Annons

Folk som har preoblem med 20d som låser sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
AnnaKarin skrev:
Sitter här och funderar....har Canon varit så klantiga att de släppt en kamera som inte är testad fullt ut? Haft för bråttom kanske? Eller har man mörkat problemet för att inte påverka försäljningen?

Det här är priset kunderna får betala pga det digitala racet och jag tycker det är för bedrövligt. En kamera som låser sig ibland och vissa exponerar mysko, kolla Kims testbilder. Nöjda kunder tycks ha fått en sekundär betydelse.

Ungefär som rymdracet under det kalla kriget. Iofs fick atronauter och kosmonauter betala ett betydligt högre pris om de satte sig i en undermålig raket.

Någon som tror det här hade hänt om Photokina låg längre fram i tiden?

/Johan
 
Senast ändrad:
Jeg har ikke opplevd et mitt kamera har låst seg. Men at det ikke står noe i manualen om at en bør slå av kameraet ved objektivbytte er så sin sak. Uansett så bør en gjøre det. Om strømmen står på vil bildebrikka oppføre seg som en støvsuger og dra skitt inn til brikka. Rett og slett fordi elektrisitet oppfører seg slik. Se bare på et tv-apparat. Der dras det inn "kilovis" med dritt.En Tv som ikke hadde vært slått på noen gang ville aldri fått så mye dritt og møkk inn i selve TV`n.
Min oppfordring er: Bytt aldri objektiv om strømmen ikke er slått av. Det blir det problemer av. Ja, rett og slett.
 
Jag tror i och för sig att detta problem alltid har funnits. Det som har hänt med internet är snarare att de kunder som har otur syns och hörs mera än tidigare.

Det blir också lätt att få en snedvriden bild av hur allvarliga (eller rättare sagt, hur spritt) problemen är.

Med detta menar jag inte att de som har problem överdriver, men att det finns en risk att problemen blir oproportionerliga.

Ta exemplet med låsningar. Helt klart är att vissa har problem. Några har provocerar fram felet genom konstig hantering av kameran för att se om de har problemet. Andra drabbas vid normal hantering.

Efter vad jag har sett så är dock inte problemet unikt för 20D utan det finns rapporter om att även äldre kameror har låst sig ibland (till och med analoga modeller:). Men nu finns internet och alla rapporter sprider sig snabbt, vilket kan göra det svårt att bedöma hur stor risken att drabbas är.

Att det alltid förekommer "måndagsexemplar" är också en sanning (och Kim verkade ha rejäl otur) och det är därför som vi har garantier. Kims problem verkar väl inte vara mysko exponering utan något annat. Bilden verkar inte felaktigt ("mysko") exponerad utan innehåller konstiga artifakter som påminner mig om hård jpgkomprimering.

Faktum är att jag fick liknande effekter när jag körde "Auto Color" i Photoshop. Vilket gjorde att jag fick hjärtat i halsgropen... Originalet ser ok ut, men efter Auto Color så blir skuggorna lite pixelerade liknande Kims bilder.

--jalle

hansen2 skrev:
Det här är priset kunderna får betala pga det digitala racet och jag tycker det är för bedrövligt. En kamera som låser sig ibland och vissa exponerar mysko, kolla Kims testbilder. Nöjda kunder tycks ha fått en sekundär betydelse.

Ungefär som rymdracet under det kalla kriget. Iofs fick atronauter och kosmonauter betala ett betydligt högre pris om de satte sig i en undermålig raket.

Någon som tror det här hade hänt om Photokina låg längre fram i tiden?

/Johan
 
Att bildsensorerna skulle dra in damm i kameran om kameran är påslagen vid objektivbyte tror jag är en internetskröna.

Trots allt så sitter sensorn bakom en spegel och en slutare och jag har mycket svårt att tro att de elektriska dragningskrafterna skulle påverka bortom dessa barriärer. Dessutom så kan man fråga sig hur vi då ska rengöra våra sensorer eftersom kameran måste vara påslagen under rengöringen...

Det är sant att det finns elektriska dragningskrafter, men hur laddad är egentligen sensorn?

--jalle


frankgi skrev:
Jeg har ikke opplevd et mitt kamera har låst seg. Men at det ikke står noe i manualen om at en bør slå av kameraet ved objektivbytte er så sin sak. Uansett så bør en gjøre det. Om strømmen står på vil bildebrikka oppføre seg som en støvsuger og dra skitt inn til brikka. Rett og slett fordi elektrisitet oppfører seg slik. Se bare på et tv-apparat. Der dras det inn "kilovis" med dritt.En Tv som ikke hadde vært slått på noen gang ville aldri fått så mye dritt og møkk inn i selve TV`n.
Min oppfordring er: Bytt aldri objektiv om strømmen ikke er slått av. Det blir det problemer av. Ja, rett og slett.
 
AnnaKarin skrev:
Sitter här och funderar....har Canon varit så klantiga att de släppt en kamera som inte är testad fullt ut? Haft för bråttom kanske? Eller har man mörkat problemet för att inte påverka försäljningen?

I bilindustri är det en etablerad sanning att de första årets kunder är en del av produktutvecklingen. Kameror blir allt mer komplexa och utvecklingen snurrar snabbare så vi får kanske leva med att allt inte är perfekt direkt från fabrik.

Men att ändra i efterhand på garantin måste vara dyrt för tillverkarna, då lär ju marginalerna ryka snabbt.

Min mammas gamla Canon AE-1 fungerade aldrig under 5 plusgrader, liksom många AE-1:eek:r. Detta fick man bara leva med. Idag är ví kanske kräsnare.
 
AnnaKarin skrev:
Sitter här och funderar....har Canon varit så klantiga att de släppt en kamera som inte är testad fullt ut? Haft för bråttom kanske? Eller har man mörkat problemet för att inte påverka försäljningen?
Tja, både 10D och 300D hade ju sina specifika problem (fokusfel resp blixtexponering) och låsning verkar tydligen vara 20D:s problem. Detta är nog något man får räkna med, tyvärr. Därför är det ju aldrig fel att vänta något innan man beställer en nyproducerad modell - Canon tycks ju vara medvetna om det och sannolikt är det åtgärdat längre fram i produktionen. Förhoppningsvis kommer även en fix för redan sålda ex.
 
Efter att ha varit i kontakt med Canons "vanliga" support kan jag bara konstatera att den är riktigt dåligt (och jag har viss erfarenhat av supporavdelningar). De har ingen kunnig personal på själva supporten, bara sådana som sitter och slår i standarddatabasen ordagrant (något undantag kanske det finns;-) som kunden säger. Hittar de inget direkt säger de att man skall skicka in den. Tråkigt, men det har varit en "policy" länge hos Canon att inte sattsa på just supporten för användarna(var i kontakt med dem 96 och då hade lagt ned supporten på en produkt de fortfarande sålde....).
Tråkigt.. Sådana svar som man lika väl kan hitta i manualerna, de kan de oftast ge svar på i alla fall -så någon nytta gör de ju :-D
 
Bör betänkas att nu pratar du om Canon sverige. Inte canon i stort. Flera mail postade på dpreview säger att canon är medvetna om problemet och försöker återskapa det.

Det trista är att Canon Sverige verkar vara som en bortglömd lillebror. Svårt att få ordentligt med kameror, svårt att få ordentlig information på nyare problem. Sverige är dock en rätt liten marknad. Vår totala befolkning är mindre än ett otal större städer i andra länder.

Dom som har fungerande kameror skriker sällan ut som dom som har problem gör. Just nu finns det vadå, 2-300 stycken 20D i omlopp i sverige eller nåt. 2 Har postat att dom har problem med färgerna, vilket tyder på nåt skit, troligen i processorn. Sedan finns det ett flertal som postat om hängningar. Alla dom andra då.

Fortfarande är urvalet för litet för att kunna göra en vettig statistisk jämförelse. Sen vore det intressant om det även togs med serienummer och verison på firmware, märke och storlek på flashkort, märke på objektiv när det hände samt en del andra inställningar. Utan det är det bara en stor gissningslek om när och hur det uppträder.

Då blir det internethysteri av det hela, det tjänar varken konsumenter eller Canon på.
 
froderberg skrev:
I bilindustri är det en etablerad sanning att de första årets kunder är en del av produktutvecklingen. Kameror blir allt mer komplexa och utvecklingen snurrar snabbare så vi får kanske leva med att allt inte är perfekt direkt från fabrik.

Men att ändra i efterhand på garantin måste vara dyrt för tillverkarna, då lär ju marginalerna ryka snabbt.

Min mammas gamla Canon AE-1 fungerade aldrig under 5 plusgrader, liksom många AE-1:eek:r. Detta fick man bara leva med. Idag är ví kanske kräsnare.

Det är ju allmänt känt vad gäller produktutveckling att det blir dyrare och dyrarare att lösa fel i produkten ju senare de upptäcks. Att upptäcka fel när produkten redan är ute hos kund är svindyrt.

Jag gissar dock att Canon tyckte det skulle bli ännu dyrare att inte presentera 20D i samband med Photokina, och därför släppte ut kameran.
 
Som någon så listigt påpekade...

Att vara betatestare kan vara skitdyrt!
man skall nog inte vara så ivrig att byta upp sig
Vänta och se..och låt dom ännu ivrigare ta smällen...
 
Helgesson skrev:
Som någon så listigt påpekade...

Att vara betatestare kan vara skitdyrt!
Dyrt, hur menar du då, man har väl garanti?
Helgesson skrev:
man skall nog inte vara så ivrig att byta upp sig
Vänta och se..och låt dom ännu ivrigare ta smällen...
Inte mycket till smäll, egentligen, de får skicka en ny som fungerar helt enkelt.

Jag skulle knappast ha ett fungerade exemplar tidigare om jag väntat (tvärtom).

För de som sålt sitt andra hus blir det givetvis en smäll dock...vilket visar fördelen med att ha fler än ett kamerahus.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Inte mycket till smäll, egentligen, de får skicka en ny som fungerar helt enkelt.

Jag skulle knappast ett fungerade exemplar tidigare om jag väntat (tvärtom).

För de som sålt sitt andra hus blir det givetvis en smäll dock...vilket visar fördelen med att ha fler än ett kamerahus.

När jag lämnade in Dimagen på garantirep, vägrades jag en ny. Den skulle lagas. Det tog månader innan jag lyckades få en som funkade. Kanske Canon är bättre än Minolta. Vi får hoppas det.
 
Jag borde få en helt ny, det var ju fel på min redan från början.
Det är skillnad om felet kommer fram efter man använt den i flera månader.
 
När jag skickade in min 10D förra hösten för att jag hade enfärgade pixlar i bilderna (gröna och röda), så fick jag en ny efter andra gången som jag var tvungen att skicka in den. Det gäller bara att man tar kontakt med rätt personer.

Anders Eriksson heter han som är chef över Canons garantier. Sen hade jag även kontakt med chefen på Stockholms Centralservice (f.d. Canon IT Service) Anders Stenbäck och Gunnar Wahlbäck, produktchefen för foto.

Stå på er!

//Joseph - som ännu inte har märkt av nåt problem med sin 20D. *peppar, peppar...*

PS. Kim, syns ditt fel redan i displayen eller är det efter du konverterat dem från RAW?
 
Kims fel är ingen mjukvarufix...

Jag har mycket svårt att tro det. I sådana fall är det fråga om en ny release av en firmware och det kan ta tid.

Skälet till att jag inte tror att Kims fel rättas med en FW-fix är att det är så uppenbart fel i bilden. Det är inte fråga om några nyanser utan bilden är helt förstörd.

Däremot så fick jag det "fruktade" "Err 99" felet idag. Som en blixt från klar himmel. Bara att ta ut batteriet... Det var inte i samband med något objektivbyte eller så, utan bara mitt i normal användning. Det låter mer som ett möjligt mjukvarufel eftersom så många drabbas av det och det kommer och går...


--jalle

Calle S skrev:
Om det nu inte bara är en mjukvarufix. Vi får väl hoppas på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.