Annons

Fokusproblem med A2 (Hjälp mig)

Produkter
(logga in för att koppla)

selin

Medlem
Hjälp mig

Hej!
Jag har haft problem med min kamera Dimage A2. Lämnade in den och fick den lagad. Så nu i helgen var jag på bilmässan i stockholm och skulle fota lite snygga bilar. Mer än hälften av mina bilder blir dåliga. De är inte i fokus. Detta var problemet även när jag skickade in den för lagning. Jag har haft dimage 7, 7i, 7hi tidigare och det har inte varit några som helst problem att fota. Det är ju bara stillastående bilar?!?

Ni hittar exempel bilder på
http://www.canit.se/~kammail/bil/PICT0178.jpg
http://www.canit.se/~kammail/bil/PICT0179.jpg

Bilderna är rätt stora.
Om ni tittar på bild PICT0178.jpg så ser ni att jag har fokus längst ner i hörnet? Hur kan det komma sig.

Är det jag som är en sopa på fota med den nya kameran? Eller är det nått fel på den? Vad tror ni? Jag har använt autoläget och för att det inte skulle vara jag som ställde in kameran tokigt. Använde också "skaknings" knappen eller vad man nu ska kalla den.

Snälla hjälp mig komma på vad som kan vara fel!


/Jörgen selin
 
Tack för svar.
Jag har redan senaste firmware och de har till och med installerat om den när den var inne på lagning.
Borde ju inte vara stativ som behövs eftersom det är ju inte skakningsoskärpa i bilderna tycker jag utan allt blir bara suddigt.
Borde man inte kunna lita på autofokusen med en så pass dyr kamera? Jag ska självklart testa och se vad skillnaden kan bli.

Någon som har fler tips?
 
Den är förmodligen trasig. Du kan inte ta med den till inköpsstället och demonstrera för dem?

Jag har haft fokusproblem med min icke firmware-uppdaterade A2 två eller tre gånger. Den fokuserar konsekvent helt fel tills man stänger av och sätter på kameran igen.
 
Jag har köpt min kamera på dustin så det kanske blir svårt att dema den får dem. Jag får lämna in den igen så får vi se vad de gör. Verkar ju som jag har nått liknande problem som du. Vågra man lämna in kameran nu och hoppas på att man ska få tillbaka den före jul? Vägrar ju vara utan då.

/jörgen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.