Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forumet uppgraderat

Produkter
(logga in för att koppla)
En till detalj är att användare visas med sitt eget namn fetstilt till vänster, men om man citerar så syns bara "smeknamnet". Detta blir ganska förvirrande i en diskussion med citat. Det fullständiga namnet borde vara det som står som citatets författare.

Jag instämmer helt med detta, men jag tycker också att det är en bra och trevlig idé som man har implementerat när enbart användarnamnet syns i författarfältet om man inte är inloggad på Fotosidan. Vitsen med det försvinner ju lite grand om allas fullständiga namn syns helt öppet i citat-taggen. Det bästa vore ju förstås om man även kunde implementera citat-taggen så att den växlar mellan användarnamn och fullständigt namn beroende på om den som tittar på sidan är inloggad eller inte, men jag gissar att det kräver en större operation på forumprogramvaran?
 
Senaste inlägg

Senaste inlägg funkar inte. Den visar inte alltid de senaste inläggen hur mkt man än refreshar sin browser, kanske är uppdateringen av den sidan inte så snabb som förut? Sen är det också lite synd att man inte ser vem som skrivit det senaste inlägget - man vet ju inte om det är en själv eller någon annan som skrev det sista. Nu måste man komma ihåg tidpunkten då man skrev sitt inlägg för att veta om det kommit in något ytterligare inlägg.

Dock är det bra att man genom att klicka på klockslaget hamnar på sista inlägget. :)
 
[...] Dock är det bra att man genom att klicka på klockslaget hamnar på sista inlägget. :)
Men varför hamnar man ALLTID på sista inlägget om man klickar på en länk på sidan för "Senaste inlägg"?

Helst skulle jag vilja ha det så att man hamnade på första inlägget om man klickade på trådens titel och senast lästa (inte senast inlagda) om man klickar på den gula triangeln/klockslaget. Ser ut som om jag får börja använda "Lista nya/olästa" istället, där finns ju den funktionen. Synd bara att den sidan är så svåröversiktlig, mycket renare och mer lättläst på "Senaste inlägg"...
 
... men jag gissar att det kräver en större operation på forumprogramvaran?
Jo det är mer än en liten malländring - att kolla om användaren är inloggad eller ej är enkelt, men citatvisarfunktionen behöver utökas så att den söker fram den citerade medlemmen så att namnet kan visas. Vi har det på Att göra-listan.
 
Åhå, det förklarar saken. Innebär detta också att man inte kan hitta användare på FS genom google? Om jag googlar på mitt namn så kommer det upp en massa länkar till Fotosidan, men bara sådana som leder till kommentarer om artiklar, inte forumtrådar.
 
Hittills har vi inte låtit google indexera forumet pga av detta, men med det nya forumet så kan vi alltså undvika att google indexerar folks riktiga namn i forumet. Det är troligt att vi kommer låta google indexera forumet framöver.
 
Senaste inlägg funkar inte. Den visar inte alltid de senaste inläggen hur mkt man än refreshar sin browser ...
Ett tips: skriv ett annat värde som max antal inlägg, t.ex. 51 så får du även nyare inlägg.

Edit: märkte precis att det blir tvärtom ibland, att man inte ser de senaste inläggen som visas med default värdet 50. Så det går åt båda hållen :)
 
Senast ändrad:
Minns jag fel eller var det så med det gamla forumet att det inte var nödvändigt att klicka på "Markera allt som läst", för att se nya inlägg sedan senaste besöket nästa gång? Går det att ställa in någonstans?

Är jag mycket otydlig?

/Anders
 
bilder

vet inte vad som hänt, men när jag kollade in nya kritikbilder nu så varierade storleken väldigt mkt, vissa vart normalstora medan andra vart enorma o låg under reklamen o ut i sidan...
 
Expand och collaps funkar. Bara det att man inte ser collapsknappen eftersom den är lika grå som forumkategorins bakgrundsfärg. Varför då, undrar jag? Eftersom det är så många forumkategorier vore det ju bra om det var tydligt att man kan minimera de kategorier man inte är intresserad av. Ledsen om detta redan har varit uppr till diskussion
 
"Fotosidan är för tillfället hårt belastad - vg försök igen om en stund."

Har antalet användare ökat dramatiskt på sista tiden eller är det det nya forumet som suger ut kraften?

Ofta tycker jag inte fotosidan känns trög, ändå kommer felmeddelandet, för nåt år sen eller så tyckte jag sidan ofta var trög men då komm det inget meddelande om hård belastning, så nu känns det som om det kommer föör tidigt..
 
Den senaste stunden har jag märkt att, som det verkar vara, vissa taggar i inläggen inte finns med vilket gör att det blir de här röda kryssen lite här och var.

Edit: Verkar vara några stora bokstäver som mjukvaran tappat bort.
 
Det nya forumet verkar inkört och fungerar bra. Får man be om att avsändaren i bevakningsmail ändras så att BETA inte längre finns med? "Fotosidans forum" eller "fotosidan.se" skulle passa bättre.
 
Senast ändrad:
Tidigare har man via en medlems profilsida direkt kunnat få upp en lista över gjorda foruminlägg. Nu slungas man via länken istället vidare till sidan "Sök i forum" där man manuellt måste fylla i medlemmens användarnamn, alltså ett extra moment till skillnad från tidigare. Är det bara en tillfällig grej eller kommer det att vara så även i fortsättningen?

Citerar mig själv då det tycks som om man återigen slussas vidare till sidan "Sök i forum" istället för att direkt få en lista över gjorda inlägg.
Om medlemmens användarnamn innehåller bokstäverna å, ä eller ö så ersätts dessa med andra tecken och sökfunktionen generar ett felmeddelande om man inte korrigerar användarnamnet manuellt.
 
Saknade trådar/inlägg

Har verkligen hela gamla forumet kommit med i det nya? Jag hittar inte en del gamla trådar hur jag än söker.

Det kan ju vara jag som har fel sökstrategi, men just nu har jag ägnat en bra stund till att söka efter en gammal tråd om retrograd fotografering som bland annat diskuterade en exponeringssticka från ingenjörsfirman Tekno i Katrineholm. Jag har använt vart och ett av de kursiverade orden som sökord, men inte i något fall dyker tråden upp.
 
"Nya" forumet innebär att man konvertererar g:a databas till "dagensversion", så jag är väldigt säker (100% kan jag inte vara, då skulle jag ju dubbelkolla, och det skulle väl ta 200 år ...) att allt är med.

Det som däremot kan spöka är sökindexet, pröva olika kombinationer av det du söker på. Det skulle kunna vara så att sökning på just XXXX inte fungerar. Om du då söker efter XXXX så får du inga träff fastän det finns inlägg som innehåller XXXX.

-Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.