Annons

folkhögskola för en mode/porträtt fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är väldigt intresserad att börja folkhögskola men vet inte vilken som lämpar mig mest så jag skulle vara tacksam för lite tips.

Jag plåtar mest mode/porträtt & det är som sagt det området jag mest är intresserad av.
Har läst lite om gamleby folkhögskola som verkar vara helt ok, men vad vet jag...
Har även läst att viebäcks folkhögskola har inriktning som porträtt- och modefotografering. Men det verkar vara en otroligt kristen skola...

Har gått medialinjen på gymnasiet & kan grunderna i foto. Så det jag vill är att inrikta mig mer inom mode-porträtt...

Skulle som sagt vara tacksam för tips!

MVH
Lina

Senast ändrad:
Jag tror inte man ska se på olika fotoskolor som en instants där man lär sig en inriktning inom foto - se det istället som en plats där du får tillgång till labb, studio, kameror mm.
Du får dessutom konstruktiv kritik från lärare och andra elever - och framförallt tid till att fotografera och testa olika saker.

Ingen skola kan nog ge dig de specifika kunskaper om just modefotografering - däremot handlar det mycket om att lära sig grunderna inom fotografi - vilken typ av bilder du sedan tar är ju upp till dig.

Då skulle det räcka med att du hittar en bra skola - Hemse folkhögskola på Gotland, eller Gamleby kanske ?

Är det specifikt modefotografi du vill lära dig är nog en assistentplats hos en modefotograf (i Stockholm) som är den bästa platsen - men det är ofta ett ganska hårt jobb.

Kulturama kan vara ett bra alternativ. Eftersom skolan ligger mitt i Stockholm, så har du möjlighet att skapa kontakter med modefotografer och studenter som håller på med mode och design. Det möjliggör kontakter som är viktiga inför framtiden.

Gamleby har en 2-årig utbildning på lite högre nivå än andra folkhögskolor. Det är många som läser där som är inriktade mot mode. Jag har själv gått där men är specialicerad på reklam.
fotoskolan i gamleby

/Lukas

LUKE.SE

Luke skrev:
Gamleby har en 2-årig utbildning på lite högre nivå än andra folkhögskolor. Det är många som läser där som är inriktade mot mode.

----

Menar du ;Kvalificerad Yrkesutbildning (KY)
Reklam- & Industrifoto med digital inriktning?

Men där finns ju inte mode som inriktning?
Eller menar du att jag i så fall ska gå Gestaltande fotografi ??

MVH
Lina

Ring Jonas Ingerstedt och fråga om han behöver en assistent.

Han är en av två modefotografer i Malmö och använder gärna tjejer som assistenter. Inte alla gör det.

Annars, åk till Stockholm.

Det finns ingen utbildning i Sverige som har någon inriktning mot modefotografi.

Alternativ två och tre mot Stockholm är att ringa en studio i Borås (postorder) eller söka en utbildning utomlands. USA i första hand.

Menar du ;Kvalificerad Yrkesutbildning (KY)

Ja det är den utbildingen jag menar.
Du har rätt i att mode inte finns som inriktning, men du får lära dig massor som du kan tillämpa inom vilken gren av fotografi som helst. Dessutom finns det tillgång till utrustning och likasinnade människor.
Jag tror att det är bra att ha en utbildning i botten även om man vill lära sig genom att jobba som assistent. När man går skola har mycket mer tid över till egna projekt än än om man jobbar som assistent.

/Lukas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar