Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format till papper ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roni

Ny medlem
Hejsan !

När Snapsend var igång så hade de en tabell som förklarade hur man skulle beskära (crop)
bilderna för att de skulle bli bra i tex 10x15.

Exempel på typ av tabell jag menar.

VGA_______10x15 cm_ 13x18 cm
1024x768_1024x???__ ??x??
osv

Vet nån var man kan hitta den info idag?


/ Roland
 
Pixlar

Om det är bildkvalitet - upplösning och sådant som du funderar över, så kan man räkna såhär: För att bilden skall bli skarp bör man ha 300 punkter per tum på en utskriven bild. Det är 120 punkter per centimeter. En 10x15cm-bild bör alltså skrivas ut från en fil med minst 1200x1800 pixlar. Om man inte är alltför kräsen kan man räkna med 200 punkter per tum istället.

Detta skall inte blandas ihop med det antal punkter per tum (dpi) som skrivaren har, eftersom det då handlar om små bläckprickar och inte bildpunkter.

// Anders
 
Förtydligande

Tack för svaret men jag formulerade kanske min fråga lite otydligt.
Det jag är ute efter är om jag har en bild i upplösningen tex 1024 x 768. För att få den till formatet 10x15 cm när jag beställer bilden på papper så måste den besäkaras lite på höjden för att få rätt förhållande mellan höjd och bredd.

Slår jag det på miniräknaren h = (101mm/152 mm) *1024 = 680.4 pixlar. (milimeterna = pappersstorlek ifrån Colormailer)

Lyckades leta fram tidigare bilder som jag skickat in till Snapsend och där så beskar jag 2048x1536 till 2048x1365. (enligt deras tabell)
Med detta förhålande så blir höjden på 1024-bilden 682.5 pixlar.

Nu börjar det kanske bli lite väl petigt men frågan är alltså vilken höjd mellan 680-683 pixlar min bild skall ha för att teoretiskt ha så bra kvalitet som möjligt i 10x15 cm formatet ?

/ Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.