Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusering på fel ställe

Produkter
(logga in för att koppla)
För att förstoringsgraden är så pass stor på den bilden.

Använd minsta bländaren för att få bättre skärpedjup.

Med en systemkamera blir det ännu kortare skärpedjup. Kolla på http://www.fotosidan.se/pools/view/10/377030.htm för en liknande bild, fast med en 20D. Objektivet är tom nedbländat lite grann (f 4,5 om jag minns rätt). Enda sättet att göra något åt det är att minska förstoringsgraden (öka avståndet) eller använda en mindre bländare. Men med mindre bländare sjunket ju även exponeringstiden, så det gäller att avväga det hela.

mvh

Bent

med mindre bländare hadde den havt mer skärpa , annars tycker jag att den är bra som den är.

Jo, precis vad jg faktiskt menade (men absolut inte skrev!). Får skylla på lång dag på jobbet och kass koppling mellan hjärna och fingrar, men givetvis ökar slutartiden med en mindre bländaröppning. Tack för tillrättalägandet!

Stämmer bra det, 4,5 var dagen innan. Får återigen skylla på en lång dag (men borde förstås ha idats kolla exifen). Återigen tack för tillrättalägandet ;).

Jag får tacka så mycket för svaren :)

Det går väll sådär då jag inte har någon extern blixt. Vet inte varför man måste ha detta men så är det :p

mvh // Johannes

??

Jonte_rm skrev:
Jag får tacka så mycket för svaren :)

Det går väll sådär då jag inte har någon extern blixt. Vet inte varför man måste ha detta men så är det :p

mvh // Johannes

Inte behövs det extern blixt, vem har sagt det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar