, nästa tryck stänger den. Jag ställde bländaren på 8, för blixten är stark. Sedan öppnade jag slutaren. Jag väntade till blixten kom, och stängde den. Klart. Ju längre man får vänta på en åsksmäll, desto mer blir omgivande ljuskällor exponerade, som hus, etc. Se bilden. I mitt fall kom blixten rätt snart, några minuter. En gång till gjorde jag detta med en ny blixt, sedan öste regnet ner! Man kan naturligtvis få flera blixtar om man har den öppen länge. Jag brukar ta emot en enda "blixtsituation". Mina fyra blixtar kom samtidigt (vad jag kunde uppfatta).

Metod 2: Automatik.
Man fixar en elektronisk grej med en fotocell (ljuskänslig komponent) som styr en elektronisk förstärkare som i sin tur kan fyra av kameran. Jämför en butiksdörrvakt med ljusstråle och fotocell.
En modern kamera har oftast en elektrisk fjärrutlösarkontakt. I princip går det till så att fotocellen ser blixten, sänder en puls via en liten förstärkare till en transistor som i stället för en handdriven utlösarkontakt, fyrar av kameran. Transistorn funkar här som en elektronisk strömställare. Har man en mekanisk kamera, får man ordna så att elektroniken drar en elektromagnet som fyrar av kameran mekaniskt.

Vid automatik finns alltid ett litet problem, och det är fördröjningen från att fotocellen sett blixten till att slutaren går av. En elektriskt styrd kamera bör vara snabbare än om man låter en magnet putta på en slutarmekanism via trådutlösarfattningen (litet skruvhål). Som jag nämnde, blixten kvardröjer en stund, så det brukar funka.
MVH Robban
 
Det låter som ditt första alternativ är enklast? Men jag tror inte min kamera har en sådan där T-funktion som du pratar om... Det finns inget som heter T på den vad jag vet. (Jag har en Konica Minolta Dynax 7D)

Synd att man inte kan bestämma när ett åskväder ska dra förbi så man kunde testa. :)
 
Du har nåt som heter Bulb. Då är slutaren öppen så länge du trycker ner avtryckaren. Kräver dock en fjärrutlösare som är rätt dyr, annars får du skakningsoskärpa om du står och trycker på kameran.
Annars kan du köra helmanuellt och sätta tiden till 30sek (max på din kamera). Kommer det en blixt kan du efter blixten täcka objektivet tills tiden gått slut. Kommer ingen blixt, radera och skjut igen. Nån gång lyckas det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.