Annons

Fokuspunkter, Depht of field. Viktig teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

larsp777

Aktiv medlem
Hej! Jag letar ny systemkamera och läser om saker som jag udrar över:

Vad är fokuspunkter och varför ska man ha många.

Vad innebär det att kunna se förvisning av "depht of field" (skärpedjup?).

Vilka tekniker är viktigast att ha på en kamera för en nybörjare som vill bli bättre?
 
Fokuspunkter; När kamerans autofokus fokuserar måste den veta vad den ska fokusera på. Det gör den med hjälp av fokuspunkter (som visas i sökaren). Fler fokuspunkter är egentligen mest en lathetsgrej...fler fokuspunkter innebär att man har större chans att kunna fokusera utan att behöva fokusera om eftersom det är större chans att det finns en fokuspunkt där man har huvudmotivet. Det påverkar dock inte den slutliga bilden.

DOF-preview innebär att man kan trycka på en knapp på kameran som får objektivet att blända ner till valt bländarvärde. Eftersom bländarvärdet påverkar hur stort skärpedjup man får kan man på så sätt se hur stort skärpedjupet blir i den färdiga bilden direkt i sökaren. Också det endast en lathetsgrej, eftersom man kan åstadkomma samma sak genom att ta en testbild och se på displayen.

Båda delarna är trevliga att ha, men jag tycker inte att det är något du ska hänga upp dig allt för mycket på.
 
Man kan utveckla lite med att det ofta fungerar med att komponera om bilden efter att ha fokuserat men det finns några tillfällen då det inte är bra eller praktiskt.

1. Med kameran på stativ.

2. Med följande autofokus, då motivet sannolikt
hinner flytta sig ur fokus innan bilden tas.

3. Vid kort skärpedjup riskerar man att det
förändrade fokusavståndet leder till oskärpa.

Vad gäller nedbländning så är det egentligen inte själva skärpan man försöker se (det är ändå omöjligt) utan snarare hur oskärpan ser ut. Det kan ha stor betydelse tex vid macrofotografering.
 
mannbro skrev:

DOF-preview innebär att man kan trycka på en knapp på kameran som får objektivet att blända ner till valt bländarvärde. Eftersom bländarvärdet påverkar hur stort skärpedjup man får kan man på så sätt se hur stort skärpedjupet blir i den färdiga bilden direkt i sökaren. Också det endast en lathetsgrej, eftersom man kan åstadkomma samma sak genom att ta en testbild och se på displayen.

Dessutom tycker jag att sökarna, åtminstone på de billigare dSLRerna (som är vad jag testat), är för små och dåliga för att man när "DOF-knappen" trycks ned ska få annat än en mycket grov uppfattning av vilket skärpedjup som erhålls.

/erik
 
Kan du ge exempel på i vilka och i vilken prisklass man ska upp i för att detta inte ska hända?
 
För att få stor sökare på Canon så är det bara 5D, 1D och 1Ds som gäller, och då kostar det. Tycker dock att DOF-knappen gör nytta med Canon 100/2.8 macrot (på en gammal 300D). Med mormal eller vidvinkel är det väldigt svårt att se skärpedjupet med en 1.5 el. 1.6 corp tycker jag.

/ Erik
 
Fick hem den mattare sökarskivan (Ee-S) för 5D några dagar sen, den för manuell fokusering med ljusstarka objektiv. Läste att standardskivan inte kan visa det riktiga skärpedjupet under f/2,5. Det blir alltså ingen skillnad med DOF-knappen mellan olika bländare, under f/2,5. Om det är kritiskt, så kan det vara bra att kolla på bilden istället. När det är möjligt.

I bra ljus kunde jag bedöma skärpedjupet någorlunda med en 300D och nerbländingsknappen, men sökaren är hopplöst liten för precision. Med en EOS3 och 5D:n ser man det verkligen bra.

Jag har väl mer nytta av knappen på trean eftersom man inte får upp bilden direkt, men jag använder den flitigt på femman också. Nu senast när jag fotade blommor.

En EOS 5D är det billigaste, helt nytt. Sen finns det begagnade EOS ettor med stora sökare, men de har andra nackdelar som mer brus och lägre upplösning, äldre helt enkelt. Tekniken går framåt på sensorer. Det är heller inte fullformatsensor i alla EOS 1:eek:r, så som det är i 5D:n.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.