Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota arg tjej

Produkter
(logga in för att koppla)

humbug

Aktiv medlem
Jag skall fota en tjej som har ilska som drivkraft. Problemet är att jag inte har några bra idéer.

Hon har ilska som en positiv drivkraft, bl.a. har hon varit politiskt aktiv och engagerad i olika frågor. Hon är runt 20.

Är det någon som kan hjälpa mig med någon bra idé?

/johan

Vad ska artikeln handla om? Hennes politiska engagemang, hennes ilska, eller...?
Vilken målgrupp vänder sig artikeln till?

Tja, ilska som positiv drivkraft. Jag har funderat på hur det blir om man låter henner se arg ut, men jag tror inte på det. Det är nog bättre om man försöker göra något på ilska som drivkraft eller att hon står upp för sina idéer eller något. Kanske typ grodperspektiv mot en vägg/hörn eller... tja jag vet inte.

Den vänder sig till ungdomar i hennes ålder.

Först och främst bör du vara medveten om vad det är du vill uppnå med bilden. Du ska alltså sätta upp ett mål. Du måste också få insikt i att du måste lösa ett problem.

Ta sedan och skissa på lite idéförslag och låt dessa ligga till sig ett tag (om tiden finns). På så sätt kommer en bra idé mogna fram när även ditt undermedvetna får jobba lite.

När du sedan har fått fram en idé så tar du och granskar denna i sömmarna. Håller den verkligen? Kan jag förbättra den? Pröva idén! Fråga andra vad de tycker om den. Det gäller att försöka vara kritisk när man granskar sina idéer eftersom risken annars är stor att man får nöja sig med dåliga och okonventionella idéer.

Men som sagt, ta reda på vad det är du egentligen vill säga med din bild..och utgå från det när du utvecklar dina idéer.

Det kommer bli superbra!

Mvh
Jonas

ilska.

Som jag förstod det av den lilla beskrivningen av jobbet så hade jag gjort följande: Hon e politiskt aktiv ungdom. Vidvinkel, megafon, tjejen i fråga skriker rakt ut i megafonen.

Men denna bild hade jag säkert inte tagit om man fick veta mer om henne och i vilken tidning artikel ska ilustreras osv.

MVH
/* johannes */

Re: ilska.

LŒt henne bara se lite stolt ut... Jag skulle tycka att det var lite mer intressant att visa ett serišst ungt personportrŠtt Šn en skrikande liten uppkŠftig smŒbrud?

j0hannez skrev:
Som jag fšrstod det av den lilla beskrivningen av jobbet sŒ hade jag gjort fšljande: Hon e politiskt aktiv ungdom. Vidvinkel, megafon, tjejen i frŒga skriker rakt ut i megafonen.

Men denna bild hade jag sŠkert inte tagit om man fick veta mer om henne och i vilken tidning artikel ska ilustreras osv.

MVH
/* johannes */

Håller fullständigt med Heléna, fastna inte i "ungaargatonårsbrudenfacket"! En respektfull och snygg bild rakt på hade nog jag tagit.

Kanske skulle jag dock beskurit bilden rätt hårt för att försöka få fram hennes förmodade framträdande personlighet, dvs en tjej som inte är rädd för att ta utrymme.

/Joakim

Om ni vill exploatera ilskan så finns det gott om betong, taggtråd och krossade glasflaskor. Hade det inte varit roligare att visa den behärskade ilskan som man kan bära inombords? Som, till exempel, när man i terapisyfte matar fåglarna i stadsparksdammen samtidigt som tankarna och ilskan maler i huvudet. Det skulle dessutom visa upp en mjukare sida hos henne. :)

Jörgen skrev:
Om ni vill exploatera ilskan så finns det gott om betong, taggtråd och krossade glasflaskor.

Varför låsa dig???

Det är ju ett reportage.... Antar jag.. Så du lär ju ta ett par rullar...
Så ta ett gäng bilder med vidvinkel nära.. I en förort med betong hus segration och allt som det står för..
Sedan kompletterar du med ett klassiskt rofyllt porträtt någonstans...

Men sedan hänger det så ENORMT mycket på hennes utstrålning... Kontrasterna...

Ex

^Två bilder.. Samm individ.. Men helt lika klädsel.. Den ena klädseln utstrålningen hade inte funkat på det andra platsen (förutom att det hade sett skumt ut med jeans i vattnet... Men i allafall..

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=3846

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=3842

Så det hänger så mycket på hur hon är.. Hur JAG skulle bygga upp bilden...

ilskan

Håller med, varför låsa sig. Mitt ovanstående inlägg var bara en av många tusen idéer man kan få när man brainstormar temat. Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar