Ok, jag gör ett undantag från mitt avhopp. Känner du till fenomenet som (felaktigt) går under benämningen "brännviddsförlängning" på digitala systemkameror? Med D1/D1X är den 1,5x och vad det innebär är att digitalkameran bara spelar in den mittersta delen av bildcirkeln. Brännvidden är densamma och avståndet mellan optik och filmplan är oförändrat. Det betyder alltså att man med film får en vidare bildvinkel med samma objektiv och samma avstånd. Filmen har alltså information i ganska breda fält utanför den yta som fångas av D1ans APS-stora CCD.
Därav min liknelse med en jämförelse mellan småbild och mellanformat. Om Ulf skulle vara så knäpp (men det vet jag att han inte är ) att han antar min utmaning så skulle jag med min småbildsutrustning tjäna på "brännviddsförlängningen" småbild har gentemot mellanformat. En rättvis jämförelse mellan mellanformat och småbild skulle ske med 80 mm respektive 50 mm och då skulle bladaren fånga in mycket mer information än japanaren. Jämför man med samma brännvidder vinner japanaren eftersom den antingen använder de skarpaste centrala delarna i optiken eller använder småbildsoptik som är skarpare än mellanformatsoptik för att det är enklare att bygga små objektiv. Men jag hör inte massa folk springa omkring och skrika "Småbild är bättre än mellanformat!"
Vänligen observera att jag inte i ett enda inlägg har blandat mig i debatten om vad som är "bäst", den är för mig helt ointressant. Det enda jag har diskuterat är oseriösa testmetoder som gynnar det ena framför det andra.
-----------------------------------------
Du glömmer en sak, testen visar ju något väldigt intressant..
Alltså denna testen blir gjord så här:
Björn har 2 kameror.
Björn har 1 ojektiv.
Björn fotograferar 1 bild med båda kamerorna.
Allting blir gjort exakt likadant.
Björn tittar och jämför bägge bilderna från båda kamerorna.. Björn säger att bilden från D1x ser bättre ut och har bättre kvalitet..
Det iallafall jag kan läsa av denna test är:
"digitalt kan ge ett bättre resultat motsvarande analogt.." det är ju detta jag vill fram till..
Samma objektiv - 2 kameror - resultat - ett har bättre kvalitet
Om du tror att du skulle få ett bättre resultat genom att ändra brännvidden tror du fel..
du får gärna bevisa motsatsen..