Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nog inte så bra på det här... men jag testade igen, får se om det blev något bättre den här gången...

http://iloapp.vinterflickan.se/data/_gallery/public/9/1224015841_resized.jpg?width=1076&height=720

Inte så mycket bakfokus tycker jag. När jag märkte att jag hade fokusfel på en D40 så låg fokus tydligt 20-30 mm fel i förhållande till fokuslinjen på pappret när man hade AF inkopplat, men helt korrekt när jag provade att fokusera manuellt m h a mattskivan.
 
Är den senaste bilden tagen med 50/f1.8 ?
Isåfall så lider ditt kamerahus av bakfokusering.
Skicka in det till Lasses tillsammans med dina AF-S gluggar så att dom får kolla upp dom samtidigt.

/kent.
 
En allmän fråga, eftersom jag också har en D80. Vad kostar det att lämna in kameran + objektiv? Går det möjligtvis på någon slags garanti eller likn. ?
 
En allmän fråga, eftersom jag också har en D80. Vad kostar det att lämna in kameran + objektiv? Går det möjligtvis på någon slags garanti eller likn. ?

Ta med dig prylarna till Lasses i Björknäs Centrum (Nacka) så fixar han det medans du väntar om han har tid, jag fick kaffe med dopp och behövde inte betala en krona...
Du bor väl i närheten.

/kent
 
Hej Kent, nej den är inte tagen med 50 mm 1.8, det blev jättelångt skärpedjup, även när jag var så nära jag kunde. Detta är med 85 mm, 1.8.
 
Hej!

Nu har jag printat ut en 20x30 förstoring, och vad som synd tydligt är att kameran fokuserar snett, alltså inte rakt horisontelt. Så skärpdjupet börjar olika på höger & vänster sida av bilden...
 
Fast justering av bakfokus går väl inte till på samma sätt? Jag har inte lyckats hitta några hål som skulle kunna vara justeringsskruvar i min D80.
 
Jag kan berätta att jag köpte en fokuseringskiva här: http://www.focusingscreen.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=22_54&products_id=170
Intallerade den, (obs mekaniskt arbete, ej datorinstallation). det följer med pincett, fingetutor, (hunden kan få den sedan storleken bör passa en mellanstor hanhund) för att inte kladda med fingerfett. Allt jättefint, med följer även två skims, så att man kan justera så att skivan hamnar på rätt fokus. Båda skims behövdes och det blir mycket noga fokusering på exakt rätt ställe. Jag tog bilden av en linjal, och fann när fokus låg på den siffra jag mätte på. Med ett ljussstarkt objektiv, NIKKOR 50 1,4 blev skärpedjupet så kort att man kunde se detta noga. Med max förstoring på bildskärmen syns det bra.
Här finns beskrivningen hur jobbet går till: http://www.focusingscreen.com/work/d80.htm
Visst måste man våga, visst måste man veta hur man gör, visst måste man ha en del erfarenhet av att meka finmekanik.
Visst måste man inse att Nikon kan vägra framtida garanti om man gjort ett ingrepp. Det förekomemr säkert att man vägrar garanti trots att ett eventuellt garantifel inte har med detta att göra.

Jag är mycekt nöjd med resultatet, och med de gamla ljusstarka objektiven, manuella, blir fokuseringen ett nöje. Mikroprisma och snittbild är det val av skiva jag gjorde. Dock är jag väl mer tekninintresserad än fotograf.....

Prylen kom på måndag och jag hade betalat på freddagen före helgen. Makalös snabbhet och mycket bra produkt i perfekt emballage.

Obs att jag inte tar något ansvar för den som följer mitt exempel och klantar till det. Detta är bara mina erfaringar.
 
Senast ändrad:
Jag kan berätta att jag köpte en fokuseringskiva här: http://www.focusingscreen.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=22_54&products_id=170
Intallerade den, (obs mekaniskt arbete, ej datorinstallation). det följer med pincett, fingetutor, (hunden kan få den sedan storleken bör passa en mellanstor hanhund) för att inte kladda med fingerfett. Allt jättefint, med följer även två skims, så att man kan justera så att skivan hamnar på rätt fokus....

Mycket intressant. Men den var lite dyr, verkar kosta över 50 Euro men det kanske den är värd. Vad kostade den totalt med frakt?
 
Dyr???
Man får betala detta om man köper en 25 år gammal mattskiva till en Nikon FM eller F3. Kanske billigare att göra en själv?

Det blev väl dryga SEK 600 kr.

Funktionen är perfekt och den är värd varje krona, tycker jag.
Obs att detta är mina synpunkter och mitt ansvar har inget med dina möjligheter att göra installationen utan att förstöra kameran att göra.
Det är en dröm att använda exvis ett gammalt 50mm 1:1,4

I samband med intalaltionen av mattsivan kunde jag kontaera att AF fungerar rätt på min kamera, det pratas ju om att de inte fokuserar rätt, men det gör min och överenstämmelsen med AF och mattsivans mikroprisma eller snittbild är 100%.
MED ALLA OBJEKTIV!

Men visst skll jag erkänna att det hela till stor del handlar om lite teknik tänk från min sida, jag är nog mer intresserad av tekniken än av bild.
 
Tänk på att skärepedjupet inte skall vara symmetrisk. Se här en bra förklaring: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
Dvs fokuserar man på en linjal på exvis 10 cm skall det vara skarp längre bortom 10 cm är hitom 10 cm strecket. exvis mellan 8och 13 cm.
Det är lätt att lura sig, det är även mycket svårt att fukusera så noga som krävs för att göra dessa testbilder. Man kan få göra flera ggr med samma kameraläge.(stativ).

Någon nämnde här att kameran fokuserade snett från höger till vänster sida.
Då måste ju hela kamerahuset vara snett, eller har objektivet fått en smäll, kanke en lins förskjutit sig, testa med annat objektiv som första steg. Kontrollera noga att kameran eller motivet är snett. Mig veterligen finns ingen justering i en modern kamera som kan justera detta.
 
Det blir så med ALLA linser jag har. Min fasta 50:a 1.8, min fasta 85:a 1.8 & den nyköpta 16-85:an, alla kan ju inte ha fått sig en smäll? Det blir ju dessutom inte samma resultat på andra hus...
 
Det låter ju som sensorn sitter snett i så fall.
Jag hade en gång en MINOLTA där mattskivan satt snett, vilket gjoprde att bilöden i sökaren, belv skarp på mitten och suddig till höger och vänster.
Mycket irriterande, men bilderna som blev på filmen blev rätt.
Man kunde oxo se att mattskivan satt snett, Men den var ju inte urtagbar på den kameran.
Hoppas det löser sig som en garanatisak
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.