Annons

Fokusfråga (40D, 50D, 5D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe89

Aktiv medlem
God kväll!
Jag lånade hem en 5D från en släkting som jag provade flitigt. Jag tyckte att autofokusen fungerade lite dåligt när det blev mörkare, jag upplevde det som att 5D tappade fokus (kunde inte fokusera alls) vid ljusare belysning än min nuvarande 450D.
Ett par dagar senare jämförde jag 40D med 50D och såg då att en av skillnaderna var att 50D hade kontrasterade autofokus, men 40D hade det inte. Då funderade jag på skillnaden mellan 5D och 450D, men kunde inte hitta vad för typ av autofokus 5D hade, inte heller 450D.
Så till min fråga; vad för fokus har 5D och är det samma som 40D och 450D? Är den bättre/sämre jämfört med nuvarande tekniker? Är det stor skillnad? Jag frågar p.g.a. ett eventuellt köp.

Ha så trevligt!

Observera att 5D jag pratat om är Mark 1.

Filmning

God kväll!
Jag lånade hem en 5D från en släkting som jag provade flitigt. Jag tyckte att autofokusen fungerade lite dåligt när det blev mörkare, jag upplevde det som att 5D tappade fokus (kunde inte fokusera alls) vid ljusare belysning än min nuvarande 450D.
Ett par dagar senare jämförde jag 40D med 50D och såg då att en av skillnaderna var att 50D hade kontrasterade autofokus, men 40D hade det inte. Då funderade jag på skillnaden mellan 5D och 450D, men kunde inte hitta vad för typ av autofokus 5D hade, inte heller 450D.
Så till min fråga; vad för fokus har 5D och är det samma som 40D och 450D? Är den bättre/sämre jämfört med nuvarande tekniker? Är det stor skillnad? Jag frågar p.g.a. ett eventuellt köp.

Ha så trevligt!

Observera att 5D jag pratat om är Mark 1.

Kontrast AF används bara vid filmning eller vid AF utan spegelnedfällning i live-viewläge. Det har inget med den vanliga AF:en att göra! Skillnaden mellan olika kameror handlar mer om AF-algoritmer, AF-punkternas känslighet och processorkraft.

Hm, då måste jag har missuppfattat det som stod, och jag hittar det inte längre, så det hade jag nog.
Kan det finnas någon annan anledning till att jag upplevde en skillnad, eller är det så att det inte är någon skillnad?
Tack för svaret i alla fall!

50d och 40d har samma AF.
450d och 5d, 5d mk II har nästan samma AF. 5d/5d mk II har hjälp AF punkter, men de syns inte och är av den enklare varianten.
Den i 40D och 50D är vida överlägsen den i 450d/5d/5d mk II p.g.a. att alla AF punkter är korsformade och att de är bättre utspridda på ytan.
Om du enbart använder den i mitten så har jag för mig att 40D/50D fortfarande är bättre på grund av den extra känsligheten och att den förutom korsformad också är diagonal.

Att du kunde se skillnader kan bero på detta, men också på objektiven. Använde du samma objektiv?

Hm, skulle kunna vara det. Men det är alltså ingen skillnad på 5D vs 450D? Hur kommer det sig att även Mark II har den "sämre" versionen? Den är ju ny.
Det satt samma objektiv på dem, inte världens proffsigaste, men helt klart en bra, ljusstark och skarp glugg.

Att det är ungefär samma AF i gamla och nya femman beror förmodligen på marknadsföring. Hade man satt in en lika bra AF i 5D mkII som 50D, hade glappet mellan 1Ds serien blivit alltför litet. Då hade det blivit svårare att motivera folk att köpa 1Ds kameror istället.
Min tanke om det i alla fall.

...
Hade man satt in en lika bra AF i 5D mkII som 50D, hade glappet mellan 1Ds serien blivit alltför litet. Då hade det blivit svårare att motivera folk att köpa 1Ds kameror istället.

Helt sant. Men då visste man inte att Nikon D700 skulle komma med en mycket mer potent AF. Så om det är något som är säkert kring 5D Mk III så är det att AF bllir väsentligt förbättrad. Inte för att AF i 5DMkII/450D osv är dålig, men specen imponerar inte mot dagens semiprokameror och uppåt.

Att det är ungefär samma AF i gamla och nya femman beror förmodligen på marknadsföring. Hade man satt in en lika bra AF i 5D mkII som 50D, hade glappet mellan 1Ds serien blivit alltför litet. Då hade det blivit svårare att motivera folk att köpa 1Ds kameror istället.

Enligt uppgift från Canon vid introduktionen av 5D mk2 fick inte autofokusmodulen i 50D plats i 5D:s kamerahus då spegelhuset är avsevärt större i 5D.Bilden visar 40D i genomskärning och de färgade delarna är autofokusmodulens huvuddelar.

Bilagor

• 40D-cross-section.gif
    40D-cross-section.gif
    35.7 KB · Visningar: 644
Jag kör med både D700 och 5DMK2. Nikonen är en gnutta säkrare i sämre ljus men framförallt snabbare vid rörliga motiv tack vare ett mer sofistikerat AF-system.

Med detta inte sagt att 5Dn är dålig. Vid "normal" fotografering utan hastiga överaskningar så låser 5Dn riktigt bra även i dåligt ljus. Det är först när ljuset är direkt dåligt som man kan ana den äldre modulen.

Sen tror jag nog att den nyare Mark2 är lite säkrare än sin föregångare tack vare andra algoritmer men det låter jag för säkerhetens skull vara osagt.

Kort sagt, AF i 5D2 räcker långt (förutsatt att objektiven inte utgör någon flaskhals) men är det sport och fåglar som står på priolistan så finns det bättre alternativ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar