Annons

Fokusproblem 10D - igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Nitobert skrev:
jag har testat min 10D på 100, 200 samt 300 mm. och det är inget ändrat förhållande på bilderna på dessa brännvidder på min kamera.

Hade du några fokuseringsproblem alls?

Har du fotat med samma objektiv eller flera olika?
 
om sevice...

Hej...

Vad gäller kalibreringen så är det så att även optiken kan behöva kallibreras vilket är något som Canon IT Service gör utan några direkta problem. Bäst är att man lämnar in både optik och kamera och ber dem finjustera dessa så att båda delarna stämmer med testoptiken de har (man kan även ställa in ett kamerahus för en speciell glugg...men det är bara bra om det är den enda gluggen man har...)

Vad gäller inlämning på service så rekommenderar jag att man ta kontakt med Canon IT service direkt. Börja med de som sitter i hägersten då de är både kompetenta och ger ett mycket bättre bemötande än de som sitter i Upplands Väsby.

Att lämna in saker via butik skapar enligt min mening endast fördröjningar plus att det troligen är effektivare att kontakta Canon direkt. De har även möjlighet att ge "plåster på såren" om så är motiverat vilket jag tvivlar på att butikerna lika lätt kan göra.

/Gulan
 
jag hade inga focusproblem förän jag testade enl. den test som finns på denna tråd ;)
den focuserar några mm. framför...
jag gjorde testet med mitt Sigma 100-300:4,0 enbart.
 
maerklund skrev:
Är det någon annan som konstaterat att skärpefelet varierar över brännvidder med olika objektiv eller inom samma (zoom)???


På ex mitt 28-70 är det fokusfel vid 28 mm men i övrigt bra. Dock funkar 28 mm bra när jag testar optiken på en annan 10D. Antar då att det är mitt hus som skall kalibreras. Det kan också variera med avståndet till motivet. Vid 28mm och två meter kan det vara helt ok, men vid tio meter helt fel...
 
Fokus ligger 1.5-2mm framför??

Tack Jens för din skiss på hur testa skärpan
och alla er som hjälper till och svarar på alla tekniska frågor, ni besitter en stor kunskap.

Har just konstaterat att fokus på min D10 ligger 1,5-2mm framför planet. Då jag fotar macro tycker jag det är mycket. Skärpedjupet med 100 macrot är ibland bara 2mm.
Är det en acceptabel avvikelse???
Ni som har testat och ev fått justeringar gjorda hur stor var er avvikelse?
Har läst skräckhistorier om kameraägare som blivit av med kameran i månad och mer.
Bra råd någon vem jag skall kontakta.

Tacksam för svar /Jan
 
Med macro är det enda raka att fokusera manuellt, AF är inget exact, och att den gör så bra ifrån sig som den gör är ett under i många lägen. 2mm skulle jag vilja påstå inte är någonting alls. Hade det varit 2cm i macro, eller 2dm på en vanlig bild, då hade det varit något.

Jag tror dom flesta AF kameror missar någon gång ibland, men innan digitalarna kom så testade inte folk att plåta linjaler. Min E-10 felfokuserar också ibland, oftast dock i väldigt dunkla miljöer, men det har hänt enstaka gånger på vanliga foton också. Både i tid och otid.
 
Den digitala hypokondrin, eller?

mbn skrev:
Min nya 10D har ibland problem med att fokus inte hanmnar där det ska. Har gjort tester med min kamera, en annan 10D, samt en 300D. Samma optik är använd. Alla tre kamerorna lider av fokusfel men alla olika!

Märkte ni 3 kameraägare av detta innan ni gjorde testen, på era normala bilder menar jag?
 
Det var vid "vanlig" fotografering som jag upptäckte felen först. Fokuspunkten på ögat och mössan på huvudet blev skarpt, för att ta ett exempel...
 
Re: Den digitala hypokondrin, eller?

.Z. skrev:
Märkte ni 3 kameraägare av detta innan ni gjorde testen, på era normala bilder menar jag?

Skall imte säga att jag märkte det. Var uppmärksam och synade bilder noga. Såg sedan denna tråden och testade fokus. Tyckte det var ett enkelt och bra sätt att testa.
 
Re: Den digitala hypokondrin, eller?

.Z. skrev:
Märkte ni 3 kameraägare av detta innan ni gjorde testen, på era normala bilder menar jag?

Jag köpte kameran begangnad nu i februari och var medveten om att 10D ev kunde ha dessa problem. Efter att ha fotat ett tag med den tyckte jag att det var onormalt liten andel bilder som hade perfekt fokus där jag ville ha den! Testet bekräftade misstanken.
 
I exemplet med mössan och ögat, på vilket avstånd var det. Täckte fokussensorn(altså ung dubbla storleken av rutan, just ögat, går en bit av strippen upp över ett närliggande område som har högre kontrast så kan focusen väl ha lagts där, och det enligt designen av sensorn.

dpreview har en bra karta över hur det ser ut.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page
17.asp
 
Re: Re: Den digitala hypokondrin, eller?

maerklund skrev:
Jag köpte kameran begangnad nu i februari och var medveten om att 10D ev kunde ha dessa problem. Efter att ha fotat ett tag med den tyckte jag att det var onormalt liten andel bilder som hade perfekt fokus där jag ville ha den! Testet bekräftade misstanken.

Har du koll på hur mycket fel fokusplanet låg?
Vilken optik kollade du mot?
 
Hmm, vissa har väldigt små marginaler i sin missfocus.

Hur tänker ni när det gäller själva focusrutan i sökaren?

När man riktar den mot ett nära stående motiv som lutar i en vinkel mot filmplanet så är ju avståndet mellan sidorna i rektangeln ofta längre än skärpedjupet, VART inom den focus-rutan/punkten förväntar ni focus?

Mvh Niclas, som inte äger övertro på att AF generellt är så helt eeexakt..
 
Niclasfoto skrev:
Hmm, vissa har väldigt små marginaler i sin missfocus.

Hur tänker ni när det gäller själva focusrutan i sökaren?

När man riktar den mot ett nära stående motiv som lutar i en vinkel mot filmplanet så är ju avståndet mellan sidorna i rektangeln ofta längre än skärpedjupet, VART inom den focus-rutan/punkten förväntar ni focus?

Mvh Niclas, som inte äger övertro på att AF generellt är så helt eeexakt..


Jag hade "filmplanet parallent men testplanet både vertikalt och horisontellt.
Tre fokusrutor var lagda över en horisontell linje.
Centrumrutan var 50% på linjen 50% på tumstocken.
Alla tre mätningarna visad samma felmarginal 1.5-2 mm felfokus framför fokusplanet.
 
Jag har använt enbart centrumrutan, noll/fokusstrecket låg inom rutan och inget annat streck. Det ska inte spela nån roll vart inom rutan som detta enda streck ligger eftersom det ligger på samma specifika avstånd oavsett rutan. I det fall som flera steck ligger inom en aktiv fokuseringsruta så blir det knas att bedöma förstås!
 
Re: Re: Re: Den digitala hypokondrin, eller?

jansta skrev:
Har du koll på hur mycket fel fokusplanet låg?
Vilken optik kollade du mot?


Jag kollade med
17-40/4.0L
70-200/4.0L
50/1.4

I 200 läget med 70-200 så ligger det på 2m avstånd ca 2-3mm bortom fokuspunkten (kan man leva med..). I 135, 100, 70 mm läge så ligger det mellan 10-50mm bortom, detta gäller även vid manuell fokusering!

Med 50mm så fokuserar den rätt bra men 2-5 mm bortom.

Med 17-40 så ligger den ibland bra, ibland 50-100mm bortom, beroende på brännvidd!!
 
Damocles skrev:
Med macro är det enda raka att fokusera manuellt, AF är inget exact, och att den gör så bra ifrån sig som den gör är ett under i många lägen. 2mm skulle jag vilja påstå inte är någonting alls. Hade det varit 2cm i macro, eller 2dm på en vanlig bild, då hade det varit något.

Jag tror dom flesta AF kameror missar någon gång ibland, men innan digitalarna kom så testade inte folk att plåta linjaler. Min E-10 felfokuserar också ibland, oftast dock i väldigt dunkla miljöer, men det har hänt enstaka gånger på vanliga foton också. Både i tid och otid.

Jag pratade med IT-service häromdan (jag vet att de bytt namn men jag har glömt det nya namnet).
Teknikern jag pratade med förklarade att det inte var sjäälvklaart att manuell fokusering skulle lyckas bättre än autofokus om det är ett fel på kameran. Manuellt fokuserar man efter vad man ser projicerat på mattskivan och om tex spegeln sitter felaktigt så ser man inte vad sensorn sen ser om ni förstår vad jag menar...
 
För en del år sedan skrev Stefan Ohlsson en intressant artikel i Fotografisk Tidskrift om skärpa. Då var det på modet att kopiera bilder i stor storlek och många upplevde att deras bilder inte var så skarpa.

Det han nämnde var att många kameror led av felinställda mattskivor och annat som påverkade skärpan.
Han hade också gjort ett test som visade att 25% av ett gäng yrkesfotografer inte fokuserade lika flera gånger på raken på samma motiv.
Så bilder med fel fokus är inte nytt egentligen.
Jag fick justera mattskivan på min nyköpta RZ67 eftersom jag upptäckte att den bakfokuserade märkbart.
Syntes inte på landskapsbilder med bländare 11 men på porträtt med bländare 4 var det tydligt.

Jag har inte den blekaste om det är vanligare med fel på 10D än andra kameror.
Men, många som börjat skanna in sina Velviadior har vittnat om att de plötsligt upptäckt att bilderna inte var så skarpa som de tidigare trott.
I 100% på skärmen eller utskrivna på A4 avslöjas en del som inte syns på ljusbord med en lupp för 250 kronor eller på duk med buktande dior i simpel projektor.

Dessutom är digitalkameror mindre förlåtande än film för felfokusering.
Den tjocka ytan i en film ger ett visst spel för fokusområdet som inte finns i en sensor.
Är inte skärpan exakt i fokus blir det oskarpt.
Och det är ett bekymmer eftersom den mindre sökarbilden gör det svårare att fokusera manuellt.
 
Re: Re: Re: Re: Den digitala hypokondrin, eller?

maerklund skrev:
Jag kollade med
17-40/4.0L
70-200/4.0L
50/1.4

I 200 läget med 70-200 så ligger det på 2m avstånd ca 2-3mm bortom fokuspunkten (kan man leva med..). I 135, 100, 70 mm läge så ligger det mellan 10-50mm bortom, detta gäller även vid manuell fokusering!

Med 50mm så fokuserar den rätt bra men 2-5 mm bortom.

Med 17-40 så ligger den ibland bra, ibland 50-100mm bortom, beroende på brännvidd!!

Jag får väl kolla igenom mina gluggar då för att se om ngn behöver justeras.

Vad som var extra lurigt var att jag inte klarade att fokusera bättre manuellt. När jag upptaäckte det kollade jag inställningen vid prismat som går att justera men det hjälpte inte. Kunde inte fokusera bättre manuellt. Stöder det ngn annan skrev om justering av matt skiva
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.