Annons

Fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Perri

Medlem
Hur gör man för att få fokus (skärpa) både på objektet två meter framför mej och bakgrunden fem meter bakom eller mer.Jag har en Canon 10D med 7 autofokuspunkter
 
Du får blända ner (högt bländartal) och, om så behövs, ställa kameran på stativ.
För att utnyttja skärpedjupet bäst bör du placera fokus mellan objekten (typ 3-3.5m nånting).
 
använd så liten bländare som möjligt och var så långt bort från förgrunden som du kan med tanke på kompositionen.

Ju längre bort du är från förgrunden (objektivet) desto längre skärpedjup får man.
 
Inte helt enkelt men som sagts gäller det att fota med så liten bländaröppning som möjligt. För at illustrera har jag tagit några bilder och klippt lite. Den första bilden är tagen med bländare 32 på mitt EF 70-200 f/4 vid 70 mm, ISO 1600 på en EOS 350D och blixt. Urklippen är 100% crop och ingen uppskärpning är gjord i efterhand.
Lampknappen är ungefär två meter från kameran och nycklarna hänger ungefär tre meter bakom den.
 

Bilagor

  • f32.jpg
    f32.jpg
    22.2 KB · Visningar: 254
Som gämförelse har jag fotat objekten med bländare 5,6 var för sig. Här ligger alltså fokus på respektive detalj, intällningar i övrigt som ovan.

EDIT: Jag kanske dessutom ska tillägga att första bilden troligtvis blivit skarpare om jag använt ett mer vidvinkligt objektiv. Vidvinkliga objektiv behöver oftast mindre korrigering av skärpan för att komma från två till fem meter och det är lättare att få stort skärpedjup.
 

Bilagor

  • f5_6.jpg
    f5_6.jpg
    18.2 KB · Visningar: 252
Senast ändrad:
Skärpa

Tack alla ni som svarar
så det här med att låsa fokuspunkten på det främsta objektet och sedan flytta kameran till det bakre objektet ock klicka av funkar alltså inte.
 
om du låser på främre motivet och sedan flyttar runt kameran spelar ju ingen roll efterso mdu ahr låst fokusen till det avståndet som du låste på.


Den tekniken använder man oftast om man vill komponera om ett motiv men behålla en viss del skarp, men kanske inte vill ha den i centrum (om man har fokus punkten i centrum)

arbeta med skärpedjup är bara till o jobba med avstånd och bländare.

Ett annt sätt är att använda sig av funktionen "A-Deep" principen är att ena fokuspunkten låser på främre och en annan på bakre, allt annat mellan dessa punkter försöker kameran få skarp. Om du har funktionen på din kamera vet jag inte.. och även denna funktion kan inte ändra på fysikens lagar.
 
Har du en kamera med någon form av skärpedjupsautomatik kan du försöka använda den. På mina Canon heter det A-DEP respektive DEPTH, vad har du för kamera?
 
Använder du A-Dept gissar kameran lite och försöker lägga skärpa på så många fokuspunkter som möjligt. De som hamnar inom skärpedjupsområdet lyser upp och du kan ta bilden. Detta läge funkar (åtminstone på min 350D) INTE tillsammans med blixt.
Det är bara att leka på, framkallningskostnaderna är ju små och du får resultat rätt fort. testa dig fram och lycka till.

1. Liten bländare, tryck på nedbländningskanppen (för sån fins väl på 10D?) och kolla hur det ser ut, om du ser någon genom den lilla mörka sökaren vill säga.
2. Prova A-dept, har man automagiska funktioner kan de ju fylla sitt syfte, dock kanske du inte ska lite för mycket på att det blir perfekt eftersom kameran kan gissa lite som den vill.
3. Skjut på, kostar visserligen lite tid men det är så man lär sig saker.
 
om motivet står stilla så kan du ju sätta kameran på stativ och ta två exponeringar - en med skärpan på det främre motivet och ett med skärpan på det bakre och sedan fixa i hop dom i PS. Om du har ett bättre objektiv (ej bla kitgluggen) så har du ju se på objektivet vilket skärpeområde de olika bländarvärdena ger.....fokusera sedan manuellt!
 
...eller byt till en kompaktkamera :) där får du låååångt skärpedjup tack vare den lilla sensorn.
 
Kompaktkamera

Kompaktkamera!!jag tror jag behåller den jag har eller varför inte en Canon 5D,men det här med skärpeljus kvarstår på vilken kamera jag än har.
Nu skall jag gå igenom alla svar,tack alla eller fortsätt svara.
 
Re: Kompaktkamera

Perri skrev:
Kompaktkamera!!jag tror jag behåller den jag har eller varför inte en Canon 5D,men det här med skärpeljus kvarstår på vilken kamera jag än har.

Jag menade det lite skämtsamt, men faktum är att kompaktkameror ger dig betydligt längre skärpedjup. Byter du till en 5D får du ännu kortare skärpedjup än du har nu.

Du kan ju kolla in:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/DOF-calculator.htm
Om du vill räkna ut hur långt, och vart skärpedjupet ligger med olika bländare etc. Där får du även ut det "hyperfokala avståndet" alltså det mest optimala att ställa in skärpan på för att få bilden så skarp som möjligt runt ditt motiv. (det där lät luddigt, men jag är säker på att det finns andra som är bättre på att förklara det där än jag.)

EDIT: Det finns en länk till en liten artikel som förklarar "hyperfocal distance" på webbsidan jag länkade till.
 
Senast ändrad:
ANNONS