Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem 10D - igen

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Jag vet att ämnet har diskuterats tidigare men har några frågor som jag inte anser mig fått svar på.

Min nya 10D har ibland problem med att fokus inte hanmnar där det ska. Har gjort tester med min kamera, en annan 10D, samt en 300D. Samma optik är använd. Alla tre kamerorna lider av fokusfel men alla olika! Min 10D kan ligga 100 medan den andra 10D helt kass och 300D mittemellan. De tester jag gjort baseras på linjerad testkarta 45 grader i vinkel mot objektivet. Vad drar man för slutsats? Om alla kamerorna visar olika resultat med samma optik är det kameran (min 10D) som skall in på justering eller är det objektiven, eller kanske alltihop?

Som många redan har skrivit, mycket dåligt av Canon att släppa hus med dessa problem. För min del trodde jag att det nu, ett drygt år efter lanseringen, skulle vara löst. Där bedrog man sig!
 
Skumt det här med felfokuseringen som man läser så ofta om, jälv har jag inte upplevt några problem alls med min 10D.
-Vem vet jag kanske hade tur med min... :)
 
mbn skrev:
De tester jag gjort baseras på linjerad testkarta 45 grader i vinkel mot objektivet. Vad drar man för slutsats?


Hmmmm, jag är "anal"are hehe och har därför ingen stor kännskap till dslr praktiskt,,,

Eftersom ni testar mot en karta/linjal/tidning etc i vinkel, kan det då inte vara en liten eller beronde på situation ganska stor felande faktor just i det att rutan i sökaren som riktas som focuspunkten har en viss storlek och samtidigt i en anna vinkel mot motivet.

"Vart inom den rutan" sätts focus om avståndet inom den runtan är större än skärpedjupet? Öppen bländare och kort avstånd så är det ju nästan alltid så att focurutan i sökaren är större än skärpedjupet.

Borde man ta för givet att skärpan sätts exakt mitt i den rektangulera rutan om motivet har en jämn vinkel och skärpedjupet är kortare än vad rutan är lång/bred?

Hur har ni aggerat utifrån dessa faktorer när ni focuserat?

Mvh niclas.
 
Senast ändrad:
Jag har själv varit sugen på en 10d men efter allt jag har läst om dessa problem blir man minst sagt tveksam. Känns tråkigt att punga ut med 15000 kr och ändå vara beroende av att "ha tur"för att kameran skall focusera på ett tillfredställande sätt.Tycker det är kanska svagt av tidningen FOTO att inte uppmärksamma detta problem,och på så sätt kanske få ett officiellt uttalande från Canon, eller är det så att jag har missat något nummer? Mats, om du tar kontakt med Canon så vore det väldigt intressant att få veta vad de säger och hur de eventuellt avhjälper felet.

Mvh / Paulo
 
Asyvan skrev:
Jag vet inte om jag förstått rätt hur du testat fokus, jag vet inte heller om någon förstår den skiss jag gjort här:
http://s4.mine.nu/Tmp/EOS_10D_fokustest.jpg

Den föreställer iaf en setup som borde funka för att se om kameran fokuserar korrekt.


Det tycker jag ser fint ut! Då sätter man ju skärpan exakt/parralellt viiid linjalen och inte direkt på den när den är i lutning!

Om focuspunkten hade varit en liten svart punkt i sökaren så kanske det hade varit bättre,, den där rutan har jag aldrig fattat den stora vittsen med.

Att ställa focus på en liggande tidning i 45 gr vinkel ger jag inte mycket för som seriöst test...

Mvh niclas.

Ps, Kanske focuserar dem olika focupunkterna olika också,,,,,:-/
 
Senast ändrad:
Ja du Mats Bogren, det är väl kanske mindre kul att betala runt 15 000 kr för en kamera som fokuserar fel. Det kan faktiskt kan vara fel på din kamera. Samtidigt så hävdar ju en del att det inte är så lätt att fotografera med en systemkamera. Men om man säger så här, det finns ju några basic-lägen på kameror typ, Nikon D70, Eos 300D och Eos 10D. Då anser iaf. jag att det ska bli hyfsade bilder om man använder dessa lägen.

Själv har jag haft 3 stycken Eos 10D, jo det är sant! Och JA, jag har testat med flera olika objektiv och det blev aldrig bra. Inte så bra som jag förväntat mig iaf. Till slut så tröttnade jag på dessa Eos 10D och köpte mig en Nikon D70.

Något som jag inte ångrar idag. Inga problem med fokus där inte. För mig passar D70 mycket bättre än 10D´n. Bilderna blir i mina ögon (och det är det som räknas) så mycket bättre än 10: ans så att det är läskigt.

Det som är bra med 10: an är just att den är robust, men när det gäller bildkvalité så anser jag den ganska medelmåttig och det är jag inte ensam om.
 
mbn skrev:
fokus inte hanmnar där det ska

Jag köpte en beg. D30 i slutet av sommaren förra året. Då hade jag ett EF 20-35 och ett EF 28-135 IS. Inga L linser, men heller inga usla glas. Redan vid första fototillfället kände jag att jag saknade skärpa, jag fick helt enkelt inte samma skärpa som med med den EOS 30 eller EOS 3 jag hade innan. Det slutade med att jag becknade linserna och beställde en 17-40/4L från B & H. Materialspelare som man är så tänkte jag att då får jag skärpa. Men tja, det fick jag, ibland. Men ibland rätt mediokra resultat. Då återstod att acceptera att jag tar suddiga bilder, eller att skylla på kameran. Jag sålde all min Canonutrustning och beställde en D70, tyvärr hittade jag inget 18-70 kit. Så jag har kört med en lånad 35-135/3.5-4.5 sedan dess plus att jag köpt ett 50/1.8n. Spontant så säger jag såhär - Redan första dagen med 35-135:an så överträffade bildresultatet det mesta jag tidigare fick ut från D30:n och jag tror inte det kan hänföras till det dubbla antalet pixlar. Kan Canon ha fokusproblem överlag? Vad vet jag, men jag är en gladare DSLR ägare än på länge :)
 
Senast ändrad:
Mitt test bygger på http://www.photo.net/learn/focustest/
Där finns en testbild att ladda hem. Ett exempel är 28mm (28-70/2,8) där min 10D ha fokus på -3,5, 300D på +1 och den andra 10D:n mitt emellan. Min slutsats blir att det är husen som måste justeras eller har jag fel?

Vad jag förstår är inte Canon ensamma om problemet, men det är här det uppmärksammats mest. Att D70 skulle ge så mycket bättre bilder än 10D (borsett från ev fokusproblem) håller jag inte för troligt. Läste bl a ett test igår i en englesk fototidning där samtliga DSLR fanns med. 10D fick "Gold" och D70 "Silver". 10D:n vann på bättre bildkvalité, medan D70 var bättre gällande prestanda i form av buffertminne och USB2.
 
Det är skillnad på bildkvalitet och fokuskvalitet. Varför kan ni inte separera dessa två ämnen? Det var antagligen därför som 10D vann pris. För bildkvaliteten ÄR utomordentligt bra på 10D, minimalt med brus, mycket bra färger och kontraster.

Sen om vissa har problem med autofokusen hör inte till bildkvaliteten. Iaf anser inte jag det! Man kan faktiskt fokusera manuellt också!. ;)

//Joseph - som inte har något autofokusproblem med sin 10D.
 
10D med fokusproblem...

Att 10D:n har ett fokusproblem verkar vara mer eller mindre accepterat. Canon har till och med spridit info om hur man bör testa sin kamera. Mer om detta hittar man lite över allt på nätet.

Detta gjorde att jag funderade på att köpa D70:an istället. Men efter att detaljstuderat ett antal testbilder både från fotobutik som jag själv tagit och mer proffsiga bilder från exempelvis DPreview så kom jag fram till att jag (och flickvännen) tyckte om bilderna som man fick från 10D:n mycket mer även om D70:ans bilder inte var dåliga på något vis.

Tyvärr så fick jag ett ex med fokusproblem vilket jag konstaterade efter ett par dagars lek med kameran. Tog kontakt med f.d. Canon IT Service i hägersten som tog emot kameran och fixade den under dagen. Fick tillbaka kameran 7 timmar senare. Inga problem sedan dess.

Det visade sig samtidigt att mitt Tamron 28-75 också felfokuserade en del varför den komer att lämnas in den med. Den tar dock i värsta fall upp emot 4 veckor att få tillbaka vilket är lite trist.

Poängen är i vart fall att fokusproblemet känns fantastiskt uppblåst eftersom Canon bevisligen accepterar felet och fixar till det över dagen i bästa fall. Observera att det är mycket bättre att själv lämna in kameran om man har möjlighet eftersom man då inte måste vänta på att butiken ska hantera och skicka iväg / ta emot / kontakta dig innan du får tillbaka kameran.

/Gulan
 
nu har jag kollat min 10D mot testbilden och den ligger också lite framför, men jag får väl kontakta canon för justering.

hur ligger det till analoga kameror och detta fenomen?
 
Re: 10D med fokusproblem...

gulan skrev:
Poängen är i vart fall att fokusproblemet känns fantastiskt uppblåst eftersom Canon bevisligen accepterar felet och fixar till det över dagen i bästa fall. Observera att det är mycket bättre att själv lämna in kameran om man har möjlighet eftersom man då inte måste vänta på att butiken ska hantera och skicka iväg / ta emot / kontakta dig innan du får tillbaka kameran.

/Gulan

Precis, i bästa fall ja. Jag lämnade in min 10D med uppvisande av CPS-kort för snabbare hantering. Fick tillbaka den efter 3 månader (hade den borta hela sommaren), och då fokuserade den möjligtvis lite bättre men fortfarande helt fel med alla mina gluggar.
Historien slutade med att jag sålde kameran billigt...
 
3 månader vs 7 timmar

dsmannen: Tycket att det låter helt orimligt. Jag är ingen VIP utan ringer bara och talar med canon IT service och de fixar det samma dag. Var lämnade du in din utrustning och vad hade de som förklaring?

Skulle vara bra att veta så att man inte lämnar in något där igen...

/Gulan
 
Analoga vs Digitala

Många har börjat utföra samma tester som vi nu utsätter våra 10D för och konstaterar att de analoga kamrorna flera gånger har samma "fel". Precis som med 10D så är det vissa som har problem medan andra klarat sig.

Anledningen till att man inte börjat tala om det förrän nu handlar nog främst om at det är enklare och billigare att hålla på och testa sin digitalkamera. Många amtörer drog sig för att bränna 3 rullar film på en tidningssida på väggen och linjaler som båda två är ganska trista motiv (eller..?). Samtidigt så är de fokusfel vi talar om idag (ivart fall på min 10D) så små att de inte märkts på de mindre förtoringarna...

Påpekas bör att jag inte själv har testat någpon analog kamera...

Mer om detta finns bland annat på photo.net och dpreview.com ...

/Gulan
 
Jag hade förmodligen otur med semesterperioder osv. Det var inte första gången den kameran var inne där, dom fick kanske jobba extra hårt med den, vet ej. =)
 
Här kommer ytterligare en historia om fokusproblem med Canon 10D.

Min 10D har varit inne på service sedan 9 januari efter fokusproblem. Det var inte det "vanliga" med fram- eller bakfokus utan den autofokuserade inte alls. Oavsett objektiv och ljusförhållanden fokuserade den fram och tillbaka mellan ändlägena för att slutligen ge upp.

Nedanstående mejlväxling redogör för problemen. Jag börjar bli väldigt less på Canons obefintliga service. Det senaste beskedet är att den blir klar nu i veckan men f*n tro't.


-----Original Message-----
Wrom: ZUIVOTQNQEMSFDULHPQQWOYIYZUNNYCGPKYLEJGDGVCJVTLBXFGGMEPY
Sent: den 23 april 2004 11:19
To: info
Cc: [email protected]
Subject: SV: Garantiärende Canon 10D

Hej Kenneth

Samma gamla fråga en gång till, se nedanstående mejlväxling. Senast hade Canon "väntat på reservdelar" och skulle sedan bara sätta ihop kameran. Om de lägger ned en dryg månad på att sätta i reservdelarna måste det vara billigare för dem att helt enkelt skicka en ny. Nu har jag tröttnat.

När kommer kameran? När tillåter konsumentköplagen att man häver köpet? Med tanke på den snabba utvecklingen på digitalkameraområdet får jag ju vid det här laget snart två likadana för samma pris som jag ursprungligen betalade.

M v h
Carl Bråkenhielm


-----Original Message-----
Wrom: OQKEDOTWFAOBUZXUWLSZLKBRNVWWCUFPE
Sent: den 16 mars 2004 16:25
To: Carl Bråkenhielm
Subject: Re: Garantiärende Canon 10D


Hej Carl
Jag har precis pratat med Canon It-service ditt ärende är lämnat till service chefen.
Tydligen har dom väntat på reservdelar som nu har kommit,så nu skall dom sätta ihop den.
Vi hör av oss till dig så fort vi får höra någonting i från dom eller när
kammeran är tillbaka.

Hälsningar Kenneth
FotoKungen
Kocksgatan 1
S-11624 STOCKHOLM
TEL:08-641 43 00

----- Original Message -----
Wrom: GAUTFJMVRESKPNKMBIPBARHDMNNSKVFVWRKJVZCMHVIBGDADRZ
To: "info" <[email protected]>
Sent: Tuesday, March 16, 2004 1:48 PM
Subject: RE: Garantiärende Canon 10D

Hej Stefan,

Dags att fråga igen. Jag fick upp hoppet efter det senaste beskedet: "...de lovade att ta fram din kamera och ta tag i felet på direkten." Nu har det gått ytterligare 3 veckor.

Jag har satsat hårt på att gå över till en helt digital process och har
investerat i dator, kortläsare, programvara, fotoskrivare och sist men inte
minst digitalt kamerahus. Det är ju helt orimligt att en enkel garantiservice kan ta 10 veckor. Till och med värdeminskningen på kameran
börjar bli en faktor!

Som jämförelse så har mina båda EOS5:eek:r fungerat helt problemfritt, utan service sedan -96. Har Canon helt slutat vara ett kvalitetsmärke?

M v h
Carl

-----Original Message-----
Wrom: FSQHYUCDDJBLVLMHAALPTCXLYRWTQTIPW
Sent: den 25 februari 2004 18:08
To: Carl Bråkenhielm
Subject: Re: Garantiärende Canon 10D

Hej!
Jag har pratat med Canons verkstad idag, de lovade att ta fram din kamera
och ta tag i felet på direkten.
Det kan väl ta ett par dagar till.

Hälsningar
Stefan

FotoKungen
Kocksgatan 1
S-11624 STOCKHOLM
TEL:08-641 43 00


----- Original Message -----
Wrom: IGYOKSTTZRCLBDXRQBGJSNBOHMKHJYFMYXOEAIJJPHSCRTNHGS
To: "info" <[email protected]>
Sent: Wednesday, February 25, 2004 3:31 PM
Subject: RE: Garantiärende Canon 10D

Hej igen,

Jag saknar min kamera och nu har det gått mer än 2-3 veckor. Vad händer?

M v h
Carl Bråkenhielm

-----Original Message-----
Wrom: WZIDREXCAXZOWCONEUQZAAFXISHJEXXIMQZUIVOTQNQEMSFDULHPQQWOYIYZUNNY
To: Carl Bråkenhielm
Subject: Re: Garantiärende Canon 10D


Hej !
Har äntligen fått tag i Canons verkstad, upptaget hela tiden tidigare.
De räknar tyvärr med c:a 2-3 veckor till, men samtidigt hoppas de att de
hinner komma ikapp lite tidigare än så.
Vi försöker höra av oss så fort den kommit hit.

Hälsningar
Stefan

FotoKungen
Kocksgatan 1
S-11624 STOCKHOLM
TEL:08-641 43 00

----- Original Message -----
Wrom: CGPKYLEJGDGVCJVTLBXFGGMEPYOQKEDOTWFAOBUZXUWLSZLKBR
To: <[email protected]>
Sent: Wednesday, January 28, 2004 1:28 PM
Subject: Garantiärende Canon 10D

Hej,

Jag har en Canon 10D som ni skickade in på garanti åt mig på grund av fel på
autofokusen. Jag lämnade in kameran den 9 januari (vi skrev 12:e på kvittot
eftersom ni inte skulle hinna skicka den före helgen.) Nu undrar jag när den
kommer tillbaka, eftersom jag har behov av den till helgen som kommer.

M v h
Carl Bråkenhielm
 
Jaha, dags att ta tjuren vid hornen och göra testet...
Jag tankade hem testrutan från photo.net och gjorde några tester här ikväll. Skruvade på 50/1.4 först och konstaterade att det såg "rätt" bra ut. Fortsatte med 200/4.0L och här hände det grejor...
På 200mm ser det hyfsat bra ut, skärpa några mm bortom fokuspunkten.
På de flesta andra brännvidder hamnar skärpan långt bortom fokuspunkten.

Har inte hunnit testa ytterligare zoomar ännu.

Är det någon annan som konstaterat att skärpefelet varierar över brännvidder med olika objektiv eller inom samma (zoom)???

Den kalibrering som Canon kan göra, omfattar den även objektiven eller enbart huset ??? (och i så fall blir det rätt för alla gluggar då?)

(Jag tror denna (photo.net) testuppkoppling är lika "bra" som nån annan, men ska testa alternativ när jag orkar)
 
jag har testat min 10D på 100, 200 samt 300 mm. och det är inget ändrat förhållande på bilderna på dessa brännvidder på min kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.