Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
Min Nikon D70 har under en längre tid vägrat att fokusera ibland, när det har varit "krångliga" motiv, såsom mycket i samma fär, men nu fokuserar den inte alls. Finns det något att göra, annat än att lämna in den?
 
Memmmelie skrev:
Min Nikon D70 har under en längre tid vägrat att fokusera ibland, när det har varit "krångliga" motiv, såsom mycket i samma fär, men nu fokuserar den inte alls. Finns det något att göra, annat än att lämna in den?

Har du provat olika objektiv? I så fall, har du provat både AF-S och AF-objektiv, alltså både med och utan inbyggd fokusmotor?

Per.
 
Har liknande problem med min D50..

Började trilskas lite med fokuseringen i September och nu får man ibland hålla nere knappen och vänta kanske 1-2sek innan den ens reagerar... ibland reagerar den direkt, men alltför ofta e den seg att vakna när det ska fokuseras.

Har sen November nästan uteslutet kört med mitt Nikon 18-200VR objektiv..

Antar att det är AF:en i huset som behöver åtgärdas eller rengöras...
Kan man göra det själv på ett enkelt sätt?
Huset är ör inköpt nytt Okt-06
 
Jag menade inte utan AF, jag menade utan AF-motor. Vad är det för objektiv du prövat?

Per.

Jag lämnade in den till affären där jag köpt den, och de prövade med ett flertal olika objektiv, men kameran fokuserar ändå inte. Fokusindikatorn blinkar. Det går att fokusera manuellt. De kollade även kontakterna och rengjorde den -utan resultat. Någon som haft liknande problem?
 
Har en D70s liggande som aldrig krånglat men föreslår att du ringer Lasses Kameraservice och frågar vad det kan vara och om det är lönt att reparera. Detta för att du inte skall sända in kameran i onödan med tanke på att en D70 inte är värd speciellt mycket i dag.
 
Har en D70s liggande som aldrig krånglat men föreslår att du ringer Lasses Kameraservice och frågar vad det kan vara och om det är lönt att reparera. Detta för att du inte skall sända in kameran i onödan med tanke på att en D70 inte är värd speciellt mycket i dag.

lasses kameraservice, vad är det? nej, jag vet att den inte är så mycket värd, har tänkt att byta till en d90 men om d70:n går att laga och om jag får någonting för den så kanske det kan vara värt det...
 
Lasses Kameraservice är en auktoriserad serviceverkstad för Nikon kameror. Trevliga och framförallt kunniga. De kan svara på om det lönar sig att sända in kameran på reparation med tanke på kamerans värde.

Googla för uppgifter/telefon ;)
 
Du skulle kunna testa att blåsa rent AF-sensorerna med en blåsboll. Det kan ibland hända att det hamnar lite damm eller något hårstrå eller liknande där. De sitter i botten av "spegelboxen". Enklast är att fälla upp spegeln som man gör för sensorrengöring och blåsa mer mot botten av spegelhuset nära sensorn. Jag skulle dock inte ge mig på att pilla där utan nöja mig med att blåsa. Funkar inte det så är det kanske värt att lämna in den.
Och rör inte spegeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.