Annons

Fokuspunkter på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en kanadensare som påstod att han fick en sådan fil med på en skiva när han köpte kameran.
Men Canon Europe har en hel del information på sin websida, sånt som annars brukar stå i white papers.
Dessutom är vissa saker lika i andra kameror, exempelvis 1D Mark IV, så man kan läsa mellan dokumenten också.
 
Välja bort AF punkter?

Hej.
Jag lånar tråden lite eftersom jag ännu inte riktigt blivit mer än 90% kompis med min 7D. Ni som har superkoll på canon, finns det något sätt att välja bort flera AF punkter så att det blir färre att bläddra mellan med joysticken? I nuläget använder jag spot-AF till det mesta, men här har dykt upp en del vettiga altertnativa tänk. Vad jag skulle vilja är alltså att kunna köra enpunkts eller spot AF men endast kunna välja, låt säga, de yttersta punkterna samt den mittersta (totalt 5st) Går detta? Jag startar även en ny tråd om lite fokusproblem jag haft med min 7D länk kommer.
 
Synd som fan, det hade underlättat hanteringen rejält, iaf för mig. Kanske en nöt att knäcka för den gedigne hackern här på forumet ;) Tyvärr väljer ju zon-AF den närmsta punkten att fokusera på, vilket i 60% av fallen blir helgalet, och eftersom det är så många punkter i vaje zon blir det ett jäkla viftande och chansande innan den hittar den punkt Jag ville använda, och då hade man liga gärna kunnat använda enpunktsfokus i mitten och fäktat på gammalt hederligt manér. Jag vill minnas att det på min gamla eos30 var kalibreringsbar ögonstyrning av AF-punkt, det låter kanske onödigt spaceat, men faktum var att jag vande mig vid det och hellre tog den än eos1an, vad hände med den tekniken mån tro?
 
Hej.
Jag lånar tråden lite eftersom jag ännu inte riktigt blivit mer än 90% kompis med min 7D. Ni som har superkoll på canon, finns det något sätt att välja bort flera AF punkter så att det blir färre att bläddra mellan med joysticken? I nuläget använder jag spot-AF till det mesta, men här har dykt upp en del vettiga altertnativa tänk. Vad jag skulle vilja är alltså att kunna köra enpunkts eller spot AF men endast kunna välja, låt säga, de yttersta punkterna samt den mittersta (totalt 5st) Går detta? Jag startar även en ny tråd om lite fokusproblem jag haft med min 7D länk kommer.

Jo, du kan toggla mellan två punkter, den valda och huvudfokuspunkten (centrumpunkten) genom att trycka joysticken rakt ner. Denna teknik kan du även använda med spotfokus, utökad fokuspunkt och zon-fokus.
 
Och dessutom kan du registrera en förvald punkt, och så kan du fokusera med den om du trycker på AF-ON och den annars valda punkten med avtryckaren.
Det går också att ställa in så du från punkten längst till vänster kan gå direkt till den längst till höger, genom att "gå runt jorden" istället för tvärs över, så att säga.

Men det går inte att reducera antalet valbara punkter som man kan göra på en 1D. Ögonstyrningen var det tydligen alltför många som inte fick till att fungera, måhända för att de inte lärde sig kalibrera ordentligt, och dessa problem ska ha gjort att Canon tog bort funktionen igen. Jag har också en EOS 30 och tycker ögonstyrning är suveränt, men det hjälper ju inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.