Annons

Fokusering vid rörliga motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Kommer att fotografera en löpartävling inom några veckor. Har funderat lite på hur jag bäst bör ställa in hur autofokusen skall arbeta.

Canon har ett läge som de kallar för "Servo". Dvs kameran försöker konternuerligt att följa motivet. I bruksanvisningen står det att det är den mittersta fokuspunkten som "börjar" söka fokus och därefter kan någon av de andra fokuspunkterna ta över beroende åt vilket håll motivet rör sig.

Alternativet torde vara att utesluta alla andra fokuspunkter utom den mittersta och "följa med" med kameran.

Planerar att använda 24-70 eller kanske t.o.m. 10-22 (om detta har någon betydelse med tanke på avståndet till motivet etc.)

Ni som har lite erfarenhet av detta. Vilken metod bör jag satsa på? Jag har en 30D med 9 punkter men principen borde vara den samma på många fler kameror - om inte annat på 20D.

Alla tips och tricks mottages väldigt tacksamt.

//Micke
 
Bra fråga! Hoppas du får svar då jag har samma funderingar fast kring skidåkning/hoppning!

Mvh
 
Du kommer nog att få många förslag här. :)

Mitt förslag är att du använder dig av servo-läget och mittersta punkten. Dessutom tycker jag att du ska satsa på att använda serietagning. Varför då?

Servo-läget för att motivet rör sig. Det kräver en del träning att sätta skärpan annars. Men...det går.

Mittersta punkten för att du ska få fokus där du vill ha det. Använder du alla punkterna är risken stor att den låser på något du inte vill, du tappar med andra ord kontrollen. Vill du kan du naturligtvis också välja någon annan fokuspunkt, vet faktiskt inte om det skiljer något i snabbhet mellan dem men jag tror inte det.

Serietagning då? Finns säkert många som inte håller med mig här, men jag upplever att fokusen blir säkrare på andra/tredje bilden jämfört med första. Vet inte varför, men jag upplever att den jobbar bättre då. Dessutom finns risk för viss skakning vid avtrycket. Jag brukar låta den ta två-tre bilder i varje serie.

Ett annat tips är att du använder lite längre slutartid och panorerar, då kan du få fina bilder med lite fartkänsla.

Lycka till.

/Arne
 
Servoläge och mittersta punkten var nog ett svar som jag trodde skulle stå "överst". En fördel med mittpunkten är att den korsvis med ett ljusstarkt objektiv och så långt håller jag med.

Dock så kan jag inte släppa tanken på att kameran faktiskt startar med att söka på mittenpunkten för att sedan med automatiken flytta till en annan punkt om motivet rör sig. Om vi leker med tanken att motivet enbart är en person (springer eller åker skidor) så kittlar ändå tanken på att automatiken skulle kunna lösa detta och jag kan istället koncentrera mig på bildkompositionen. Jag borde då kunna t.ex. låta motivet få lite extra luft på ena kanten utan att bekymra mig för fokus.

Ett annat alternativ är förstås att förfokusera manuellt men om jag har stor bländare, så har jag inte så mycket slarvmarginal - eller?

Fortfarande fundersam....

//Micke
 
Minita skrev:

Dock så kan jag inte släppa tanken på att kameran faktiskt startar med att söka på mittenpunkten för att sedan med automatiken flytta till en annan punkt om motivet rör sig. Om vi leker med tanken att motivet enbart är en person (springer eller åker skidor) så kittlar ändå tanken på att automatiken skulle kunna lösa detta och jag kan istället koncentrera mig på bildkompositionen. Jag borde då kunna t.ex. låta motivet få lite extra luft på ena kanten utan att bekymra mig för fokus.

Ett annat alternativ är förstås att förfokusera manuellt men om jag har stor bländare, så har jag inte så mycket slarvmarginal - eller?

Fortfarande fundersam....

//Micke

Mycket möjligt att det kan funka, men det finns en risk tror jag. Säg att du fotar en skidåkare som rör sig från vänster till höger. Risken finns ju då att någon av fokuspunkterna till vänster i sökaren plötsligt låser på en fjälltopp med stark kontrast två km bort, speciellt om du panorerar. Då hade jag nog hellre satsat på att använda bara en punkt, kanske den yttersta om du vill ha luft i bilden.
Men för tusan...ge dig ut och prova dina idéer. Det kanske blir skitbra, det vet man inte förrän man provat. Lova bara att dela med dig här av dina nya kunskaper. :)

Alternativet att förfokusera och sedan finjustera manuellt finns ju, men det tarvar en del träning. Och det blir ju inte lättare vid höga hastigheter. Hur stor marginalen är beror ju på avstånd och brännvidd. Vid 50 mm/2.8 och 10m avstånd har du ett skärpedjup på drygt 4m, vid 70mm ca 2m...så då finns det ju lite att spela med.

Mittpunkten är alltid korsvis, inte bara vid stora bländare. Däremot vill jag minnas att den på 20D (och säkert även 30D) ökar känsligheten/noggranheten vid större bländare, tror det är från 2.8 och uppåt.
 
Senast ändrad:
Kameran kan aldrig veta vad du vill fokusera på om du jobbar på flera fokuspunker. Och mest sannolikt finns ditt huvudmotiv mellan fokuspunkterna.

Du har i praktiken två alternativ.
- Vanlig AF på en punkt och att skjuta exakt när AF:en sätter sig
- Servo (Kontinuerlig AF på Nikonspråk) på en punkt, och att lita till att AF:en hänger med.

Jag vet att tekniken brister, så jag skulle köra på det första alternativet. Servot innebär per definition att löparen är före AF:en.
 
Tja. Det blev som vanligt - ut och testa.. ;-)

Tänk om något någon gång vore busenkelt och kristallklart. Nu skall vi bara övertyga någon i omgivning vad värdefullt det vore att springa omkring lite (varv på varv) för att jag skall få testa lite olika inställningar.

Jag skall i vilket fall som helst dela med mig av mina erfarenheter från denna helt unika ovetenskapliga men dock väldigt seriösa test.

:)

//Micke
 
På den här länken kan du nog hitta allt du behöver veta om Canons AI Servo Autofocus.

http://photonotes.org/other/ai-servo.html

Bland annat så skriver han att man bör låta AF följa objektet i minst 1 sec innan bilden tas och att man skall använda serietagning.
Detta för att kamerans "förutseend" autofucus skall hinna med att mäta/beräkna/ställa in vart focus kommer att vara.

Han skriver också precis det som Arne upplever att skärpan blir bra först på andra bilden och efterföljande.

/Mattias
 
Perfekt. Jag hittade en annan tråd med samma tips men tyvärr hittar jag inte tillbaka till den tråden. En kommentar från en läsare var "Detta var den bästa tråden på långe". Något som du känner igen?

//Micke
 
Nu har jag testat

Hej igen.

Har testat med mittpunkt v.s. alla punkter aktiva på rörligt motiv. Helt klart är att automatiken i de allra flesta fall fungerar alldeles utmärkt med alla punkterna aktiverade

MEN

det blir missar ibland. Ifall huvudmotivet är tämligen rent, då fungerar det att köra med alla 9 punkterna utan vidare. Värre är det om det är lite rörigt precis som en del av Er anade. Då är mittpunkten det enda som gäller.

//Micke
 
Jag "körde" med mina barn som cyklade lite lagom fort. Körde på servoläge/serie och har läst i någon annan tråd följande teknik.

Tryck ner avtryckaren till hälften och låt kameran hitta skärpan (Tar ungefär 1 sek). Fyra av korten. Det första kortet kommer att vara något oskarpt medan resten blir skarpa. Det är precis som om kameran ändå behöver tänka lite.

Jag använde ett 24-70/2,8 L som testoptik.

Jag blev nöjd med mina testkort och tror att jag har hittat en teknik som kommer att passa mig och mina kommande löpande motiv under säsongen.
 
Jag fotar mest motiv som rör sig.

Problemet med fokuspunkter är ju att man sällan vill ha kompositionerna som de lätt blir,, alltså låsta att påverkas av fokuspunkternas funktion och placering.

Jag har nästan aldrig kommit överens med AL,servo.. även med de bästa prylarna.


Jag använder nästan alltid One Shot och en väl inövad manuell fokusering. Det är mitt recept. Kräver övning men slår vilken AF som helst!

MVH Niclas,
 
Om det är Gbg:s Varvet du tänker fotografera så skulle jag nog (kommer själv) använda mig av ..för det mesta..den fokuspunkt som ligger högst upp i ett horizontalt läge eller längst till höger vertikalt i al-servo läge.
Du kan även försöka förinställa skärpan på en speciell punkt då löparna springer förbi och trycka av en bild-serie.
 
Kan du inte välja en grupp punkter antingen vertikalt eller horizontalt ?

edit. Jag såg nu att du hade en 30D, och den har väl inte så avanserad autofokus.

kent.
 
Precis som du säger Thomas, så kommer jag att testa med ytterfokuspunkten eftersom bildkompositionen blir bättre.

Kent - Precis en sådan funktion hade jag önskat mig och själv kunna gruppera vilka fokuspunkter som skall arbeta ihop.

Att jag har fixerat mig lite med att använda mittpunkten beror på två skäl

1. Den är känslig korsvis med mitt objektiv.

2. Autofokusens grundprincip bygger på mittpunkten.

Imorgon blir första skarpa testet. Då har vi ett lokalt löparlopp - Lerums loppet.

//Micke
 
Tack Michael, jag ska prova. Rent intuitivt så gillar jag Niclas sätt, det ligger närmare mitt sätt att fota, arbetar mycket på intuition och komposition. Har provat det lite grand, men kräver som sagt övning.
 
Plåtade idag Lerums loppet. Körde konsekvent med mittpunkten och singel läge (för att spara på minneskorten). Jag lät kameran fokusera någon sekund innan avtryck och det verkar som om alla bilderna har bra skärpa.

Körde med RAW + JPEG i minsta storlek. Lät det bli ganska mycket luft runt löparna. Har i efterhand beskurit JPEG-bilderna något och "slängt" ut dessa på webben för påseende.

Är i det stora hela nöjd med "premiären" och arbetssättet.

En sak har jag lärt mig till nästa vecka. Ha nästa minneskort lättillgängligt och färdigformaterat. Det är bråttom när det är dags att byta kort. ;-)

//Micke
 
Intressant, det där med att låta kameran få fokusera lite verkar vara en bra grej. Fotade gungande ungar igår och sekvenstagning, mittpunkten på ansiktet, första bilden blev suddig, andra och tredje ok, fjärde suddig (tror jag missade mittpunkten på ansiktet). Har inte provat Niclas förslag än. På konsertfoto har jag alltid ett extra minne, får man tillfällen så ryker minnesbanken (använder raw-format). Hemmavid kan man ladda ur, men när det behövs så behövs det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.