Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med D80

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Jag har tidigare nämnt mina problem med min D80, att jag inte får skarpa & fina bilder. Har flera olika linser, 50mm 1.8, 85mm 1.8, kitglugg 18-55 (den vet jag e kass) & senaste inköpet 16-85 mm.

Till saken hör att kameran varit sån här från början, alltså sedan jag köpte den. Jag upplever att jag får tråkiga oskarpa bilder. Någon gång ibland gnis¨trar det till & jag får en skarp bild, men det är oftast om jag tex tar en bild på ett ansikte, där ansiktet tar upp hela bilden, annars verkar det vara stört omöjligt att få en skarp bild.

Jag har två exempel på bilder, en där det blir skarpt & fint, där jag användt mina studioblixtar & tagit en bild på brorsan, en annan som jag tagit utomhus i dagsljus på pojkvännen när han håller på med sin bil. Den på brorsan blev skarp, den andra utomhus blev som det i princip alltid blir... urtrist!!

Jag har testat att nollställa kameran på inställningar. Jag har testat att bara använda mittersta AF-punkten & jag har testat att använda dynamisk AF... D80:n ska väl inte ha AF som ofta misslyckas med AF? Det är ytterst ovanligt att jag får en skarp bild!

Kolla gärna på bilderna, jag är i akut behov av hjälp....

Bra bild; http://iloapp.vinterflickan.se/data/_gallery/public/9/1223746434_resized.jpg?width=361&height=540

Kass bild; http://iloapp.vinterflickan.se/data/_gallery/public/9/1223746064_resized.jpg?width=807&height=540
 
Brukar du fota med största bländaren? Brukar bli skarpare bilder om man bländar ner något steg eller två.
Min D80 gav också oskarpa bilder, eller rättare sagt fokus satt inte på rätt ställe. Så jag lämnade in den på kalibrering och det visade sig att den bakfokuserade. Kan vara värt att testa!
 
Hej Ida,

Kika gärna in på min sida. Jag har och kör D80, är mer än nöjd.
De flesta bilderna är med D80, 18-70 som jag "älskar", 50/1,8 som är väldigt bra samt 55-200 som jag tycker är helt okej.

Håller med om att de bilder du visar ser "dystra" ut. Men, samtidigt inget som jag förknippar med D80.

Om du kan allt det där med ISO, slutare, bländare etc..... så tycker jag att du skall lämna in din kamera. För den kan bättre än det du visar. Det är en kanonkamera! /Mvh, Peter-L
 
Tack för tipset Peter, jag ska göra som du säger & kontakta Nikon. Tycker åxå att den borde kunna prestera bättre...
 
Vad använder du för slutartider i förhållande till brännvidden? En aning för lång tid är förödande för skärpan, även om objektivet presterar bra. Med DX-sensor så skulle jag rekommendera ungefär ett genom två gånger brännvidden som längst tid utan blixt, det vill säga ungefär 1/100 sekund vid 50 mm brännvidd. Det går att få bra skärpa vid längre tider också, men det kräver koncentration och bra handhållningsteknik.

Tillägg: I ditt "kassa" bildexempel ser det ut som att skärpan ligger flera meter bortom mannen på bilden. Använder du flera AF-punkter samtidigt, eller bara en? Jag vet ju inte hur insatt du är, men om du först fokuserar på något så måste du hålla avtryckaren intryckt när du sedan komponerar om bilden, om du använder mittfokuspunkten.
 
Hej

Jag har själv nyss köpt en D80 med 18-70. De flesta bilderna blev oskarpa från början och jag var mycket besviken. Jag började ta jämförande bilder med min gamla Sony pocketkamera med 4 MP och den var skarpare! Jag upptäckte att AF:n fokuserade dåligt. Jag gjorde som du fokuserade med pricken istället och det blev lite bättre men inte bra. Så nu börjar jag mer och mer fokusera manuellt.
I automatikläget prioriteras alltid största bländare 3,5-4,5 vilket ger kort skärpedjup och risk för suddigt objekt. Nu fotar jag i A-läge, bländarförval på 5,6 eller 8 för att få bättre skärpa. Det som händer då är att slutartiderna blir alldeles för långa och oskärpa pga det, för automatiken prioriterar lägsta möjliga ISO-tal. Jag har alltså ställt upp ISO på 400 eller 600 för att korta slutartiderna och nu tycker jag att jag börjar få ordning på kameran. Ni som är erfarna och kunniga får gärna kommentera de erfarenheter jag har gjort. Kanske kan man göra på något annat bättre sätt.
I brist på bättre tips från andra kan du ju pröva dig fram som jag har gjort.
Arne
 
Du bör göra ett fokus test först, gör det med 50mm gluggen först, blir det fel med den så är det kamerahuset som måste justeras.

/kent
 
Senast ändrad:
Tack för alla inlägg, men ja, jag har koll på och är insatt i hur kameran fungerar. Bilderna är BÅDA tagna med mittersta AF-punkten vad, jag har fokuserat & låst skärpan. Jag har låst skärpan på deras ansikten, alltså INTE flera meter bakom.... Jag har ÄVEN testat dynamisk AF men inte heller detta ger ett bra resultat. Tiden jag användt, har i alla fall varit som absolut kortast 1/60, men för det mesta MYCKET kortare tid. Det är dessutom VR på 16-85. Jag har aldrig haft dom här problemen med min analoga Nikon eller min analoga mamaya, så det borde inte vara min bristande kunskap eller teknik som brister...
 
Tack för alla inlägg, men ja, jag har koll på och är insatt i hur kameran fungerar. Bilderna är BÅDA tagna med mittersta AF-punkten vad, jag har fokuserat & låst skärpan. Jag har låst skärpan på deras ansikten, alltså INTE flera meter bakom.... Jag har ÄVEN testat dynamisk AF men inte heller detta ger ett bra resultat. Tiden jag användt, har i alla fall varit som absolut kortast 1/60, men för det mesta MYCKET kortare tid. Det är dessutom VR på 16-85. Jag har aldrig haft dom här problemen med min analoga Nikon eller min analoga mamaya, så det borde inte vara min bristande kunskap eller teknik som brister...

Gör då som Kent beskriver ovan; Gör ett fokustest med din 50mm´s glugg, och om det visar sig att fokus ligger fel så lämna in kameran till Nikon. Om du har garanti kvar så kostar det inget (möjligen porto om du måste skicka den). Du kan alltid kontakta Nikons support också, de brukar vara bra att ha att göra med.

Lycka till!
 
Gör om fokustesten med 50mm inställd på bländare 1.8 och prova att gå nära, utan att för den sakens skull underskrida objektivets närgräns......
 
Dum fråga kanske men du råkar inte ha AF inställd på AF-C? I så fall tas ju bilden även om fokus inte låsts d.v.s. det är väldigt lätt att få oskarpa bilder om man inte är uppmärksam.
 
Finns inga dumma frågor brukar man ju säga :)

Jag ställde i alla fall speciellt in den på AF-S, eftersom det stod i papperet, så nej, men tack ändå för att du försöker att hjälpa mig med mitt problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.