Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota analogt!!

Produkter
(logga in för att koppla)

svecan

Ny medlem
Hej!
Jag har fått en ide att testa min analoga Canon, en EOS 1000F.
Köpte ett nytt batteri och en filmrulle, då slog det mig, passar mina nya objektiv till den kameran? Ja har ett 24-70/2,8 + 70-200/2,8 + 50mm/1,2.
Vore kul om de passade, de är ju hyffsat bättre än de som hängde med när jag köpte den kameran. Vore roligt om någon vet något om detta.
Med vänlig hälsning Krille.

Ja, de passar, men om du blir nöjd med resultatet eller inte beror på vad du vill åstadkomma ;)

Tänk på att kameror för film (analoga är de inte, det är mest digital elektronik i dem också, även om bildregistreringen är kemisk) inte är förberedda för lika hög strömförbrukning som dagens kameror med elektronisk bildlagring. Nu skriver du inte i detalj vilken typ av objektiv du har, men om ditt 70-200 exempelvis är ett EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, då ska kamerans batteri driva stabiliseringen också, om du har den igång. Jag konstaterade med min EOS 30 att stabiliseringen raskt kör slut på det förhållandevis lilla batteriet i en kamera för film.

Men rent allmänt gäller att alla EF-objektiv passar på alla EOS-kameror. Begränsningarna är så få att de kan man bortse från.
Däremot passar inte EF-S objektiv på alla EOS-kameror, men du räknade inte upp något EF-S heller, så det spelar ingen roll här.

Jag har i princip samma uppsättning objektiv som jag använder med stor framgång på min EOS 300.
Bara att köpa lite extra batterier precis som tipsats om tidigare och börja experimentera. :)

Tack så mycket för ytterligare info, som ja ser det så är det bara att ladda upp med batterier och experimentera på.
Med vänlig hälsning/Krille

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar