Här kommer ytterligare en historia om fokusproblem med Canon 10D.
Min 10D har varit inne på service sedan 9 januari efter fokusproblem. Det var inte det "vanliga" med fram- eller bakfokus utan den autofokuserade inte alls. Oavsett objektiv och ljusförhållanden fokuserade den fram och tillbaka mellan ändlägena för att slutligen ge upp.
Nedanstående mejlväxling redogör för problemen. Jag börjar bli väldigt less på Canons obefintliga service. Det senaste beskedet är att den blir klar nu i veckan men f*n tro't.
-----Original Message-----
Wrom: ZUIVOTQNQEMSFDULHPQQWOYIYZUNNYCGPKYLEJGDGVCJVTLBXFGGMEPY
Sent: den 23 april 2004 11:19
To: info
Cc:
[email protected]
Subject: SV: Garantiärende Canon 10D
Hej Kenneth
Samma gamla fråga en gång till, se nedanstående mejlväxling. Senast hade Canon "väntat på reservdelar" och skulle sedan bara sätta ihop kameran. Om de lägger ned en dryg månad på att sätta i reservdelarna måste det vara billigare för dem att helt enkelt skicka en ny. Nu har jag tröttnat.
När kommer kameran? När tillåter konsumentköplagen att man häver köpet? Med tanke på den snabba utvecklingen på digitalkameraområdet får jag ju vid det här laget snart två likadana för samma pris som jag ursprungligen betalade.
M v h
Carl Bråkenhielm
-----Original Message-----
Wrom: OQKEDOTWFAOBUZXUWLSZLKBRNVWWCUFPE
Sent: den 16 mars 2004 16:25
To: Carl Bråkenhielm
Subject: Re: Garantiärende Canon 10D
Hej Carl
Jag har precis pratat med Canon It-service ditt ärende är lämnat till service chefen.
Tydligen har dom väntat på reservdelar som nu har kommit,så nu skall dom sätta ihop den.
Vi hör av oss till dig så fort vi får höra någonting i från dom eller när
kammeran är tillbaka.
Hälsningar Kenneth
FotoKungen
Kocksgatan 1
S-11624 STOCKHOLM
TEL:08-641 43 00
----- Original Message -----
Wrom: GAUTFJMVRESKPNKMBIPBARHDMNNSKVFVWRKJVZCMHVIBGDADRZ
To: "info" <
[email protected]>
Sent: Tuesday, March 16, 2004 1:48 PM
Subject: RE: Garantiärende Canon 10D
Hej Stefan,
Dags att fråga igen. Jag fick upp hoppet efter det senaste beskedet: "...de lovade att ta fram din kamera och ta tag i felet på direkten." Nu har det gått ytterligare 3 veckor.
Jag har satsat hårt på att gå över till en helt digital process och har
investerat i dator, kortläsare, programvara, fotoskrivare och sist men inte
minst digitalt kamerahus. Det är ju helt orimligt att en enkel garantiservice kan ta 10 veckor. Till och med värdeminskningen på kameran
börjar bli en faktor!
Som jämförelse så har mina båda EOS5
r fungerat helt problemfritt, utan service sedan -96. Har Canon helt slutat vara ett kvalitetsmärke?
M v h
Carl
-----Original Message-----
Wrom: FSQHYUCDDJBLVLMHAALPTCXLYRWTQTIPW
Sent: den 25 februari 2004 18:08
To: Carl Bråkenhielm
Subject: Re: Garantiärende Canon 10D
Hej!
Jag har pratat med Canons verkstad idag, de lovade att ta fram din kamera
och ta tag i felet på direkten.
Det kan väl ta ett par dagar till.
Hälsningar
Stefan
FotoKungen
Kocksgatan 1
S-11624 STOCKHOLM
TEL:08-641 43 00
----- Original Message -----
Wrom: IGYOKSTTZRCLBDXRQBGJSNBOHMKHJYFMYXOEAIJJPHSCRTNHGS
To: "info" <
[email protected]>
Sent: Wednesday, February 25, 2004 3:31 PM
Subject: RE: Garantiärende Canon 10D
Hej igen,
Jag saknar min kamera och nu har det gått mer än 2-3 veckor. Vad händer?
M v h
Carl Bråkenhielm
-----Original Message-----
Wrom: WZIDREXCAXZOWCONEUQZAAFXISHJEXXIMQZUIVOTQNQEMSFDULHPQQWOYIYZUNNY
To: Carl Bråkenhielm
Subject: Re: Garantiärende Canon 10D
Hej !
Har äntligen fått tag i Canons verkstad, upptaget hela tiden tidigare.
De räknar tyvärr med c:a 2-3 veckor till, men samtidigt hoppas de att de
hinner komma ikapp lite tidigare än så.
Vi försöker höra av oss så fort den kommit hit.
Hälsningar
Stefan
FotoKungen
Kocksgatan 1
S-11624 STOCKHOLM
TEL:08-641 43 00
----- Original Message -----
Wrom: CGPKYLEJGDGVCJVTLBXFGGMEPYOQKEDOTWFAOBUZXUWLSZLKBR
To: <
[email protected]>
Sent: Wednesday, January 28, 2004 1:28 PM
Subject: Garantiärende Canon 10D
Hej,
Jag har en Canon 10D som ni skickade in på garanti åt mig på grund av fel på
autofokusen. Jag lämnade in kameran den 9 januari (vi skrev 12:e på kvittot
eftersom ni inte skulle hinna skicka den före helgen.) Nu undrar jag när den
kommer tillbaka, eftersom jag har behov av den till helgen som kommer.
M v h
Carl Bråkenhielm