Jag tror i och för sig att detta problem alltid har funnits. Det som har hänt med internet är snarare att de kunder som har otur syns och hörs mera än tidigare.
Det blir också lätt att få en snedvriden bild av hur allvarliga (eller rättare sagt, hur spritt) problemen är.
Med detta menar jag inte att de som har problem överdriver, men att det finns en risk att problemen blir oproportionerliga.
Ta exemplet med låsningar. Helt klart är att vissa har problem. Några har provocerar fram felet genom konstig hantering av kameran för att se om de har problemet. Andra drabbas vid normal hantering.
Efter vad jag har sett så är dock inte problemet unikt för 20D utan det finns rapporter om att även äldre kameror har låst sig ibland (till och med analoga modeller
. Men nu finns internet och alla rapporter sprider sig snabbt, vilket kan göra det svårt att bedöma hur stor risken att drabbas är.
Att det alltid förekommer "måndagsexemplar" är också en sanning (och Kim verkade ha rejäl otur) och det är därför som vi har garantier. Kims problem verkar väl inte vara mysko exponering utan något annat. Bilden verkar inte felaktigt ("mysko") exponerad utan innehåller konstiga artifakter som påminner mig om hård jpgkomprimering.
Faktum är att jag fick liknande effekter när jag körde "Auto Color" i Photoshop. Vilket gjorde att jag fick hjärtat i halsgropen... Originalet ser ok ut, men efter Auto Color så blir skuggorna lite pixelerade liknande Kims bilder.
--jalle
hansen2 skrev:
Det här är priset kunderna får betala pga det digitala racet och jag tycker det är för bedrövligt. En kamera som låser sig ibland och vissa exponerar mysko, kolla Kims testbilder. Nöjda kunder tycks ha fått en sekundär betydelse.
Ungefär som rymdracet under det kalla kriget. Iofs fick atronauter och kosmonauter betala ett betydligt högre pris om de satte sig i en undermålig raket.
Någon som tror det här hade hänt om Photokina låg längre fram i tiden?
/Johan