Annons

Fokusera på flygande fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Jag har vad jag misstänker ett vanligt nybörjarproblem. När jag försöker fotografera fåglar som flyger förbi så hinner autofokuseringen inte låsa.

Finns det något tips annat än att i förväg låsa fokus på något ungefär lika långt bort, såsom ett träd?

Manuell fokus? Om de är tillräckligt långsamma för att du ska kunna följa dem i sökaren så borde du kunna fokusera på dem också.
Det är iaf. vad jag minns av mina upplevelser under en vild storspovsjakt för ett par sommrar sen... :D

boran skrev:
Jag har vad jag misstänker ett vanligt nybörjarproblem. När jag försöker fotografera fåglar som flyger förbi så hinner autofokuseringen inte låsa.

Finns det något tips annat än att i förväg låsa fokus på något ungefär lika långt bort, såsom ett träd?

Då jag fotat fåglar har jag satt kameran på kontinuerlig fokus och det har fungerat rätt bra, studera din manual och se om du har något liknande läge att använda.

Jag fotar mycket fåglar i rörelse så detta blir en kär fråga för mig:)!

Jag använder mig av AF som en hjälp att hitta fågeln skarp och fin i sökaren, MEN eftersom jag sällan önskar fågeln skarp där AF,punkten finns så har jag ALLTID huset inställt på "one shot AF". När jag så har fäst focus så kör jag resten oftast HELt manuellt, INGEN AF slår en fin manuell focus.

Trots att jag använder mig av AF enbart till en snabb förstahjälp så anser jag det vara värt den snabbaste som man har råd att köpa.

Jag har dessutom flyttat AF,funktionen till en knapp på baksidan av kameran vilket gör att jag kan ställa AF och sedan exponera utan att AF,en aktiveras. Det är en ovärdelig hjälp eftersom det ALDRig finns tid att ställa om till MF!

När det gäller fotografens teknik så finns det säkert hundra olika sätt och inget är ju nödvändigtvis det absolut rätta, såklart:)

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
tränat på trutjäklar

Först och främst, min terminologi är helt åt skogen. Jag hoppas det inte stör för mycket.

Nu har jag provat lite fram och tillbaka på en fågelart jag normalt har mycket lite glädje av. Min digitalkamera (Minolta Z1) är lite bökig att ställa in manuell fokus manuell fokus med. Speciellt om man har bråttom. Jag får välja mellan halvtrycksfokus eller kontinuerlig fokus. Det sistnämnda fungerade bäst.

En tanke var att ha låsa fokus och labba lite med bländaren för att få ett djupare område med skärpa. Det gick inte bra. Då blev slutartiderna lite för långa. Det skulle kanske ha fungerat med stativ och bättre förberedelser inför varje foto, men det är spontana bilder jag mest kommer behöva ta.

Jag tror jag skall följa med en modellflygande kamrat på hans nästa tävling för att kunna experimentera mer. Det känns som bra övning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar