Malcao
Avslutat medlemskap
Här kommer ett exempel till som jag tror min gamla 5dsR hade klarat. Ljus bakifrån och ganska många meter ifrån. Här markerade R att fokus sitter på ögat men icke. Jag tror denna bilden även missade pga för lång slutartid och ingen stabilisering i linsen men även när jag justerat för det blev det inte fokus. Det syns att fokus ligger bakom dockan hursomhelst även om slutartiden påverkar skärpan. Jag lade till en blixt både framifrån och bakifrån så småningom vilket var planen från början och när blixten framifrån tillkom blev det skarpt på ögat. Ska tillägga att jag testade med enkelpunkt och med utökat område också vilka indikerade blått för fokus utan att lyckas få huvudet skarpt.
Har läst det lilla som jag kan hitta på nätet kring problemet och det finns några inlägg om att även R5 kan få problem. R5/R6 verkar dock vara bättre än R.
har en R och känner inte riktigt igen mig att det skulle vara problem med en sådan bild. Visst kan det vara problem med AF i vissa läge, ex. En regnbåge häromdagen gick inte.
Har du kameran inställd så att den exponerar även utan fokus?
Har du inställt så att du kan se exponering på skärmen och röd markering var fokus är satt?
sedan har man nu också möjlighet att göra normal fokuspunkt än mindre men det skall ju inte behövas på din exempelbild.