Annons

fota barn.

Produkter
(logga in för att koppla)

acey

Aktiv medlem
hur är det egentligen om jag fotograferar barn, får jag lägga upp fotona hur som helst? naturligtvis inte, men hur förhåller sig det beroende på var jag fotograferar barnen?

om jag t.ex. fotograferar där jag vikarierar, på ett dagis. då måste jag fråga föräldrar om lov eftersom jag inte direkt kan fråga barnen själva. men hur är det om jag fotar barn på någon allmän lekplats. gäller det samma då?

det känns som det borde göra det, men jag vet inte riktigt.

Jo det gäller att alltid fråga om personen/barnet är huvudmotiv eller tydligt urskiljbart (eller hur man säger?) i bilden. Alltså vid publicering. Fotografera får du ju alltid..

Fast jag har en följdfråga också.. När man får tillstånd av en förälder men inte av den andra. Vad gäller då? Jag har låtit bli att publicera i ett sånt fall och kommer göra det fortsättningsvis också (om jag ens frågar båda..), men undrar ändå rent juridiskt..

Skall bilden användas i komersiellt sammanhang skall alltid objektet i fråga godkänna detta.

Skall du bara ha bilderna för övriga ändamål skulle jag nog ändå rekommendera att du får ett OK från föräldrarna INNAN du plåtar barnen på lekplatser etc.(alltid känsligare med barnbilder)
Det är lätt att det blir missförstånd i dessa dagar, om du presenterar dig och berättar syftet kommer de säkert att tycka att det är OK.
Själv hade jag reagerat om någon stått vid lekplatsen och fotat mina barn.

Alltså: Oavsett lagar och regler, fråga en gång för mycket för ordningen och lugnets skull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar