Annons

Fokusjustering - hur lång tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dicken

Aktiv medlem
Hej!

Hur lång tid ska man förväntasig att det tar att fokus justera ett objektiv??

Jag lämnade in mitt 28-75 f/2,8 den 29dec har fortfarade inte fått tillbaka det.

Finns det inga regler för ett garanti justering??
 
Ring butiken och få telefonnumret till serviceverkstan.

En reparation får ju inte ta hur lång tid som helst. "inom skälig tid" står det i konsumentlagen. Sedan kan det diskuteras hur lång tid det är, men runt 3 veckor tycker jag.
 
Jisses.. Skickade in mitt Tamron 70-200 f2,8 till "Kameraservice" i GBG för fixa fokuseringen då det felfokuserade.... Och det var tillbaks på en dryg vecka... Så här har nog något gått snett högst troligt med butikens (?) hantering... Jag såg du ju har ett Tamron 28-75 f2,8. Så gissar det är det objektivet du sänt iväg för service...
 
Jag ringde butiken i eftermiddags och dom svara....
Han lova att kolla upp vad som hände med mitt objektiv imorgon.

Har inget emot butiken så vill inte hänga ut dom här. Men blir jag inte nöjd när jag får tillbaka objektivet så vette fan.

Men det hade nog varit trevligt med lite kompensation.

Dom har ju tagit minst 1/10 av min garanti tid.

Surt som fan är det iaf.
 
Mitt Tamron som skickades till Kameraservice från butik tog ca 3,5 vecka. En av veckorna berodde på att Kameraservice försökte ringa mig och kolla upp en del detaljer men kom inte fram. Av en händelse var jag ned till butiken ett par veckor efter inlämnandet och frågade om objektivet och det visade sig att en nuffra på mitt telefonnummer var fel. Trots att jag var mycket noga med att se till att det fick rätt nummer. Små misstag, stora (nåja) konsekvenser.
 
Nu har jag varit i affären också eftersom dom sällan svarar i telefon.
Men inget nytt lovar att höra av sig på måndag...

Jag kan verkligen rekomendera denna pro shop.

Jag kan förstå om det inte är affärens fel att det tar tid?
Men man borde svara i telefon och på mail och lovar man att höra av sig så borde man även göra det.

Dom borde ta bort PRO i sitt namn då dom inte uppfyller dessa krav enligt mig.

Jag var bara tvungen att skriva av mig, skön helg på er.
 
Fick svar från dom idag att objektivet är i tyskland men inte visste när den var klar.

Jaja nu vet man iaf vad som händer....
 
Hade ett Sigma tele inne för fokusjustering för någon vecka sedan, och det kom tillbaka på 6 dgr. Justeringen gjordes i Sverige och då är ju servicen kanonbra!
 
Jag väntar fortfarande på mitt objektiv, blev less idag och köpte ett tokina 12-24 som jag kan leka med så länge.
 
Hade jag varit du skulle jag begära att få ett nytt exemplar.
Anledningen till det görs genom att hävda orimligheten i att objektivet varit på service under nästan en fjärdedel av garantitiden.
Om inte annat så skulle jag begära en förlängd garantitid.
 
Dom hade inget nytt 28-75 det fråga jag när jag lämnade in det.
Problemet är ju att jag vill ha den brännvidden och objektivet är grymt bra + lättare och mindre än canon dito.

Nu har jag ju brännvidderna
12-24
28-75
70-200

Konstigt nog gillar jag 28-75 på corp 1,6 tyckte att 18-55 alltid var för kort.

15-85 skulle ju vara optimalt om det var f/2.8 men skulle väll kosta typ 12K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.