Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem 10D - igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man inte ens lita på manuell focus längre?!!
låter konstigt att det skulle vara sådana skillnader från hus till hus,, borde vara många som har haft tydliga problem eller kanske bara med nya dslr hus?

Mvh Niclas.

Den digitala hypokondrin är ett faktum.

Niclasfoto skrev:
Kan man inte ens lita på manuell focus längre?!!
låter konstigt att det skulle vara sådana skillnader från hus till hus,, borde vara många som har haft tydliga problem eller kanske bara med nya dslr hus?

Mvh Niclas.

Nja, så konstigt är det inte...

Min Bladare har varit inne på service & bl.a
fått mattskivan justerad, hur tolleranserna på kameror som inte har justeringsmöjlighet är vet jag inte.

Har även sett att mina gamla dior (småbild) ofta inte har så bra skärpa som jag trott när jag skannat in dem & dragit upp dem, detta beror förmodligen mest på fotografen (mig).

Det är möjligt att problemet som disskuteras här är ett faktum men jag är fullständigt övertygad om att det under årens lopp funnits liknande problem som aldrig uppdagats, med digitalkameran så kom nämligen möjligheten att gratis kunna testa sin kamera på ett sätt som förrut inte var intressant, det var för krångligt, tidskrävande & kostade pengar...

/Larsa

Ytterligare ett skäl till att oskärpa syns mer på digitalare är att det inte finns något korn.

Jag har sett en del bilder med Tri-X som haft fantastisk skärpa. Exempelvis Peter Lindberghs bilder för Åhlens.
Tills man börjar granska dem riktigt noga, då syns det att skärpan inte är sådär enorm.
Men finns det ett skarpt korn skapas ett intryck av skärpa.

Därför finns det en del som ogillar T-max 100. Skärpan finns där i filmen men den upplevs inte eftersom kornet inte hjälper till att koncentrera blicken. Och är optiken/fokuseringen inte i topp avslöjas det lättare.

Detta har ju inte direkt med felfokus i autofokus på 10D men det är många som har sämre skärpa i bilderna än de är medvetna om.

Av olika skäl och det syns först när man tittar på skärm i 100% eller skriver ut dem i större storlek än 10x15 cm.

Helt klart så är detta något som blivit ett problem med digitaltekniken, problemet har förmodligen som mipert säger funnits även tidigare men idag så uppdagas det på ett helt annat sätt.

Den som söker skall finna, fel alltså...

/Larsa

Ja då var det förhoppningsvis klart då, återstår dock att göra en egen kontrolltest. Stockholm Centralservice (fd Canon IT-Service) i Hägersten åtgärdade min EOS10D fokuseringsproblem på en vecka såsom varande ett garantiärende, jag visade inte ens upp kvittot. Jag hoppas jag har fotograferat min sista linjal nu...

.Z. skrev:
Helt klart så är detta något som blivit ett problem med digitaltekniken, problemet har förmodligen som mipert säger funnits även tidigare men idag så uppdagas det på ett helt annat sätt.

Den som söker skall finna, fel alltså...

/Larsa

Den som söker har finnar :)

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar