Annons

Fokuseringsfråga vid HDR fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på HDR fotografering. Undrar om man vid de olika exponeringarna ska ha samma fokuseringspunkt eller om man bör/ska flytta den så att man därav också får annan exponering? Eller om man "bara" ska använda sig av bracketing funktionen alt. manuellt ändra exponeringen.

/ Lena

Du bör nog inte ändra fokus... gör du det så får du alltså skärpa i en bild som blir oskarp i dom andra bilderna. Mina inställningar är helt manuella när jag kör HDR.

Ok, det verkar ju ganska logiskt faktiskt. Ingen som har fler tips på HDR fotografering? Något man absolut bör tänka på?

håll kameran JÄVLIGT stilla under tagningarna :)

Stativ är enda sättet och helst med fjärris och vindstilla. Minsta rörelse mellan bilderna och du får otrevliga effekter i bilden...

Man kan inte vara nog så stilla.. ;)

har kommit fram till att upp mot 2 steg mellan varje exponering är ganska lagom och ungefär 3st bilder blir bra. Kan utökas något om det är mycket stora variationer i ljuset. Rörliga motiv blir skitmystiska i HDR om du använder fler än 1 exponering av naturliga förklaringar...

Kör så det ryker, try and error är underskattad metod!

Jag undrar, vad är egentligen "high dynamic range"? Tog några bilder inomhus innan idag och tänkte göra HDR bild av dom i PS som test då jag aldrig testat innan.

Men PS sa att det inte var tillräckligt med "dynamic range" i bilderna för att kunna utföra kommandot. Undrar därav vad som egentligen menas?

Någon som vet?

Dynamic range betyder fritt översatt dynamiskt omfång.

För att överdriva så kan man säga att det sämsta tänkbara dynamiska omfånget är en kamera som bara kan återge svart och vitt. Ingenting därimellan. Man vill ju gärna ha lite mer nyanser, tex grått.

En digitalkamera har svårt eller ialla fall svårare att återge alla miljoner nyanser som finns i en bild eller motiv. Detta gör att någonting mycket mörkt helt enkelt blir svart och någonting mycket ljust på gränsen till vitt blir vitt helt enkelt.

Ett extremt exempel på detta är om du ställer exponeringen mot en ljus himmel, du får naturligvis en mycket kort tid eller liten bländare eftersom det är så ljust. Reslutatet blir att allt annat blir svart eller mycket mörkt pgr av den korta tiden. Vänder du på det så blir ju det andra bra men himlen kritvit.

En perfekt kamera skulle klara återge den ljusa himlen men endå kunna återge en bra omgivning som var mörkare, men detta är ren fantasi.

Detta är alltså dynamic range, alltså Dynamiskt omfång. Förmågan att återge nyanser ett visst omfång.

HDR löser detta genom att "fuska", helt enkelt att ta en ljus bild, en mörk bild och en normal bild. Sedan läggs detta ihop och du har vips på konstgjord väg utäkat det dynamiska omfånget.

Att Photoshop gnäller beror på att det dynamiska omfånget helt enkelt inte räcker till för att skapa en HDR bild.

Du har endera försökt skapa en hdr bild genom att göra olika exponeringar från samma fil vilket inte går i Photoshop, men det går i Photomatix. Eller så har du på tok får små intervaller mellan dom olika bilderna. ungefär 1-2 bländarsteg är lagom tycker jag i alla fall.

Ok, ja jag tog 3 bilder med olika exponeringar för att sedan sammanföra dessa i HDR i PS. Men dom du säger så var det kanske inte tillräckligt stor skillnad i exponeringarna för att det skulle fungera.

Är ganska ny på min digitala systemare så jag har kanske inte gjort helt rätt. Men jag får helt enkelt testa igen.

Kalle, jag ar tacksam för dina inlägg och hjälp.

Kan nämna redan nu att du troligtvis kommer stöta på problem med photoshop efter att du har kommit runt problemet med dynamic range... efter det momentet så kommer Photoshop med stor sanolikhet säga att den itne kan genomföra kommandot pgr av att det fattas någonting.

Lösningen är att du uppgraderar Photoshop till version 9.0.2, detta gör du gratis på deras hemsida.
http://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=3446&fileID=3244

Det är nämligen ett erkänt problem med ialla fall svenska photoshop att det inte fungerar med HDR i vanliga 9.0, har du uppgraderat redan så är det bara o tuta och köra :)

Det går att skapa HDR från en och samma RAW fil, tom från en Jpeg fil om man vill, resultatet från Jpeg bilden blir inte så där jätte bra men det går. Photoshop klarar det inte men ett program som heter Photomatix klarar det. Du kan tanka hem en testversion på deras hemsida. Väldigt smidigt och kraftfullt.

http://www.hdrsoft.com/

Bild nedan är tagen med 3 olika exponeringar med 2 bländarsteg mellan varje bild.

Bild två är från enbart 1 RAW fil

Bilagor

• test 1.jpg
    test 1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 440
Undrar bara. Men är HDR ett annat sätt att istället för att använda tillräckliga slutartider/bra blixtar redan i från början i kameran? Så gör men det i efterbehandlingen istället?

Undrar samtidigt (vilken egentligen inte har i detta forumet att göra). Nikons "DSchool" är detta något som ger något. Om du vet??!!

Har dock sett några riktigt sköna HDR bilder som jag gärna vill försöka göra något liknande.

Nikon D School vet jag ingenting om eftersom jag kör Canon. Men av det jag snapapt upp här på Fotosidan så verkar det vara riktat mot nybörjare... alltså basic kunskap. Du lär dig nog ingenting du inte redan vet och kameran lär man sig genom övning och manualen.

Ang HDR.

Om du kan engelska så hänvisar jag till sidan jag länkade om innan, www.hdrsoft.com

Där förklaras ingående vad HDR är, jag vet vad det är men jag kan nog inte förklara bättre än jag gjorde innan...

Lite mer tips om HDR på svenska får du om du köper sista numret av Kamera & Bild (12/2006). De har 4 sidor med lite exempel. I deras beskrivning så använder de programmet Photomatix Pro.

//Micke

Man skall nog tänka till när man exponnerarar efter bländare! Om man ändrar bländaren så ändrar man även skärpedjupet och då skiter sig HDR bilden, bästa är att använda tiden som exponneringssteg. Har man Nikon så kan man köra på A och ändra EV steg +2 0 -2 brukar funka men man får prova sig fram för det beror på hur ljuset är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar