Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fortfarande gratis kalibrering hos intervision och RCC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag tror det är så enkelt att de satt ett tak på modeller som de kan serva på 72 eller 48h och med möjlighet att låna om de inte klarar av att lösa problemet inom tidsramen. Även om 7D är kandidat, så fick den inte plats av den enkla orsaken att de inte kan garanetara delar på hyllan för ännu en modell.

Nja. Jag tror att de måste ha begränsningar på till hur många de kan utlova snabbaste eller näst snabbaste servicen. Sen har de gått efter ranking på pris/proffsighet för att begränsa.

Jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad mellan att få fram reservdelar till 5D Mark II och 7D.

Nja. Jag tror att de måste ha begränsningar på till hur många de kan utlova snabbaste eller näst snabbaste servicen. Sen har de gått efter ranking på pris/proffsighet för att begränsa.

Jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad mellan att få fram reservdelar till 5D Mark II och 7D.

Nä, men det är två modeller att hålla delar för istället för en. Svaret är nog att det är merparten av det vi nämnt som ligger bakom deras beslut.

Nä, men det är två modeller att hålla delar för istället för en. Svaret är nog att det är merparten av det vi nämnt som ligger bakom deras beslut.

Den som har CPS premium har väl rätt att få alla sina prylar som omfattas av CPS-programmet fixade på 48 timmar, inte bara vissa kamerahus.

Han kan ju ha 3 st 1D Mark III och 1 st 7D.

Så har jag iaf uppfattat nyordningen.

Den som har CPS premium har väl rätt att få alla sina prylar som omfattas av CPS-programmet fixade på 48 timmar, inte bara vissa kamerahus.

Han kan ju ha 3 st 1D Mark III och 1 st 7D.

Så har jag iaf uppfattat nyordningen.

Helt klart måste du registrera alla delar du vill få CPS-service på. Jag tolkar det faktum att man plockat bort många objektiv och XXD modeller från Guld och Platina, som tidgare gällde för CPS, för att man inte kan garantera service på dem. Även EF-S objektiven är intressanta, de ger Silver, men är bortplockade för de högre nivåerna (Svart kryss istället för röd bock i tabellen Qualifying Products for CPS Membership). Silver, där även 40D, 50D och 7D ligger, har inga garantier, de lovar bara att de ska försöka åtgärda inom fem arbetsdagar. Det är en rejäl skillnad mot de högre nivåerna där de har kortare tid och erbjuder möjligheten att låna utrustning, något de självklart vill undvika då det kostar pengar och ger badwill då kunden vill få sin kamera lagad, inte låna delar.

Vet inte om jag utläser allt för mycket ur dessa formuleringar:

Canon Professional Services
""Repairs to CPS-serviced equipment will be turned around in [5,3,2] working days

"It now operates on a three-tier basis to provide a programme that’s more accessible, more responsive, more informative and is tailor-made to the needs of individual CPS members."

"You should also note that to make sure that all of your qualifying photographic or video equipment is eligible for service you must register it (or re-register it in the case of existing CPS members), as only the registered items can be serviced by CPS support teams."

Terms And Conditions
"2.3 There are currently three levels of CPS Photo Membership available (silver, gold & platinum) and one level of CPS Video Membership. Membership levels depend solely on the Canon photo and video equipment owned and registered by you."

"4.7 Target Turnaround Times and Loan of Back-Up Equipment are only applicable on repairs duly authorised for repair under CPS membership and identified as such as set out in clause 5 below.
"

Jag får kolla detta imorgon med Per Karlsson på Canon som kommer till mitt jobb imorgon. Han är ju CPS-ansvarig.

När du ändå har Per på tråden, fråga honom varför Exendrarna inte omfattas av CPS. När jag loggar in på CPS och tittar i min lista över CPS utrustning är 10-22 förkryssad som CPS, men inte extendrarna.

Att 10-22 är förkryssat, bestrider min argumentation ovan, så jag fattar noll. Vad gäller t ex för en 30D som inte alls listas jämfört med de som har ett svart kryss?

När du ändå har Per på tråden, fråga honom varför Exendrarna inte omfattas av CPS. När jag loggar in på CPS och tittar i min lista över CPS utrustning är 10-22 förkryssad som CPS, men inte extendrarna.

Jag har faktiskt ställt den frågan via CPS-sidan till honom utan att få svar. Så nu blir även frågan varför han inte svarar. Om han inte vet borde han ju svara det och återkomma med svar.

Enligt Per Karlsson så omfattas alla proprodukter som det finns reservdelar till av tidsgarantin. Alltså ska 7D lagas lika snabbt som 1D Mark IV om man är premiummedlem.

Att extenderna inte är CPS-märkta trodde han bara var ett fel.

Han skulle också kolla på om det är möjligt att registrera alla objektiv i händelse av stöld. Exempelvis saknas 50/1,8 i den första metallversionen eller 28-105/3,5-4,5 USM som var standardobjektivet till Eos 5.

Enligt Per Karlsson så omfattas alla proprodukter som det finns reservdelar till av tidsgarantin. Alltså ska 7D lagas lika snabbt som 1D Mark IV om man är premiummedlem.

Att extenderna inte är CPS-märkta trodde han bara var ett fel.

Han skulle också kolla på om det är möjligt att registrera alla objektiv i händelse av stöld. Exempelvis saknas 50/1,8 i den första metallversionen eller 28-105/3,5-4,5 USM som var standardobjektivet till Eos 5.

Så trevligt, då kan man somna om igen :eek:).

Satt och läste om CPS i USA och Kanada, det skiljer sig en hel del. USA ger bättre service, men det kostar $500 per år. Kanada har betydligt sämre service, platinum kostar $250 och tar fortfarande fyra dagar för service.

Saknar även möjligheten att registrera mellanringar i åtanke att ha allt samlat på ett ställe vid t ex stöld, men då de verkar sakna serienummer gör det ingen skillnad.

Intervision Solna 1-års gräns för kostnadsfri kalibrering

Alla pro-prylar som är upp till 7 år gamla är det bara att lämna in kostnadsfritt. 5D Mark II räknas som pro.

Hej, lämnade idag in både min 7D och 5D MarkII på Intervision i Solna för att kalibrera mot mina objektiv. 7D som jag köpte i somras var gratis, men 5D MarkII som jag köpt Juni-09 kommer kosta mig 1250 kr att kalibrera. Jag nämnde uppgifterna i detta forum om att pro-produkter skulle vara gratis, men de sa att jag måste ha köpt kameran tidigare än ett år innan, annars får jag alltså betala. Är CPS-medlem och blev väldigt förvånad.....

PS. Kvitton på alla objektiv och hus nödvändiga!

Jag lämnade också in min utrustning, 7D + objektiv, igår i Solna. Ser fram en radiakl förbättring av skärpan.

Hej, lämnade idag in både min 7D och 5D MarkII på Intervision i Solna för att kalibrera mot mina objektiv. 7D som jag köpte i somras var gratis, men 5D MarkII som jag köpt Juni-09 kommer kosta mig 1250 kr att kalibrera. Jag nämnde uppgifterna i detta forum om att pro-produkter skulle vara gratis, men de sa att jag måste ha köpt kameran tidigare än ett år innan, annars får jag alltså betala. Är CPS-medlem och blev väldigt förvånad.....

PS. Kvitton på alla objektiv och hus nödvändiga!

Från min mejltrafik 2009.

När det gäller 7D justeras den kostnadsfritt tillsammans med
objektiv som inte är äldre än sju år.

Jag antar att det inte är en 5D Mark ll. Isåfall kostar det ca 1000 kr +
moms att justera kameran.
Jag vet ju inte vilka objektiv Du har men fasta objektiv kostar ca 800 + moms,
L-objektiv, zoom, kostar ca 1500 + moms. Övrig zoom kostar ca 1000 kr + moms.
Det tillkommer eventuellt fraktavgift.
(Alla objektiv måste vara av märket Canon)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar