Annons

Folk som har preoblem med 20d som låser sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det skulle beröra nån, så hänger sig min 300D ibland. Kanske 10 gånger på 9000 bilder, då jag blivit tvungen att slita ut batteriet.
 
Vill bara göra er uppmärkasamma på att trots att canon sverige säger att de inte känner till problemet så betyder inte det att Canon inte vet.
Den normala policyn vid kvalitets och konstruktionsfel är att man inte erkänner det förens problemet blir så stort att man måste gå ut med det. I bilindustrin är det mycket vanligt att man åtgärdar problem när bilen t.ex. är inne på service utan att man berättar för kunden att man åtgärdat något.
 
Problem!!!

När jag plåtade ett större gripande innan idag så bytte jag objektiv mitt i gripandet för att komma närmare (bytte från 15-30 till 28-80.)

Kameran toklåser sig...
Alla bilder missas, de hinner slänga in gm i polisvanen & där står jag & ser dum ut med ett batteri i handen för att kortsluta kameran.

Inte roligt!!!

Ni som har kontakter & mera vetande, vad finns det för lösningar? Ny firmware, mer samtal mail till Canon???
 
Northern Star skrev:
Problem!!!

När jag plåtade ett större gripande innan idag så bytte jag objektiv mitt i gripandet för att komma närmare (bytte från 15-30 till 28-80.)

Kameran toklåser sig...
Alla bilder missas, de hinner slänga in gm i polisvanen & där står jag & ser dum ut med ett batteri i handen för att kortsluta kameran.

Inte roligt!!!

Ni som har kontakter & mera vetande, vad finns det för lösningar? Ny firmware, mer samtal mail till Canon???


Tråkigt sådant, ring canon å skäll . Men jag är övertygad om att de är medvetna om problemet och jobbar på det. Som det skrivs ovan så tar det ett tag inna nföretag erkänner sånt här
 
OT

Varför är bokstaven "I" ersatt med "underscore" i bildnamnet på 20D???

_MG_0001 <- Så ser det ut! Förstår inte varför!
 
martinh skrev:
Vill bara göra er uppmärkasamma på att trots att canon sverige säger att de inte känner till problemet så betyder inte det att Canon inte vet.
Den normala policyn vid kvalitets och konstruktionsfel är att man inte erkänner det förens problemet blir så stort att man måste gå ut med det. I bilindustrin är det mycket vanligt att man åtgärdar problem när bilen t.ex. är inne på service utan att man berättar för kunden att man åtgärdat något.


En ännu vanligare anledning till att man inte vill kännas vid problemet är att...man vill gärna ha en lösning innan man går ut offentligt med problemen...jag arbetar med Franska High-Tech produkter...och där är det en rutin att förneka problem tills man hittat lösningen på problemet!
 
min kamera har inte hängt sig någon gång ännu, men däremot så ändrar sig styrkan på alla tecken på den övre LCD:n, när jag vrider på det främre inmatningshjulet. Styrkan skiftar hej vilt, vilket läge jag än använder (P, Tv, Av eller M) och jag kan inte hitta någon konsekvens över huvud taget.

Någon annan som haft samma fenomen?
 
Re: OT

PhotoJoe skrev:
Varför är bokstaven "I" ersatt med "underscore" i bildnamnet på 20D???

_MG_0001 <- Så ser det ut! Förstår inte varför!

Står i manualen... :)

Det indikerar att bilden är tagen i Adobe RGB, funkar på samma sätt i 1D mark II
 
academic skrev:
min låser sig också, men än så länge bara när man byter objektiv...

usch..har ingen lust att skicka i väg kameran...då blir man ju utan någon vecka eller så...:-(

Är det verkligen bra att byta objektiv när kameran är påslagen? Måste man inte stänga av den först ?
 
Jag byter optik med kameran i offläge men som jag tror så finns inget absolut offläge. Kameran är i ngt slags standbyläge men spänning i kretsarna trots "offläge".
 
mindwipe skrev:
Är det verkligen bra att byta objektiv när kameran är påslagen? Måste man inte stänga av den först ?

En kamera som man säljer till proffs ska mna väl kuan byta objektiv på utan att behöva klydda med att stänga av och på...
 
Canon i USA svarar en kund

"Thank you for contacting Canon Technical Support. We are sorry to hear that your EOS 20D is locking up.

Canon is aware of this issue, and it is currently being investigated. It seems to occur very rarely, under extremely limited conditions. If it does occur, you can remove and reinsert the battery to restore your camera to its normal condition. Please note that this issue does not affect images taken with the camera. We plan to release a firmware update for download from the web when the appropriate countermeasures are determined. We will let you know the schedule for this release when it becomes available.

I hope that this helps. If you need further assistance, please respond at your earliest convenience."

Från FM.

(Jag har inte råkat ut för någon låsning, ännu.)
 
Det förekommer olika skolor...

Men Canon säger ingenting om att man bör/måste slå av kameran vid ett objektivbyte. Det står ingenting om detta i manualen.

Och med tanke på hur man brukar friskriva sig från alla möjliga och omöjliga problem så tycker jag att det är en ganska så klar indikation på att kameran är designad så att den ska klara detta. Sedan är det en annan fråga om det finns någon designmiss i 20D som gör att den kan låsa sig ibland.

--jalle


mindwipe skrev:
Är det verkligen bra att byta objektiv när kameran är påslagen? Måste man inte stänga av den först ?
 
Sitter här och funderar....har Canon varit så klantiga att de släppt en kamera som inte är testad fullt ut? Haft för bråttom kanske? Eller har man mörkat problemet för att inte påverka försäljningen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.