Annons

Fokuspunkter

M3si

Medlem
Kan någon berätta för mig hur man ska använda fokuspunkterna i kameran, och hur kameran (tänker) när man har alla fokuspunkter påslagna..
Jag har en Canon 5d mk2 och använder endast mittpunkt. varför ska man aktivera alla punkter eller vissa punkter och hur använder man sig av valmöjligheterna. JAg förstår inte poängen med detta.

Hälsningar Ronnie

Har också 5D2 och använder (nästan) uteslutande mittpunkt. Den är bäst och känsligast. Det finns några skäl för att ändra ibland. Tex om du vill komponera, där ditt huvudmotiv inte finns i mitten. Nu tycker jag personligen att fokuspunkterna i en FF sitter så tätt, så om man inte använder jättestora bländare som F/1.4 så kan det vara lika bra att fokusera med halvtryck och sen komponera om - ifall vinkeländringen inte är för stor och/eller ditt motiv nära.

Sen finns det väl andra tillfällen med "allmänfotografi" där det kan vara bra att tända alla punkter. Iaf om man (igen) inte använder för stora bländare.

Bra att veta med 5D2:an är just att mittpunkten är känsligast, den ger ökad precision vid F/2.8 och större, dessutom har den också osynliga hjälppunkter runtomkring. Den är också en korspunkt, de andra är linjepunkter. I praktiken innebär det att den kan hitta fokus i fler situationer eftersom den letar efter kontraster. Finns ingen vertikalt så kanske nåt finns horisontellt. De andra punkterna har inte samma möjligheter.

jag använder också enbart en punkt.

Vad jag tror är att fler punkter kan ge att det blir snabbare napp på en av alla punkterna, nackdelen kan väl vara att den låser på "fel" punkt och inte den som jag vill

Jag tror inte att punkterna är mer intelligent utan den låser på närmaste punkt, gäller då att det är där man vill ha fokus

Det jag kan tänka mig att det kan vara en fördel med fler punkter är tex flygande fåglar där ingen annat än objektet finns i sökaren och himlen, vilket gör att det är liten risk för felaktig punkt, sätter man punkterna till följning så minskar risken att man tappar objektet (som man gör med en punkt) och att avståndet då börjar svepa. Hoppar den istället till nästa punkt så kanske man har störe chans på en skarp fågelbild

På en 5D Mark II har du inte så många alternativ. En punkt eller alla. Dessutom kan du lägga till de extra "osynliga" punkterna i mitten, men bara när du använder Servo AF.

Att använda en punkt på annan plats än i mitten är förstås för att motivet som du vill ha skarpt inte är i mitten. Ska du följa med en bil som kör åt vänster eller en löpare som springer åt höger, så vill du antagligen inte ha det du fokuserar på mitt i sökaren. Bilderna blir i regel bättre om det som rör på sig ser ut att vara på väg in i bilden. Alltså väljer du en punkt vid sidan om mitten, så du kan fokusera där och få rörelsen att se ut att vara på väg in i bilden, inte ur den.

Om rörelsen gör det svårt att hålla den valda punkten på motivet kan man ibland ha nytta av att ha fler punkter aktiva. På en 5D Mark II kan du fokusera med mittpunkten, men också ha de sex extrapunkterna i mitten aktiva. Då kan kameran ibland klara av att följa motivet även om det halkar utanför mittpunkten, så länge det täcks av någon av de andra punkterna.
Om rörelsen är ännu yvigare kan måhända bättre resultat uppnås med samtliga punkter aktiva. Fast du måste fortfarande börja med mittpunkten och sen hinna komponera efter behag innan motivet försvunnit ur synhåll.

Rent allmänt är detta rätt svårt på Canons enklare modeller, typ 600D eller 5D Mark II. Det finns fler alternativ på de mer avancerade kamerorna, som 7D eller 1D Mark IV, för att nämna några.

Allt var jag skrev gäller nu under förutsättning att motivet rör på sig, förstås. Står det still kan du göra precis hur du vill. Då är problemet inget problem längre. Det går bra att ställa manuellt, om du vill det.

Ja då vet jag lite mer.
Jag fortsätter att använda mittpunkten för fokus för stillastående bilder.
Sedan kan jag använda alla punkter vid foto av flygande fågel och rörliga motiv som har kontrasten närmast kameran.
Tack för hjälpen.

Hälsningar Ronnie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar