Annons

Fokusproblemen tar aldrig slut! Mikrojustering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Mitt 7D-hus har varit inne på koll eftersom jag tyckte att fokus låg fel oavsett objektiv. Assist hittade inget fel på huset. Nu har jag precis hämtat mitt 50/1,4 som har blivit justerat. Det är fortfarande uppenbart att den kombinationen frontfokuserar. Jag pratade med butiken där jag köpt och servat optiken, pratat med butiken där jag köpt huset samt pratat med Canon-supporten. Alla tycker att det verkar väldigt märkligt att det inte blir rätt och föreslår att jag skickar in både hus och objektiv tillsammans. Gör jag det så blir det efter semestern. Är mikrojustering ett alternativ tills vidare? Någon som är duktig på mikrojustering? Börjar bli jäkligt less på grejer för tusentals kronor som inte funkar....

Trist!
Det bästa är att skicka in huset o objektiv tillsammans.
Om du söker här i forumet på microjustering kan du läsa dig till att det inte är någon bra idé.

Jo, har förstått att det inte är det lättaste. Men på fast optik verkar det funka bättre jämfört med zoomar. Kan det stämma?

Om jag skickar in hus + objektiv, inte gör dom väl någon justering i huset då? Isf blir ju mina andra objektiv fel...

Som jag förstått microjustering blir fokus rätt vid samma bländare o fokusavstånd. Detta gäller även vid fasta objektiv.

Jag tror att man "nollar" huset och verifierar sedan objektiven. Så det kan vara klokt att skicka in alla Canon-objektiv.

Microjusteringen justerar ENBART på en brännvidd, ett avstånd och en bländare. Alla tre faktorer (ja minus brännvidd på fast optik) varierar så det säger sig själv att det är nästintill omöjligt att justera det själv

Och ja, den enda garanti för att det skall bli 100% är att skicka in hus OCH glugg

ps. för att göra det ännu krångligare så finns det exempel på än värre problem här på FS.
- Astigmatism, dvs att kameran, i detta fall en 5DmkII fokuserar olika beroende på stående eller liggande motiv.
- Olika fokuspunkter fokuserar olika. Dvs väljer du den centrala punkten kanske allt är frid o fröjd men inte om du väljer den brevid. Detta har jag råkar ut för

Jo, har förstått att det inte är det lättaste. Men på fast optik verkar det funka bättre jämfört med zoomar. Kan det stämma?

Om jag skickar in hus + objektiv, inte gör dom väl någon justering i huset då? Isf blir ju mina andra objektiv fel...

testa, ställ upp en sneställd linjal och en bok eller liknande som testvägg och se efter var skärpeplanet hamnar , avstånd med 50/1,4 2,5 meter till målet
prova med att +-minusjustera och se efter om du kan få till det med microjusteringen.
Problemet är bara att du får testa en hel del då du har två komponenter som ställer till det, 1. är minor variatons=små variationer var kameran lägger skärpeplanet, av tre bilder kan det diffa ordentligt , 2 . är att objektivet 50/1,4 i sig själv är ganska "grovkuggat" och att skärpelantet inte läggs rätt pga oexakthet i AF motorns utväxling.

Jag har en lång tråd i ämnet där Lennart Aspman och jag höll på att microjustera oss till döds med 5dmk2 och flera objektiv,bla 50/1,4. Själv lämnade jag in all min utrustning 3 hus och objektiv och var med när intervision ställde både hus och objektiv tills de fungerade så som jag ville att de skulle göra, minor variations är inte mycket man kan göra åt, det ligger i AF systemet hos Canon

Jag har en lång tråd i ämnet där Lennart Aspman och jag höll på att microjustera oss till döds med 5dmk2 och flera objektiv,bla 50/1,4. Själv lämnade jag in all min utrustning 3 hus och objektiv och var med när intervision ställde både hus och objektiv tills de fungerade så som jag ville att de skulle göra, minor variations är inte mycket man kan göra åt, det ligger i AF systemet hos Canon

Mikael, hur hittar jag den tråden?

sök på microjustering 5dmk2 eller liknande , tråden är lång och välbesökt , 2 år gammal om jag minns rätt

Reklamation??

Har försökt mikrojustera 50:an utan lyckat resultat. Den lägger fokus lite bakom eller lite framför beroende av avståndet. På samma hus med mitt 100/2,8 ligger fokus helt perfekt. Borde jag reklamera objektivet? Butiken har försökt en gång att åtgärda (det tog nästan 6 veckor, inte rimlig tid). Vad har jag för rättigheter enligt konsumentköplagen i frågan?

ANNONS