Annons

Fokuseringen slår i taket

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har erfarenhet av liknande problem som mitt:

jag har ett Pentax DA 70/2,4 limited som inte kan fokusera på oändligt. Det fungerar fint på närmare avstånd, men om jag siktar in mig på motiv som är längre bort än cirka 7-8 meter så slår fokusmotorn "i taket". Det är precis som om kameran vill vrida fokusringen lite längre, men det går inte eftersom objektivet redan har nått sitt maxläge.

Någon som känner igen problemet?

Jag har kontaktat butiken som jag köpte det ifrån för att diskutera garanti (köpte det för 1 år+1 vecka sedan...)

Ja, jag har haft samma problem. Med min DA 15/4 slog den alltid i taket. Det hela visade sig bero på att kameran frontfokuserade. På oändligt ville den nå ändå längre bort. Nu har jag justerat kameran och problemet är borta.
Vad har du för kamera?

Ja, jag har haft samma problem. Med min DA 15/4 slog den alltid i taket. Det hela visade sig bero på att kameran frontfokuserade. På oändligt ville den nå ändå längre bort. Nu har jag justerat kameran och problemet är borta.
Vad har du för kamera?

Jag har en Pentax K200D, så jag har tyvärr inga möjligheter att justera fokus själv. (Jag har visserligen hört rykten om fulhack som möjliggör att man kan komma åt lite gömda menyer för sådana här saker...)

Så du menar att det kan vara kameran som är boven?
Jag har testat med mina övriga objektiv och de fungerar fint (21 Limited, 35 Limited, DA*16-50, DA*50-135). Jag har även provat 70mm-objektivet på frugans K-m, och samma problem uppstår där.
Eller kan det vara så att kameran frontfokuserar, men det yttrar sig bara på just det här objektivet?

Problemet varierade tidigare med olika objektiv. Jag hade rätt stora problem med Samsung 50-200/4-5,6 och ibland med övriga. Men det blev akut med DA 15/4. Det finns en tråd på detta forum med mina problem. Där finns även tips om hur man kan justera fokusen själv, vilket jag gjorde. Jag tror tråden hette "felfokusering". Tipsen där riktar sig till de som har en K10D men man kan också justera K200D vill jag minnas.
Men kolla först med en s.k. fokus chart om du har fokuseringsproblem. Det finns sådana att ladda ner på nätet. Följ instruktionerna.

/Peter

Alternativt är det inget kamera-fokuseringsproblem utan något är fel med objektivet men jag tycker inte det verkar vara troligt. Någon annan kanske vet bättre?

Aristoteles: stort tack för dina inlägg här. Det var även mycket intressant att lägga sin tidigare tråd ang. fokusproblem.

Nu har jag skrivit ut en focus chart från http://pentaxdslrs.blogspot.com/2008/06/part-1-autofocus-adjustment-for-pentax.html

Jag har testat med fyra olika objektiv: 21, 35, 70 Limited, samt DA*16-50.
I samtliga fall så tycker jag att fokus hamnar där den skall. Möjligtvis en aningen tendens till frontfokus. Men så länge som 00-markeringen ligger i skärpa så är väl det OK. Jag har fått för mig att skärpedjupet skall vara aningen längre bakom fokusplanet, jämfört med skärpedjupet framför. I mitt fall så var skärpedjupsområdet kanske en smula närmare kameran, dvs det var kanske lite mer skarpt framför 00-markeringen, jämfört med bakom. Men, som sagt, vi snackar verkligen minimala avstånd.

Slutsats: 00-markeringen låg i det skarpaste området för samtliga objektiv. Det lutar åt att problemet kommer från 70mm, och inte ifrån kameran.

Din kamera verkar fokusera rätt. Åtminstone tycks fokus ligga inom felmarginalen. Men om jag inte minns fel kan kameror fokusera olika med olika objektiv. Det är därför som man med K7:an kan justera individuella objektiv. Hur man i så fall löser detta problem för en K200 vet jag inte. Antagligen går det inte. Det enda jag kan komma på är att lägga fokusen generellt en aning hitom där den ska fokusera så att den slipper gå i taket på din DA 70.
Men om du manuellt ställer kameran på oändligt - blir det skarpt? Jämfört med om kameran själv får välja enligt autofokus?

Jag kan inget om det där, men när jag studerade bildproduktion fick vi lära oss att fokusera 1/3 framför objektet och 2/3 bakom när vi filmade med videokamera. Om det stämmer här ser din ut att frontfokusera. Men jag har säkert fel.

Kände att jag måste berätta hur det gick med mitt DA70-objektiv.
Nån dag innan jag skulle lämna in objektivet för reparation, så skruvade jag lite till på fokusringen. Plötsligt lossnar hela "innertuben" - den har alltså gängats ur. Och med mitt skruvande på fokusringen så lyckades jag skruva ut den helt och hållet. (Som en bonus så fick jag se hur ett objektiv ser ut invärtes :)

Jag misstänker att detta var hela orsaken till fokusproblemet - innertuben hade lossat ur gängorna och skruvats ut en liten, liten aning.
Tur i oturen, tänkte jag. Detta kändes nämligen om en väldigt enkel sak att fixa till. Dock så lyckades jag inte själv: jag antar att för att få ihop det rätt så måste man gänga in den på exakt rätt ställe för att få med armen till fokusmotorn...

Jag lämnade in objektivet och åberopade konsumentköplagen (givetvis hade garantin gått ut 1 månad innan problemet uppstod), och det gick vägen. Två veckor senare fick jag ett paket på posten. Mitt DA70 är nu tillbaka och fungerar fint igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar