Annons

Fokus med R jämfört med R5/R6 vid motljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer ett exempel till som jag tror min gamla 5dsR hade klarat. Ljus bakifrån och ganska många meter ifrån. Här markerade R att fokus sitter på ögat men icke. Jag tror denna bilden även missade pga för lång slutartid och ingen stabilisering i linsen men även när jag justerat för det blev det inte fokus. Det syns att fokus ligger bakom dockan hursomhelst även om slutartiden påverkar skärpan. Jag lade till en blixt både framifrån och bakifrån så småningom vilket var planen från början och när blixten framifrån tillkom blev det skarpt på ögat. Ska tillägga att jag testade med enkelpunkt och med utökat område också vilka indikerade blått för fokus utan att lyckas få huvudet skarpt.

Har läst det lilla som jag kan hitta på nätet kring problemet och det finns några inlägg om att även R5 kan få problem. R5/R6 verkar dock vara bättre än R.

har en R och känner inte riktigt igen mig att det skulle vara problem med en sådan bild. Visst kan det vara problem med AF i vissa läge, ex. En regnbåge häromdagen gick inte.
Har du kameran inställd så att den exponerar även utan fokus?
Har du inställt så att du kan se exponering på skärmen och röd markering var fokus är satt?
sedan har man nu också möjlighet att göra normal fokuspunkt än mindre men det skall ju inte behövas på din exempelbild.

har en R och känner inte riktigt igen mig att det skulle vara problem med en sådan bild. Visst kan det vara problem med AF i vissa läge, ex. En regnbåge häromdagen gick inte.
Har du inställt så att du kan se exponering på skärmen och röd markering var fokus är satt?
sedan har man nu också möjlighet att göra normal fokuspunkt än mindre men det skall ju inte behövas på din exempelbild.
Tack för svar. Inställningarna är som du säger. Det kan ju tänkas att mitt hus inte presterar som det ska men tror inte det. Svårt att veta utan att jämföra. Det är små marginaler gällande ljus på objektet. Bara en liten ökning av ljuset ger perfekt fokus. Jag vill ha af som fixar detta bättre. Hoppas R5/6 gör mig nöjdare. Ska bli spännande att testa.

Det problem som beskrivs är välbekant för mig som har en Ricoh GR. Ibland har jag haft situationer där det är helt omöjligt att få kameran att fokusera på motivet istället för bakgrunden, trots ett flertal försök. I höstas försökte jag ta en bild på ett vanligt A4 med text som var uppsatt (med "landskap" i bakgrunden) och det gick absolut inte att få kameran att fokusera på papperet med vald komposition. Däremot påstod kameran gång på gång att den fokuserat där jag satt fokuspunkten, trots att det var högkvalificerad lögn. Jag har någon gång råkat ut för det i Lv-läge med min Nikon D850 också, men då bytte jag bara till sökaren och försökte inte ens igen, så om felet var systematiskt där vet jag inte. Det jag tycker är märkligt är att man inte lyckats lösa detta trots DP-AF, för både GR och D850 har bara kontrastbaserad fokusering. En tanke är att det är för kort "mätbas" med sensorbaserad fokusering som gör den lättare att lura, men jag vet inte.

Red: bokstav på rymmen

Senast ändrad:
Tack för svar. Inställningarna är som du säger. Det kan ju tänkas att mitt hus inte presterar som det ska men tror inte det. Svårt att veta utan att jämföra. Det är små marginaler gällande ljus på objektet. Bara en liten ökning av ljuset ger perfekt fokus. Jag vill ha af som fixar detta bättre. Hoppas R5/6 gör mig nöjdare. Ska bli spännande att testa.
Helt klart att vid mindre ljus så sjunker träffsäkerheten med AF på R.
hört med flera som bytt till R5 eller R6 och är väldigt nöjda.
om inte annat för att AF är så väldigt mycket bättre på föremål i rörelse med dessa kameror jämfört med R som underpresterar i det området.
Ser framemot ditt test!

Det är klurigt att efterlikna situationer utomhus med många stegs skillnad mellan bakgrund och objekt. Även avstånden till bakgrunden blir begränsade inomhus. Här har jag med inställningsljuset fått till ungefär 1.5 stegs skillnad. Båda gånger markeras blått över ansiktet. Resultatet skiftar som ni ser. Ibland hamnar fokus på softboxarna och ibland där det ska. 7 av 10 var ok.
Ska bli spännande att se om R6 klarar situationen bättre. Tog många bilder och R fladdrade mycket mellan box över hela ansiktet och över ögat vid olika fokuseringstillfällen.A04D0330-D99C-423D-995D-6689A91D54A0.jpegC0DB0413-B281-4D97-96D0-440DE905E362.jpeg

Tack för svar. Jag tycker redan R är ganska ok i de lägen du beskriver om vi glömmer bilder per sekund och sökareupplevelsen. Det är egentligen bara de situationer jag beskriver som känns lite undermåliga med R. Skulle vara superbra att kunna testa lite om du kan ta dig tiden. Jättesnällt att du erbjuder😃. Jag kan försöka hitta ett läge som inte fungerar med R och som inte är begränsat till en viss tid på dagen. Sen kontaktar jag dig👍
Testade lite snabbt idag, och måste säga att jag är extremt nöjd med hur autofokusen fungerar. Motljus och ganska krävande förhållande då sonen hade keps som skymde ögonen till och från, samt hans hår som kom iväg. Tog även några snabba bilder på dottern lite längre ifrån, men inte lika mycket motljus. Här kan du se lite bilder (ursäkta bildbombningen)

Bilagor

• 3BEC3FC1-647A-4FC5-AC67-96D8A2A9EB8D.jpeg
    3BEC3FC1-647A-4FC5-AC67-96D8A2A9EB8D.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 12
  • E9572060-DB66-40F9-98ED-407DA88213E6.jpeg
    E9572060-DB66-40F9-98ED-407DA88213E6.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 12
  • B7A8500E-6410-4598-8C92-1BCF4A47BA49.jpeg
    B7A8500E-6410-4598-8C92-1BCF4A47BA49.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 10
  • 8197E012-03D4-4DE5-93E2-6A48ACBA0E4B.jpeg
    8197E012-03D4-4DE5-93E2-6A48ACBA0E4B.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 12
  • 53CFC269-15AD-4EB2-9D6B-D510AE349443.jpeg
    53CFC269-15AD-4EB2-9D6B-D510AE349443.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 10
Vet inte om det var exakt det här du var ute efter, men här kommer några till.

Glömde säga att det här var med R5 och Sigma 85/1.4 Art med ef-rf adaptern upplever att autofokusen är rätt lika på R5 och R6 (men har inte hunnit testa R6:an lika bra)

Bilagor

• 5CDD9372-E81D-4DB5-B849-199CAE3E1369.jpeg
    5CDD9372-E81D-4DB5-B849-199CAE3E1369.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 13
  • F16071B3-E0F6-4930-B763-B1E9D64E5AE1.jpeg
    F16071B3-E0F6-4930-B763-B1E9D64E5AE1.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 14
  • E2916953-BABB-4493-A673-37F7280A141A.jpeg
    E2916953-BABB-4493-A673-37F7280A141A.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 16
  • 3BB35C39-D816-4D65-B4FB-1A1FAF800C1B.jpeg
    3BB35C39-D816-4D65-B4FB-1A1FAF800C1B.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 11
  • F231D1AC-2344-45B4-A0E0-5CEC1079205A.jpeg
    F231D1AC-2344-45B4-A0E0-5CEC1079205A.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Glömde säga att det här var med R5 och RF 24-70/2.8, upplever att autofokusen är rätt lika på R5 och R6 (men har inte hunnit testa R6:an lika bra)

Tack för fina exempel. I motsvarande lägen fungerar R också mycket bra. Även om det skiljer flera steg mellan bakgrund och ansiktet så finns det mycket ljus i hela scenen. Det är främst när totala intensiteten går ner men bakgrunden fortsätter att ligga flera steg över som problemet uppstår. Jättesnällt att du tog dig tid att testa. På fredag har Mirc och jag bestämt att träffas och då kan jag testa motsvarande studiouppsättning som fått R att delvis misslyckas. Förhoppningsvis presterar R6 bättre.

Tack för fina exempel. I motsvarande lägen fungerar R också mycket bra. Även om det skiljer flera steg mellan bakgrund och ansiktet så finns det mycket ljus i hela scenen. Det är främst när totala intensiteten går ner men bakgrunden fortsätter att ligga flera steg över som problemet uppstår. Jättesnällt att du tog dig tid att testa. På fredag har Mirc och jag bestämt att träffas och då kan jag testa motsvarande studiouppsättning som fått R att delvis misslyckas. Förhoppningsvis presterar R6 bättre.
Ok, hade missat att det var då det strulade.

Är det här mer likt? Här hittade kameran ögat utan problem, Sigma Art 85/1,4 med adapter

Bilagor

• BCD01FA7-7BFD-4229-A8C5-68D0438195F3.jpeg
    BCD01FA7-7BFD-4229-A8C5-68D0438195F3.jpeg
    4.2 MB · Visningar: 22
Det problem som beskrivs är välbekant för mig som har en Ricoh GR. Ibland har jag haft situationer där det är helt omöjligt att få kameran att fokusera på motivet istället för bakgrunden, trots ett flertal försök. I höstas försökte jag ta en bild på ett vanligt A4 med text som var uppsatt (med "landskap" i bakgrunden) och det gick absolut inte att få kameran att fokusera på papperet med vald komposition. Däremot påstod kameran gång på gång att den fokuserat där jag satt fokuspunkten, trots att det var högkvalificerad lögn. Jag har någon gång råkat ut för det i Lv-läge med min Nikon D850 också, men då bytte jag bara till sökaren och försökte inte ens igen, så om felet var systematiskt där vet jag inte. Det jag tycker är märkligt är att man inte lyckats lösa detta trots DP-AF, för både GR och D850 har bara kontrastbaserad fokusering. En tanke är att det är för kort "mätbas" med sensorbaserad fokusering som gör den lättare att lura, men jag vet inte.

Red: bokstav på rymmen
vore intressant att
Det är klurigt att efterlikna situationer utomhus med många stegs skillnad mellan bakgrund och objekt. Även avstånden till bakgrunden blir begränsade inomhus. Här har jag med inställningsljuset fått till ungefär 1.5 stegs skillnad. Båda gånger markeras blått över ansiktet. Resultatet skiftar som ni ser. Ibland hamnar fokus på softboxarna och ibland där det ska. 7 av 10 var ok.
Ska bli spännande att se om R6 klarar situationen bättre. Tog många bilder och R fladdrade mycket mellan box över hela ansiktet och över ögat vid olika fokuseringstillfällen.

testade lite igår vid dunkelt ljus och ljus bakgrund och det fungerade bra, sedan är det omöjligt att replikera Men Känner verkligen inte igen ditt problem. för det du visar är att skärpan sätts på annat ställe. det problemet har inte jag med R utan mer att det är svårt att hitta skärpan vid vissa motiv.

är det samma problem med olika objektiv?
Har du testat att ändra, one-shot af respektive servo af Om det gör skillnad?
och har du testat ändra af-metod enpunkts af, expandera af-område Osv?
har du senaste firmware?

Det är det jag vill återkomma. Det finns några AF-metod att testa. Kolla kamera huset firmware. Viktigt objektivet har senaste firmware (fokusering). Använd Canon RF objektiv för exakt fokusering. Allt är digitalt numera och samverkan.

Glömde säga att det här var med R5 och Sigma 85/1.4 Art med ef-rf adaptern upplever att autofokusen är rätt lika på R5 och R6 (men har inte hunnit testa R6:an lika bra)

Det där är ju mitt på dagen och inte mycket till en svår situation för vilken kamera som helst. Vet inte vilken tid detta är men vänta till framåt kl 21 och ta samma bilder

Det där är ju mitt på dagen och inte mycket till en svår situation för vilken kamera som helst. Vet inte vilken tid detta är men vänta till framåt kl 21 och ta samma bilder
Om du kollar längre ned i tråden så har Jonas svarat att det var när det var dunkelt ute, vilket jag inte kom ihåg att det var då det var problem, och jag lagt upp ett nytt exempel när jag sitter inomhus och det är rätt mörkt med ett ljusare fönster i bakgrunden.

vore intressant att

testade lite igår vid dunkelt ljus och ljus bakgrund och det fungerade bra, sedan är det omöjligt att replikera Men Känner verkligen inte igen ditt problem. för det du visar är att skärpan sätts på annat ställe. det problemet har inte jag med R utan mer att det är svårt att hitta skärpan vid vissa motiv.

är det samma problem med olika objektiv?
Har du testat att ändra, one-shot af respektive servo af Om det gör skillnad?
och har du testat ändra af-metod enpunkts af, expandera af-område Osv?
har du senaste firmware?

I exemplet med dockhuvudet utomhus provade jag samtliga af-metoder.

Det du beskriver att du ibland inte får R att hitta fokus känner jag igen, främst när af punkten hamnat över släta ytor. Då får jag röd box och inget att orda om bara att försöka hitta något som ger kontrast, alternativt rotera huset 90 grader.

Med 50 1.2 är min känsla att problemet dyker upp oftare. Eller så beror det mest på att det ofta sitter på huset när ljuset börjar tryta. Det är ju inte lika snabbt som en del andra RF objektiv i fokuseringen men i detta fall handlar det ju om att fokus uppnås men på fel ställe.

Jag tror mest på förklaringen att af-punkten täcker ett betydligt större område än vad blåa rutan gör gällande. Vid låg ljusintensitet där fysiska af-området täcker mer än det som ska vara i fokus luras R till att fokusera på ljusare delar.

Fortsätt att vara uppmärksam och se om du lyckas komma i motsvarande situation. Har du 50 1.2 så pressa på främst med det objektivet alternativt ett längre tele.

Firmware är uppdaterat både i hus och objektiv.

Det är det jag vill återkomma. Det finns några AF-metod att testa. Kolla kamera huset firmware. Viktigt objektivet har senaste firmware (fokusering). Använd Canon RF objektiv för exakt fokusering. Allt är digitalt numera och samverkan.
Se #34 som ger svar även till dig.

Ok, hade missat att det var då det strulade.

Är det här mer likt? Här hittade kameran ögat utan problem, Sigma Art 85/1,4 med adapter
Ja detta är mer likt en situation där problemet kan dyka upp. Ansiktet är dock ganska stort i bilden så hela af-området (fysiska) hamnar troligen inom ansiktet. (Se #34). Det är små marginaler som avgör men eftersom jag fått till ett läge med inställningsljuset där R får kämpa så blir det ju svar på min fråga om R6 klarar det bättre.

I exemplet med dockhuvudet utomhus provade jag samtliga af-metoder.

Det du beskriver att du ibland inte får R att hitta fokus känner jag igen, främst när af punkten hamnat över släta ytor. Då får jag röd box och inget att orda om bara att försöka hitta något som ger kontrast, alternativt rotera huset 90 grader.

Med 50 1.2 är min känsla att problemet dyker upp oftare. Eller så beror det mest på att det ofta sitter på huset när ljuset börjar tryta. Det är ju inte lika snabbt som en del andra RF objektiv i fokuseringen men i detta fall handlar det ju om att fokus uppnås men på fel ställe.

Jag tror mest på förklaringen att af-punkten täcker ett betydligt större område än vad blåa rutan gör gällande. Vid låg ljusintensitet där fysiska af-området täcker mer än det som ska vara i fokus luras R till att fokusera på ljusare delar.

Fortsätt att vara uppmärksam och se om du lyckas komma i motsvarande situation. Har du 50 1.2 så pressa på främst med det objektivet alternativt ett längre tele.

Firmware är uppdaterat både i hus och objektiv.

Kör med enbart med EF-optik och mest med 24-70/4. Testade i studion idag och som sagt blir det ganska omöjligt om man inte testar under lika förhållanden, men inga problem, fokus satt hela tiden och den beskrivning du ger på motiv är inget jag känner igen med min R.

Har en kompis som har R5 och R6 med 100-500RF (tror jag det är) och med konverter så får båda kameror spelet gällande AF. På min R så är det inga problem alls.

Du får återkomma med rapport på fredag hur det gick!

Mycket märkligt, hoppas det löser sig med R och att du inte tvingas köpa nytt hus bara för detta.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    465.7 KB · Visningar: 16
Kör med enbart med EF-optik och mest med 24-70/4. Testade i studion idag och som sagt blir det ganska omöjligt om man inte testar under lika förhållanden, men inga problem, fokus satt hela tiden och den beskrivning du ger på motiv är inget jag känner igen med min R.

Har en kompis som har R5 och R6 med 100-500RF (tror jag det är) och med konverter så får båda kameror spelet gällande AF. På min R så är det inga problem alls.

Du får återkomma med rapport på fredag hur det gick!

Mycket märkligt, hoppas det löser sig med R och att du inte tvingas köpa nytt hus bara för detta.

Toppen att du testar och delger. Utifrån bilden så ser det inte ut som att skillnaderna är lika stora mellan ansikte och inställningsljuset som i mina exempel. Kontrasterna i ansiktsbilden bilden är också större än i dockansiktet.
I mitt fall kändes det som att ljuset skulle bränna bort näthinnan :). Ändå var det bara en skillnad på runt 1.5 steg. Utomhus kan ju skillnaderna vara betydligt större men mindre jobbigt för ögonen.

Jag tar dock med mig det du säger och köper inte R6 direkt även om den presterar bättre. Är skillnaden liten mellan husen så vet jag att de nya inte tillför något i detta sammanhang (ingen affär). Fungerar R6 klockrent så blir nästa steg att utvärdera om det är mitt ex av R som underpresterar eller om R-husen generellt är sämre i dessa sammanhang. Först därefter kan det bli tal om byte.

Denna tog jag igår, med 600mm och R5. Fågeln var bara en silhuett men den hanterade det starka motljuset bra tycker jag

20210601_2043091621-1.jpg

Toppen att du testar och delger. Utifrån bilden så ser det inte ut som att skillnaderna är lika stora mellan ansikte och inställningsljuset som i mina exempel. Kontrasterna i ansiktsbilden bilden är också större än i dockansiktet.
I mitt fall kändes det som att ljuset skulle bränna bort näthinnan :). Ändå var det bara en skillnad på runt 1.5 steg. Utomhus kan ju skillnaderna vara betydligt större men mindre jobbigt för ögonen.

Jag tar dock med mig det du säger och köper inte R6 direkt även om den presterar bättre. Är skillnaden liten mellan husen så vet jag att de nya inte tillför något i detta sammanhang (ingen affär). Fungerar R6 klockrent så blir nästa steg att utvärdera om det är mitt ex av R som underpresterar eller om R-husen generellt är sämre i dessa sammanhang. Först därefter kan det bli tal om byte.

Bilden är tagen med mobilen, så det ser bättre ut än det var. som du säger så större kontrast på omslaget än din modell. Vore intressant om någon annan med R och 50/1.2 hade möjlighet att testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar