ANNONS
Annons

Fokusfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinstahre

Ny medlem
Jag har under längre period haft problem med min kamera fokusen på längre avstånd. Kameran är en d90 och objektiven som används är nikkor 24-70/2,8, sigma 70-200/2,8 och nikon 50/1,8. Jag upplever samma problem med alla objektiv, på närmare avstånd till objektet ger kameran skarpa bilder men på längre avstånd från objektet (ca 4-5m eller mer) lägger den fokusen en halvmeter bakom objektet.

Även om det ser skarpt ut när jag trycker av bilden samt använder stativ så hamnar fokusen ändå bakom objektet när bilden väl är tagen. Är det kameran det är fel på? Känns ju konstigt om alla tre objektiven har samma fel?

Jag har under längre period haft problem med min kamera fokusen på längre avstånd. Kameran är en d90 och objektiven som används är nikkor 24-70/2,8, sigma 70-200/2,8 och nikon 50/1,8. Jag upplever samma problem med alla objektiv, på närmare avstånd till objektet ger kameran skarpa bilder men på längre avstånd från objektet (ca 4-5m eller mer) lägger den fokusen en halvmeter bakom objektet.

Även om det ser skarpt ut när jag trycker av bilden samt använder stativ så hamnar fokusen ändå bakom objektet när bilden väl är tagen. Är det kameran det är fel på? Känns ju konstigt om alla tre objektiven har samma fel?

Mäter autofokus över stor yta, prova med specifik punkt, alltså spotmätning. Kameran kan inte läsa tankar och vet inte var du vill ha skärpan. Du måste upplysa kameran om det. Jag använde aldrig annat än specifik punkt i min D90 och man måste vara noga med att lägga punkten på rätt ställe.//K

jag använder en fokuspunkt och inte autofokuspunkter så det bör inte påverka. Självklart är jag extremt noga med vart jag lägger fokuspunkten innan jag trycker av men likförbannat så blir det alltid som skarpast en meter bakom personen om jag står på längre avstånd.

Jag hade samma problem med min D90. Bakfokus. Prova att fota igen och fokusera i live view. Om det blir skarpt då, så har du förmodligen felkalibrerad autofokus i huset. Lämna in hos Nikon för kalibrering eller om du är lite våghalsig:
http://www.howtoshot.com/82/how-to-fix-front-focus-nikon-d90-d80-back-focus-problem/

Jag vågade mig på detta efter att min bakfokus fixades och jag fick framfokus istället. Efter några nervösa småjusteringar med insexnyckel, fick jag äntligen tlll perfekt fokus på min D90

Jag hade samma problem med min D90. Bakfokus. Prova att fota igen och fokusera i live view. Om det blir skarpt då, så har du förmodligen felkalibrerad autofokus i huset. Lämna in hos Nikon för kalibrering eller om du är lite våghalsig:
http://www.howtoshot.com/82/how-to-fix-front-focus-nikon-d90-d80-back-focus-problem/

Jag vågade mig på detta efter att min bakfokus fixades och jag fick framfokus istället. Efter några nervösa småjusteringar med insexnyckel, fick jag äntligen tlll perfekt fokus på min D90

Jag har detta bekymmer med min D90, men har funnit att om man är noga med att lägga fokuspunkten på en plan yta så att den inte kan låsa på något som ligger bortom det ställe där man vill ha fokus så mäter den rätt. Jag kryper i dikena och spanar på gräshoppor och annat och i närbildsområdet är det känsligt. Även med så telen. På små motiv kan det vara svårt. Jag har sett bilder som är tagna med bredspektrummätning och de har inte skärpan på rätt ställe därav min undran ovan. Det finns ju folk som inte vågar annat än att ha autoautomatik i kvadrat. I höstas slog jag till och investerade i en D600 och den är annorlunda! Den hugger med autofokus exakt rätt, det är en ren fröjd. Även D7000 är utmärkt. Bit i det sura äpplet och satsa på en D600. Men, kan en fokuspunkt vara så stor att den "ser lång utanför" och kan låsa på något längre bort. Blir det fel även om du fotograferar en husvägg rakt på på lite avstånd? Min äldsta son har också en D90 och han menar, han har gått på KTH och tar reda på, att fokuspunkten är så pass stor att det kan bli fel. Hans påstående styrks ju av de iakttagelser vi gjort. Det gör ju inte fotograferandet enklare men man kan komma runt problemet om man är medveten om det. (D600:an är bra) Du kanske ska prova innan du skickar kameran eller gräver i verktygslådan.//K

Det där verkar skitläskigt! Aldrig att jag sticker in en insexnyckel så där nära sensorn. Lämna in tror jag nog är säkrare.

Jag tycker nog att det är underligt om kameran fokuserar rätt på korta avstånd men inte på längre. Den borde fokusera fel oberoende av fotograferingsavstånd. Är det så att du använder skärmen som sökare och inte har valt litet mätfält. Frånsett att du då tvingar kameran att använda sämre mätmetod kan det du beskriver inträffa. Då blir mätfältet så stort att det "ser runt hörnet" och låser på något bakom motivet. På kortare avstånd fyller motivet upp mera och det kan bli bättre.//K

Det låter definitivt som ett läge för en kalibrering! Jag tror inte att du har något annat att välja på.

Skicka in kameran och alla Nikon-objektiv du har till Nikons verkstad i Solna. Objektiven samkalibreras med kameran, så det är bäst att få med dem på samma gång.

Jag hittade ett annat knep http://buckscorner.com/home/nikon-d90-autofocus-calibration/ där man justerar AF-sensorns position, låter bättre tycker jag.//K

Jag tycker nog att det är underligt om kameran fokuserar rätt på korta avstånd men inte på längre. Den borde fokusera fel oberoende av fotograferingsavstånd. Är det så att du använder skärmen som sökare och inte har valt litet mätfält. Frånsett att du då tvingar kameran att använda sämre mätmetod kan det du beskriver inträffa. Då blir mätfältet så stort att det "ser runt hörnet" och låser på något bakom motivet. På kortare avstånd fyller motivet upp mera och det kan bli bättre.//K

Tack för era svar!

Jag håller helt med, det är märkligt! Jag använder inte skärmen som sökare (om du menar att jag fotar med liveview?). Jag kollade återigen kamerans inställningar och den är inställd på specifik punkt och mittenfokuspunkt på normal zon. Utöver det använder jag mig av AF-S för stillastående objekt.

Efter att ha kollat igenom ett gäng bilder kan jag nästan konstatera att den sätter skärpan som bäst när objektet täcker upp en stor del av bilden och den sätter skärpan väldigt dåligt när objektet tar upp en liten del av bilden. Då blir oftast det skarpaste i bilden ca 1m bakom objektet.
Vad kan detta bero på? Är den felkalibrerad eller är autofokusavläsningen för generell och klarar inte av mindre punkter? Är det något som kan avhjälpas om jag lämnar in den eller är det min teknik som brister?

Detta problem gör ju att jag tvingas anpassa mig därefter under uppdrag och det gör att jag känner mig väldigt begränsad. Kanske dags att klicka hem den där d800 ändå och hoppas på bättre kapacitet där!

för att visa problemet bifogar jag ett antal bilder, se länkar. Exif finns kvar för den som vill in och kika. Se gärna i full storlek.

http://elinstahre.se/fokusfel/test_1.jpg
Bild 1 - Nikon 24-70/2,8 (f/2,8 1/100 avstånd 5m) Här upplever jag att området bakom tjejen är betydligt skarpare. Fokuspunkten är satt mitt på modellen. Bilderna är tagna direkt från kameran någon med ytterst lite justering i camera raw, annars orörda.

http://elinstahre.se/fokusfel/test_2.jpg
Bild 2 - Nikon 50/1,8 (f/1,8 1/640 avstånd 1,8m) Modellen tar upp mer plats i bilden och skärpan hamnar rätt.

http://elinstahre.se/fokusfel/test_3.jpg
Bild 3 - Nikon 50/1,8 (f/2,8 1/125 avstånd 6,3m) Ja vad ska man säga, modellen allt annat än skarp medans bakgrunden upplevs som bra. Fokuspunkten är självklart inte satt på bakgrunden utan på modellen.

http://elinstahre.se/fokusfel/test_4.jpg
Bild 4 - Sigma 70-200/2,8 (f/2,8 1/250 avstånd 14,1m) Bakgrunden bakom hästen samt snöret på marken är helt okej men hästen är allt annat än bra.

http://elinstahre.se/fokusfel/test_5.jpg
Bild 5 - Sigma 70-200/2,8 (f/4 1/250 avstånd 6m) Här tar modellen återigen upp större del av bilden och kameran klarar av att sätta skärpan bättre.

http://elinstahre.se/fokusfel/test_6.jpg
Bild 6 - Nikon 24-70/2,8 (f/4 1/400) Även på denna bild finns skärpan bakom personen.

Har jag lyckats få tag i ett måndagsex eller är tekniken såpass dålig så att man inte klarar av att få fokus på rätt del i bilden?

fokuspunkterna är mycket större än den lilla röda pricken i sökaren. Kameran väljer det området som är lättast att fokusera på, det område med hög kontrast m.m. som ligger innanför fokusområdet.
Om du kollar på första bilden så har kameran valt att fokusera på järndörren i bakgrunden. Den vita tröjan är helt enkelt mycket svårare för kameran att fokusera på.

Karl R är inne på rätt spår,

fokuspunkterna är mycket större än den lilla röda pricken i sökaren. Kameran väljer det området som är lättast att fokusera på, det område med hög kontrast m.m. som ligger innanför fokusområdet.
Om du kollar på första bilden så har kameran valt att fokusera på järndörren i bakgrunden. Den vita tröjan är helt enkelt mycket svårare för kameran att fokusera på.

Karl R är inne på rätt spår,

Tack! Hur skulle jag isåfall bära mig åt för att få fokus på tröjan och inte på järndörren i bakgrunden?

Tack! Hur skulle jag isåfall bära mig åt för att få fokus på tröjan och inte på järndörren i bakgrunden?

Fokuspunkten är så pass liten att den inte kan se runt hörnet.
Jag har idag testat min D90 och den låser på en tunn, ca 1 cm tjock, gren på ca 4 m avstånd. Så pass känslig är den. Och det var grenar och annat bakom. Dock när jag gör samma sak med D600:an så låser den mer direkt än D90:n, skillnaden är påtaglig. I båda fallen använde jag mittenpunkten, båda är korslagda och borde då ha maximal känslighet.
Fokuspunktfiguren är i sökaren typ 1x1 mm stor. På sensorn är den större men jag tvivlar på att den ser runt hörnet på ett så stort objekt.
Jag tror fortfarande att ditt problem har med handhavande att göra. Men det var en intressant fråga och jag kände ett tvång att kolla min numera pensionerade D90. Jag provade också på fåglarna utanför fönstret och bilderna blev minst lika bra som de jag tog igår med D600:an. Så D90:n kanske får följa med ut igen. Förr hade jag 3 kamerahus med olika filmsorter i. Numera är ju det digitala alla filmsorter på en gång.
Tillägg: Vad menar du med "normal zon". För mig låter det som om du har ett mätområde som är mycket större än en enstaka fokuspunkt. De bilderna som du visar ska inte vara något problem. Möjligen om du lägger fokuspunkten på en ytterkontur. Då kan den låsa på det som är bakom, det ser man ofta och då får man lägga punkten längre in.//K

Prova att zooma in så att det du vill fokusera på fyller hela eller nästan hela sökaren, tryck ner avtryckaren halvvägs för att fokusera, zooma ut så du får den komposition du vill ha och tryck av.

Det är den metod jag skulle pröva. Har du otur så flyttar sig fokus när du zoomar, men det lär knappast bli sämre än på dina exempelbilder.

Nu har jag kollat i min D90. Du har säkert valt "dynamiskt område" och inte specifik punkt. Annars kan du inte välja normal zon. Välj specifik punkt och mittenfokuspunkt. Om du pilar med pilknappen ska du kunna flytta runt med en LITEN fyrkant. Den går att låsa i mitten med låsarmen på baksidan. Annars är ju finessen att man flyttar fokuspunkten inom ramen. På så vis kan man lägga fokus där man vill. Jag har alltid använt denna teknik och det fungerar utmärkt bra. I min värld vill jag bestämma vad kameran skall göra. Man måste inse att den är en idiot. Låter man idioten ta över och bestämma får man räkna med problem. Jag gör likadant med D600:n.//K

PS. Detta är vad jag menar med liten fokuspunkt och den är så känslig och selektiv som beskrivits ovan.//K

Tack för era svar!

Har jag lyckats få tag i ett måndagsex eller är tekniken såpass dålig så att man inte klarar av att få fokus på rätt del i bilden?

Kolla min tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150219, jag har samma problem som dig (fast med en D5100). Kameran fokuserar helt fel, ofta en meter bakom modellen i helkropp - funkar bättre nära av någon anledning men lite front/bakfokus här med.

Lämnade in min kamera till Scandinavian Photo där den var köpt och de konstaterade att det var något fel på autofokusen samt fm. fokusfel på objektiven, så de skickade in allt till Nikon. Har inte fått mer svar än att den har kommit fram, men förhoppningsvis fixar de det. Du har tre års reklamationstid på kamera/objektiv utöver garantin.

Hejigen
Detta är ett intressant problem. Bläddrade i manualerna och på s 55 i manualen till D90 beskrivs just din situation, tjejen på bron med hus i bakgrunden. Nu framgår det ju inte så tydligt att fotografen använder en stor autofokuszon men det är troligt att det avses. Med en liten fokuspunkt, som jag hela tiden talat om, slipper man detta problem. Samma sak beskrivs i manualen till D600. Jag tror ju inte att det lönar sig att byta till någon annan kamera om du gör likadant med den. D90:n är en mycket bra kamera, men den är precis som de andra ingen tankeläsare.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar