Annons

fokuspunkt-o/skarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej hoppas det finns någon hjälpvänlig här på forumet idag! ;)


Jag får skärpa på ca 1 av 15 bilder..vad gör jag för fel???
Och då menar jag skärpa på ögonen...

Hur gör ni när ni ställer eran fokus?
Det känns som att om man sätter fokuspunkten på ena ögat så blir andra ögat oskarpt..
Spelar det någon roll att jag oftast använder kort skärpdjup?! Kan det ha något med det att göra?!

Jag brukar oftast komponera bilder...flytta runt fokuspunkten till den del av bilden där jag vill ha skärpa...hålla ner halvvägs och sen knäppa av..men ni kanske har något bättre förslag?!

Och tex- när jag fotar porträtt på två personer som står jämte varann...hur får jag skärpa på båda men ändå kort skärpdjup?!

Ska man då i detta fallet använda sig av att ha alla fokuspunkter aktiverade samtidigt?
 
Hej hoppas det finns någon hjälpvänlig här på forumet idag! ;)


Jag får skärpa på ca 1 av 15 bilder..vad gör jag för fel???
Och då menar jag skärpa på ögonen...

Hur gör ni när ni ställer eran fokus?
Det känns som att om man sätter fokuspunkten på ena ögat så blir andra ögat oskarpt..
Spelar det någon roll att jag oftast använder kort skärpdjup?! Kan det ha något med det att göra?!

Jag brukar oftast komponera bilder...flytta runt fokuspunkten till den del av bilden där jag vill ha skärpa...hålla ner halvvägs och sen knäppa av..men ni kanske har något bättre förslag?!

Och tex- när jag fotar porträtt på två personer som står jämte varann...hur får jag skärpa på båda men ändå kort skärpdjup?!

Ska man då i detta fallet använda sig av att ha alla fokuspunkter aktiverade samtidigt?
Vad har Du för brännvidd, bländare och fotoavstånd?
Hur är kameran inställd på Autofokus?
 
Hej hoppas det finns någon hjälpvänlig här på forumet idag! ;)


Jag får skärpa på ca 1 av 15 bilder..vad gör jag för fel???
Och då menar jag skärpa på ögonen...

Hur gör ni när ni ställer eran fokus?
Det känns som att om man sätter fokuspunkten på ena ögat så blir andra ögat oskarpt..
Spelar det någon roll att jag oftast använder kort skärpdjup?! Kan det ha något med det att göra?!

Jag brukar oftast komponera bilder...flytta runt fokuspunkten till den del av bilden där jag vill ha skärpa...hålla ner halvvägs och sen knäppa av..men ni kanske har något bättre förslag?!

Och tex- när jag fotar porträtt på två personer som står jämte varann...hur får jag skärpa på båda men ändå kort skärpdjup?!

Ska man då i detta fallet använda sig av att ha alla fokuspunkter aktiverade samtidigt?

Om en del av bilden är skarp och resten inte är det, då får du helt enkelt välja en mindre bländare så du får längre skärpedjup. Om hela bilden är oskarp har du antagligen inte lyckats hålla still kameran eller så rör sig motivet för mycket i förhållande till den slutartid du har valt. :)
 
Jag kör Canon 40d bland annat och att sätta skärpan på ögat med kort skärpedjup tycker jag är väldigt knepigt. Det blir oftast ögonbrynene som blir skarpa hur jag än siktar. Tycker Cans autofokus lämnar en del övrigt att önska.
Kör med Live View och manuell fokus när jag behöver porträtt med extremt kort skärpedjup ( som rex F 1.4 ) och skärpa på pupillen.
 
Senast ändrad:
För att få två personer skarpa samtidigt måste båda befinna sig på precis samma avstånd om du har kort skärpedjup. Annars måste de i alla fall båda befinna sig inom skärpedjupet.

När man har mycket kort skärpedjup så räcker det inte ens för att få båda ögonen skarpa när man tar ansiktet i lite sned vinkel. Man ställer då skärpa på det närmaste ögat, eftersom det fungerar bättre bildmässigt att det bortre blir mindre skarpt än det främre.

Precis som när det gäller ögonen, är det ofta så att man vill ha den främre lite skarpare, och att man därför ställer skärpan på den närmsta personen. Annars måste man blända ner för att båda ska hamna inom skärpedjupet.

Kort skärpedjup använder man ju för att allt som inte är i fokus ska bli oskarpt. När du använder exempelvis en 85 mm 1,8 på full öppning är skärpedjupet väldigt litet, och om du tar ett ansikte rakt framifrån kan du få båda ögonen skarpa, men inte näsan samtidigt. Vrider personen bara lite grann på huvudet kan inte båda ögonen bli skarpa, utan man får sikta på det ena.

Och AF funkar inte helt perfekt för att ställa skärpa på porträtt. Jag vet inte hur sökaren är på 550D, men antar att den inte är väldigt bra för manuell skärpeinställning. Men så länge du förlitar dig till automatiken, kommer du också att känna av dess svagheter. Ibland händer det att kameran och objektivet inte är rätt injusterade, och det kan åtgärdas på verkstad, men skärpedjupet vid 1,8 på 85 mm är ändå så litet att hysteresen i AF är större, så att man inte alltid kommer till kritisk inställning med AF.
 
Sökaren på en Canon med standardmattskiva visar ungefär skärpedjupet av bl. 4,5 - 5.
Så det går inte att bedöma om skärpan sitter rätt vid mycket stora bländare.
Nu verkar korta skärpedjup blivit religion och det är effektfullt på rätt bild.
Fast man borde nog snarare tala om rätt skärpedjup.
Står 2 personer på olika avstånd och båda skall vara skarpa så får man använda en bländare där båda också ligger inom skärpedjupet.
Sedan kan man ändå få en suddig bakgrund genom att flytta dem längre bort från bakgrunden.
Det är sällan porträttfotografer kör med extremt stora bländare. De vill hellre utnyttja objektivets skärpa och bländar därför ner några steg.
Många gånger ser det också konstigt ut när ögonen är skarpa men näsan och öronen är ur fokus.
Jag tog en sådan bild på min dotter för att visa på att kort skärpedjup inte alltid är positivt..
Sedan fick jag kommentarer där vissa tycker det är jättehäftigt och andra tycker som jag att det inte är särskilt smickrande. Ni får väl avgöra själva. Canon 85/1,2 USM på 5DMKII och tagen på 1,2.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2443545&target=
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.