Annons

Format på filer och uppösning

Produkter
(logga in för att koppla)

christoph78

Ny medlem
Hej, jag har köpt en Sony HDDR-PJ810E Hd videokamera.
Jag är helt amatör och har inte ägt en filmkamera innan, men tänkte börja och filma mitt barns uppväxt

Har ni några tips på vilket format man skall på filerna?
Hur gör man för att få bästa kvalitén, men ändå så att filerna blir enorma

Vet ni något bra program som man kan använda?

Nu blir det m2ts filer och filmar jag c:a 10 min så blir filen 1Gb

Då borde en film på 2h bli 12Gb stor och det är lite väl stort tycker jag.
Men samtidigt så vill jag inte att det skall bli dålig kvalitet.

Hur har ni gjort när ni filmar med videokameran och skall lagra det på datorn ? ?

Mvh
Christopher

inte så mycket

Det lät inte så mycket. Skaffa större hårddisk och/eller ett par lösa. En 4 TB hårddisk kommer ju att rymma 40 000 minuter film!!! Inte är de så dyra heller nuförtiden.

Det lät inte så mycket. Skaffa större hårddisk och/eller ett par lösa. En 4 TB hårddisk kommer ju att rymma 40 000 minuter film!!! Inte är de så dyra heller nuförtiden.

Jag hade gärna viljat haft filmerna lite mindre och mer lätthanterligt format. För att tex spela upp dom på smart tvn. Finns det inte ngn bra codec som kan göra filmerna mindre, utan att ta bort för mkt kvalitet?

Hur menar du nu?

Hänger inte riktigt med nu. Vad är det som hindrar dig att spela upp filmerna nu? Ska du sedan redigera dina filmer är det nog bästa att behålla originalformatet och bästa kvalitet. Vad är det som inte fungerar nu när du vill titta på dina filmer på TV:n?

När jag skall spela upp m2ts filerna på min Samsung Smart tv så känner den inte igen formatet.

Kanske bäst som du säger att spara orginalformatet och sedan göra om dom färdiga filmerna som jag redigerat till .mkv filer H.264 för att kunna spela upp dom på tvn.